Gå til innhold

linux-newbie trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

lurer på å bytte ut råtne win98 med linux.

er usikker på brukervennlighet, stabilitet osv.

trenger jeg å være skikkelig nerd for å fikse det?

er det funksjoner jeg mister ved å bruke linux?

f ex medieavspilling, internett osv. bruker trådløst nettverk idag. vil det være vanskelig å få det til med linux?

 

jeg er ganske grønn...

 

undrende

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-02 02:12, skrev borre:

Alt du kan gjøre i Windows kan du gjøre i Windows - og mye mer.


Men legg selvsagt merke til at Linux i bunn og grunn ikke er et spill-OS. Spiller du mye anbefaler jeg at du holder deg i Windows.


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-11-02 02:27 ]</font>


 

For noe forbannet tøv borre, for det første kan du ikke gjøre det samme i linux som i windows, f.eks spille spill eller kjøre apps som ikke er støttet native i linux, hvis det i det heletatt funker, så går det MYE treigere, og ofte med masse bugs og drit, ikke for å snakke om at det ofte er et _helvete å få det til å funke i det heletatt (hvis det "liksom" skal være støttet). Selv noe så enkelt som å spille av divx (lage divx også) i linux er noe drit, linux har helt elendig støtte for "multimedia".

 

For en som bare er interessert i å bruke PCen, til f.eks spill, og driter i hvordan ting egentlig fungerer, og ikke har tid og/eller ikke gidder å "lære" seg et OS (da mener jeg skikkelig) så er linux å fraråde på det sterkeste. Linux er et *helvete* for folk som ikke har stor innsikt i data.

 

Jeg mener ikke at linux er dårlig, jeg liker det velig godt og kjører det på 3 maskiner som eneste OS. Linux er dritfett for folk som er interessert i data, men suger for de som ikke er det.

 

Og for å svare på et par av spørsmålene til "undrende", driver supporten for linux for wireless ethernet adapters er veldig bra, og så har du en del kule sniffer-apps o.l :wink:

Internet? Hvis du bruker noen litt spesielle apps så må du ikke regne med at de finnes/funker(emulert) (ihvertfall ikke like bra) for linux.

Multimedia suger som sagt linux til, stabiliteten i linux er Veldig bra. Ihvertfall hvis du er vant til win9x (herregud). :smile:

 

Hvis du faktisk har lyst å lære deg linux, så bør du begynne med multiboot, eller ha en egen maskin til linux, ellers går du nok fort lei og bare reinstallerer windows.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Pango på 2002-11-02 08:40 ]

Lenke til kommentar

Nå er jo ikke poenget med linux å kjøre Windows-applikasjoner så der blir for dumt å rakke ned på Linux pga det. Til det meste av Windows-programvare finnes det alternativer til Linux. Noen gode, andre mindre gode. Men det finnes MASSER av det! Angående multimedia så er jeg enig at det er mye mer tungvindt å gjøre dette i Linux, men langt fra umulig. Men er en fordel å ha tålmodighet (og kunnskap) til å knote litt.

Er enig som en nevnte her ovenfor at å gå for en dualboot er det greieste. Da har du det beste fra begge verdner :smile: Men skal du spille så hold deg til Windows!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-02 12:50, skrev smetho:

Nå er jo ikke poenget med linux å kjøre Windows-applikasjoner så der blir for dumt å rakke ned på Linux pga det. Til det meste av Windows-programvare finnes det alternativer til Linux. Noen gode, andre mindre gode. Men det finnes MASSER av det! Angående multimedia så er jeg enig at det er mye mer tungvindt å gjøre dette i Linux, men langt fra umulig. Men er en fordel å ha tålmodighet (og kunnskap) til å knote litt.

Er enig som en nevnte her ovenfor at å gå for en dualboot er det greieste. Da har du det beste fra begge verdner :smile: Men skal du spille så hold deg til Windows!


 

Jeg rakket ikke ned på Linux, jeg rakket ned på borre :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-02 14:36, skrev Pango:

Jeg rakket ikke ned på Linux, jeg rakket ned på borre :wink:


 

Men du bør vel lese innlegget til borre FØR du hogger til, med mindre jeg hallusinerer skriver borre klart og tydelig

 

Quote:


Men legg selvsagt merke til at Linux i bunn og grunn ikke er et spill-OS. Spiller du mye anbefaler jeg at du holder deg i Windows.


 

Og når borre sier at alt man kan gjøre i Windows kan man gjøre i Linux, tenker han neppe på wine/winex men alternativ software skrevet for nettopp linux.

 

Ellers annbefaler jeg å installere linux med engang. Når man blir vant til systemet og har kikket seg litt rundt omkring, finner man etterhvert native linux programmer som fungere like bra som i windows. Ihvertfall hva standard applikasjoner anngår.

 

Selv har jeg en win98-partisjon i tillegg for spill og lydprogrammer. Dualboot er ingenting skamme seg over. Jeg velger OS etter behov og intet annet.

Lenke til kommentar

Linux er genialt!

 

Det er noe helt annet en windows. Windows overvåker deg i alt du gjør også videre(bluescreen).

 

Linux derimot er stabilt, flott og enkelt hvis du bare skal surfe og bruke word lignende programmer.

 

Jeg selv har brukt "bare" linux i over 2 uker, før det hadde jeg dualboot. Det er å anbefale så du kan bli kjent med systemet når du har tid.

 

Wine/Winex (transgaming.com) er flotte emulatorer til spill og windows programmer.

 

Har selv Linux Red Hat 8.0 med mp3 støtte til XMMS(winamp) og lagt inn winex og Counter Strike funker med boter, litt mindre frames i sekundet men men...Quake3 har linux version så det funker flott hos meg, spiller med en kamerat over nettverk og pingen lå på 0 nesten hele tiden, grunnet et godt nettverk fra linux sin side. UnrealTournament har linux innstallasjon på cd3 men den har ikke jeg fått til å fungere. Men du finner sikkert ut av det.

 

X-Chat er en irc klient, samme som du sikkert er kjent med mIRC i windows, ellers kan du bruke KSirc.

 

Hvis du er avhengig av MSN Messenger finnes det noen programmer som støtter dette, aMSN og Everybuddy er slike programmer og brukes etter smak og behag.

 

Opera er en veldig grei nettleser til linux, den finnes også til andre operativsystemer men 6.10 versionen av Opera fungerer flott i Linux.

 

Jeg anbefaler sterkt Red Hat 8.0 eller Mandrake 9.0 til nybegynnere av linux.

 

nVidia grafikk kort og soundblaster lydkort er kjekt å ha da nvidia har gode linux drivere på sine sider og soundblaster er ganske godt støttet i linux.

 

Søk på google.com og let etter informasjon om linux så kan du lese litt, biblioteket pleier også og ha mange gode bøker med linux informasjon.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Quote:


For noe forbannet tøv borre,


Ro ned nå

 

Quote:


for det første kan du ikke gjøre det samme i linux som i windows, f.eks spille spill


Leste du mitt avsnitt:

Quote:


Men legg selvsagt merke til at Linux i bunn og grunn ikke er et spill-OS. Spiller du mye anbefaler jeg at du holder deg i Windows.


Lær deg å lese før du klager på andre. Dessuten finnes deg jo en god del spill i Linux.

 

Quote:


eller kjøre apps som ikke er støttet native i linux, hvis det i det heletatt funker, så går det MYE treigere, og ofte med masse bugs og drit, ikke for å snakke om at det ofte er et _helvete å få det til å funke i det heletatt (hvis det "liksom" skal være støttet).


Hva er det du vil frem til?? Mener du at Windows-programmer *SKAL* kunne kjøres under Linux? Det er iallefall tøv!

 

Quote:


Selv noe så enkelt som å spille av divx (lage divx også) i linux er noe drit, linux har helt elendig støtte for "multimedia".


Synes "mplayer navn_på_fil" fungerer utmerket jeg!

XMMS er også like bra om ikke bedre enn WinAmp.

Hva mener du suger med multimediaen da? Gi noen eksempler...

 

Quote:


For en som bare er interessert i å bruke PCen, til f.eks spill, og driter i hvordan ting egentlig fungerer, og ikke har tid og/eller ikke gidder å "lære" seg et OS (da mener jeg skikkelig) så er linux å fraråde på det sterkeste. Linux er et *helvete* for folk som ikke har stor innsikt i data.


Nå kommer 'undrende' til Linux-kategorien, og da antar jeg at han har lyst til å prøve Linux. Så hvorfor prøver du å slå alt håp ut av han? Hva om han faktisk har peiling på data, og har evne, tid, og pågangsmot til å lære seg Linux?

 

Quote:


Jeg mener ikke at linux er dårlig, jeg liker det velig godt og kjører det på 3 maskiner som eneste OS. Linux er dritfett for folk som er interessert i data, men suger for de som ikke er det.


Som sagt; kommer man til http://www.hardware.no har man i utgangspunktet en hvis interesse for data, og forviller man seg enda lengre inn til Linux-kategorien, må man iallefall ha en viss interesse for å prøve det.

 

Quote:


Hvis du faktisk har lyst å lære deg linux, så bør du begynne med multiboot, eller ha en egen maskin til linux, ellers går du nok fort lei og bare reinstallerer windows.


Dumpet Windows 2000 øyeblikketlig, og har kjørt Slackware i 2-3 måneder nå jeg - kun for å tvinge meg bort ifra MS Windows.

Og ja - det fungerer!

 

I bunn og grunn savner jeg ikke Windows i det hele tatt. Jeg får kjørt de typer programmer jeg vil.

En av ulempene med Linux er selvsagt at MS Office-dokumenter er skikkelig dårlig støttet.

 

Quote:


Den 2002-11-02 14:36, skrev Pango:


Jeg rakket ikke ned på Linux, jeg rakket ned på borre


Les retningslinjene, bl.a. §3

Når du starter "karrieren" din på forumet med å nesten skjelle ut erfarne brukere, så ser ikke mange på deg som særlig seriøs.

 

[ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-11-02 16:09 ]

Lenke til kommentar

Borre, du prøver bare å vri det du sa til å bety noe annet, si meg, hva mente du _egentlig_ med "Alt du kan gjøre i Windows kan du gjøre i Windows - og mye mer."? Når du sier at linux egentlig ikke er et spill OS, hvordan kan det da ha seg at "alt man kan gjøre i windows, kan man gjøre i linux"? Virker som du motsier deg selv litt. Og ikke prøv å fortell meg at der finnes mer software for linux enn windows.

 

Quote:


Hva er det du vil frem til?? Mener du at Windows-programmer *SKAL* kunne kjøres under Linux? Det er iallefall tøv!


Det jeg vil fram til er at linux kan være veldig vanskelig/stress for nybegynnere, f.eks å få [ditt favorittspill] til å fungere i linux, kan være alt fra lett - hvis det er støtte native, til umulig - hvis det ikke blir emulert skikkelig.

 

Quote:


Dumpet Windows 2000 øyeblikketlig, og har kjørt Slackware i 2-3 måneder nå jeg - kun for å tvinge meg bort ifra MS Windows.

Og ja - det fungerer!


Jeg ser ikke helt det store poenget i å gå vekk fra NT bare på gøy, jeg har veldig lyst til å vite hvorfor du gikk vekk fra det - eneste grunnene jeg kan se er at du hater Microsoft nok til å nekte å bruke deres software, eller at du er livredd for spyware eller mener det ikke er sikkert nok til å kjøre noe internet server apps.

Win9x er et skikkelig dårlig OS, det er helt tragisk, mens NT er faktisk veldig bra, en del av de samme folkene som var med på å lage VMS har vært med på å lage NT. Det jeg hater med NT er måten det er lagt fram på, men det er jo hele poenget med windows, at alle slags idioter skal kunne bruke det, og når alle slags brukere skal kunne bruke det så er der dessverre en del problemer som følger med og det er problemet med NT for de "andre" brukerene.

 

Quote:


I bunn og grunn savner jeg ikke Windows i det hele tatt. Jeg får kjørt de typer programmer jeg vil.


Jeg ser heller ikke poenget i å skrive at du kan kjøre linux helt fint og ikke savner windows når du ikke skriver noe om hva du bruker linux til og/eller hva du brukte windows til.

 

[ Denne Melding var redigert av: Pango på 2002-11-03 10:01 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-03 09:46, skrev Pango:


Jeg ser heller ikke poenget i å skrive at du kan kjøre linux helt fint og ikke savner windows når du ikke skriver noe om hva du bruker linux til og/eller hva du brukte windows til.


 

Hva folk bruker Linux til, er vel opp til den enkelte. Hvorfor _skal_ folk bruke Wyndøws da? Er det egentlig noen god grunn til det, hvis man ikke er spillfantast? Jeg skjønner ikke poengene dine!

 

runmad

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-03 12:25, skrev runmad:

Quote:


Den 2002-11-03 09:46, skrev Pango:


Jeg ser heller ikke poenget i å skrive at du kan kjøre linux helt fint og ikke savner windows når du ikke skriver noe om hva du bruker linux til og/eller hva du brukte windows til.


 

Hva folk bruker Linux til, er vel opp til den enkelte. Hvorfor _skal_ folk bruke Wyndøws da? Er det egentlig noen god grunn til det, hvis man ikke er spillfantast? Jeg skjønner ikke poengene dine!

 

runmad

 

Nå synes jeg ikke du tenker deg skikkelig om her, for det første, grunnen til at jeg kommenterte det er at han sa at akkurat _han selv_ kunne bruke linux til de samme tingene som han bruke windows til før (er ihvertfall det jeg får inntrykk av at han mener), og det blir meningsløst når man ikke vet hva han brukte/bruker det til (eller overser jeg noe grunnleggende?), skjønner du ikke det?

Hvorfor folk skal/bør bruke windows? For det er så enkelt å bruke at hvem som helst kan bruke det, derfor.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-03 13:43, skrev LeD:

Quote:


Den 2002-11-02 16:06, skrev borre:


En av ulempene med Linux er selvsagt at MS Office-dokumenter er skikkelig dårlig støttet.


 

Det er vel heller en av ulempene med Microsoft...

 

 

LeD

 

Jepp, Microsoft gjør vel det de kan for å gjøre det vanskelig for andre programmer som (prøver) leser de formatene, akkurat som at de gjør med SMB-protokollen - ødelegger for samba o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...