HolgerL Skrevet 2. oktober 2006 Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Hvordan lager jeg egne kommandoer i Windows' command interpreter (den man får opp ved å skrive cmd i kjørfeltet)? Jeg vil f.eks. få python.exe i programfiler\python25\-mappen til å kjøre programmer med inputfiler fra hvorsomhelst ved å skrive ting som "Python program.py < input.txt" hvor Python er kommandoen. Skjønner? Endret 2. oktober 2006 av HolgerLudvigsen
sedsberg Skrevet 2. oktober 2006 Skrevet 2. oktober 2006 (endret) set path=%PATH%;c:\programfiler\python25 Etter dette kan du kjøre python fra hvor som helst. Om det var til hjelp da. Endret 2. oktober 2006 av sedsberg
MrLee Skrevet 2. oktober 2006 Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Tja, bare hvis du forteller ham hvor han bør legge den linja inn nemlig "environment variables" under advanced fanen på system i kontrollpanelet. først da blir den permanent slik at han slipper å skrive remsa hver gang han kjører commandline prompt. edit: eller lastes de inn automatisk for hver gang slik som med net use? Endret 2. oktober 2006 av MrLee
Hårek Skrevet 2. oktober 2006 Skrevet 2. oktober 2006 Det var jo lite samsvar mellom tittel på tråden og spørsmålet. Å sette path har jo ingenting med "å lage egne kommandoer ..." å gjøre. Teknisk sett kan du ikke "lage egne kommandoer i Windows' command interpreter". Det ville jo innebære å modifisere command interpreter. Du kan derimot lage egne programmer som du starter fra kommandolinje (eksterne kommandoer). Men det du spør om er å starte et program uavhengig av hvor du er. Da er det bare snakk om å fortelle Windows hvor det skal lete, og det er det Path brukes til.
HolgerL Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter Skrevet 2. oktober 2006 Ok, beklager, visste ikke hva jeg skulle kalle det. Takk for hjelpen, alle sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå