Gå til innhold

Harddisken starter ikke, noen råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en harddisk her som ikke fungerer helt som den skal, og derfor lurer jeg på om det er noen som har noen gode råd til hva jeg kan prøve...

Prøver jeg å starte windows xp som ligger på disken, kommer den bare såvidt gjennom bootscreenen til xp, før den blir svart og ikke reagerer noe mer. Dermed flyttet vi disken over i en annen maskin, for å se om den fungerte der.

Der kom vi til at xp ville kjøre checkdisk (før selve XP starter da), får ikke til å avbryte det, den begynner og stopper når den skal sjekke sectorene. Der blir den stående, og etter et kvarter skjønner vi at den ikke kommer lengre og slår av maskina.

Har prøvd å boote ubuntu livecd i den "friske" maskinen. Den vil ikke boote så lenge den disken med feil står i maskina.

Har også prøvd gparted livecd, den starter heller ikke. Der kan det være snakk om at jeg kan gparted livecd da... men jeg får den ikke til... Har også prøvd ultimate boot cd, men den har jeg ikke peil på, så den ga jeg fort opp.

Det som er litt interessant da, er at hvis jeg booter med windows cd'n og liksom skal installere windows igjen, så finner den disken og forteller meg størrelsen på de forskjellige partisjonene osv. Der kan jeg jo formatere disken osv, men siden det er ting der som burde vært forsøkt tatt vare på, så gjør jeg ikke det før jeg er helt sikker på at jeg ikke får tak i det som ligger der.

Noen som har noen gode råd om hva jeg kan prøve?

Litt usikker på emnetittel her.... bedre tittel anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
... Har også prøvd ultimate boot cd, men den har jeg ikke peil på, så den ga jeg fort opp.

6978912[/snapback]

Du bør absolutt ta et forsøk til med UBCD. Der finner du diagnostic program fra diskfabrikanten, og det vil gi deg en god ide om det er en alvorlig feil eller ikke.

UBCD er enkel å bruke, du booter CDen og får en meny.

Skrevet

Har jo prøvd den da... får menyen, velger ett av maxtor sine programmer for diagnose.... så svarer jeg på en rekke dialogbokser som dukker opp...

Problemet er at når jeg da er ferdig med å svare på de spørsmålene som kommer opp, så ender jeg opp bare med å stå i C:\ (altså i en dos lignende sak) og derfra har jeg ikke peiling lenger. Har prøvd å kikke på forumet til ubcd, men jeg finner ikke ut hva det kan være som jeg gjør galt... mulig jeg ikke kikker hardt nok da, men tålmodigheten min med den disken begynner å bli tynn akkurat nå.

Kan det være et problem at diskene mine står i IDE-mode i BIOS, selv om det er s-ata disker?

Hvis du mener at UBCD ihvertfall ska klare å si meg hva som er galt, så føler jeg at jeg må gi den en sjanse til....

Skrevet

Da høres det ut som diagnoseprogrammet har crashet. Det burde det jo ikke gjøre, men skikkelig feilhåndtering er noe av det vanskeligste med å skrive programmer. De har vel ikke lagt ned så mye arbeid på det.

Forsøk å kjøre det på en annen PC, i tilfelle det er noe på PC som ikke virker som det skal. Eller prøv en annen SATA kontakt. Hvis du får samme feil flere steder så må det være disken som feiler.

SATA er også IDE, så det er ikke noe problem.

Skrevet (endret)

Skal forsøke å kjøre det i samme maskina som den stod i tidligere, så får jeg se om jeg klarer det der...

...må bare komme meg hjem fra jobb først :)

Takk skal du ha Hårek!

Edit: Noen forslag til hvordan jeg kan prøve å få ut data fra disken? (forutsatt at den ikke er komplett ødelagt da...)

Endret av arsvendg
Skrevet

Skal du hente ut data er vel den enkleste måten å sette disken inn i en annen pc som allerede har windows installert, og bare kopiere det du skal ha pver til disken i den andre pc'n.

Skrevet

Hei, har du installert SP2 ?

Noe jeg legger merke til er det du skriver om at maskinen kjører chdsk når du prøver disken i en annen maskin.

Les sticky og legg merke til at en slik chdsk må stoppes ellers kan data bli ødelagt

Mvh Erik :)

Skrevet
Skal du hente ut data er vel den enkleste måten å sette disken inn i en annen pc som allerede har windows installert, og bare kopiere det du skal ha pver til disken i den andre pc'n.

6982184[/snapback]

Windows starter ikke når jeg putter den inn i den andre maskina...

Hei, har du installert SP2 ?

Noe jeg legger merke til er det du skriver om at maskinen kjører chdsk når du prøver disken i en annen maskin.

Les sticky og legg merke til at en slik chdsk må stoppes ellers kan data bli ødelagt

Mvh Erik  :)

6982418[/snapback]

Får ikke avbrutt den når windows starter... trykker febrilsk på alt av knapper for å stoppe chkdsk, men til ingen nytte.... men den stopper opp uansett da, og da slår jeg av maskina.

SP2 er installert på maskina ja.

Håper ikke at chkdsk har ødelagt den helt da, men siden den bare stopper opp så tror jeg kanskje det er lite håp for den uansett da...

Men takk likevel, skal ihvertfall ikke la den kjøre chkdsk... ever!

Skrevet

Kjørte diagnose programmet til Maxtor, og det sa at disken var litt fubar og at jeg snarest burde ta backup og kjøpe meg en ny disk.

Fikk kopiert noen partisjoner, men såklart er partisjonen med bilder ikke fungerende. Har backup da heldigvis, så det er ikke så stor skade skjedd.

Takk til alle som kom med råd til meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...