Gå til innhold

linux-newbie trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

Den 2002-11-03 12:25, skrev runmad:

Quote:



Hva folk bruker Linux til, er vel opp til den enkelte. Hvorfor _skal_ folk bruke Wyndøws da? Er det egentlig noen god grunn til det, hvis man ikke er spillfantast? Jeg skjønner ikke poengene dine!


runmad


 

jeg prøvde senest i natt å installere mdk. 9.0 men hele saken klikket siden jeg har dual monitor.... derfor kan jeg ikke bruke linux.. det funker heller ikke i rh 8.0 (der finner den ikke ut at jeg har 2 monitorer)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

UT2003 + linux = ownage

Counter-Strike + linux = ownage

-------------------------------------

 

Eh, hvor mange her på forumet har egentlig windows? Og hvor mange % av dem tror du/dere har BETALT for å få windows? Akkurat, windows må vel være det produktet som er mest piratkopiert i hele verden(det som koster mest og sikkert)

Å betale for å kjøre windows på pcn min er noe jeg blir dårlig i hele meg av bare å tenke på! For det første, koster det masser av penger, for det andre, trenger M$ mer penger nå? Neppe!

Og for å stoppe piratkopiering (har lagt merke til at de fleste her på forumet vil nettopp dette, i alle fall liker de å late som de vil det) er jo linux et helt genialt OS! Det er gratis! weee!

 

Dårlig støtte for divx?? TØV! xine navnpådivxfil.avi er jo ikke akkurat vanskelig!

 

Dårlig støtte for office dokumenter? Begynn å grin!

 

En annen ting,

windows = AGG! REBOOT IGJEN!

Linux = Reboot sa du? At det var?

 

Jeg har kjørt linux i ikke mer enn 2 uker, og har dualboot til windass, men har ikke trengt å bruke windows mer enn et par ganger, og det har vært pga latskap til å ikke gidde å finne ut hvordan det funker i linux!

 

Og å si at linux er vanskeligere enn windows er også tøvete, det er jo bare et helt annet OS, hadde man startet med linux hadde sikkert windows vært knotete og vanskelig! Om ikke annet hadde det vært URteit! Faktum er bare at det er så MYE MYE MYE MYE mer muligheter til Linux, ergo mer å lære seg!

 

Og til deg som ikke klarte å legge inn linux:

Hva skal du med to skjermer?

Og legg det inn med en skjerm, og se om du får årna med to etterpå, veit ikke om det går, men det er da verdt et forsøk syns nå jeg!

 

Konklusjon:

format c:

legg inn win2k evt xp (xp er FOR teit syns jeg, men dog bedre enn 9x)

Legg inn Linux Mandrake 9.0

bruk dualboot!

Quote:


Har selv Linux Red Hat 8.0 med mp3 støtte til XMMS(winamp) og lagt inn winex og Counter Strike funker med boter, litt mindre frames i sekundet men men...Quake3 har linux version så det funker flott hos meg, spiller med en kamerat over nettverk og pingen lå på 0 nesten hele tiden, grunnet et godt nettverk fra linux sin side. UnrealTournament har linux innstallasjon på cd3 men den har ikke jeg fått til å fungere. Men du finner sikkert ut av det.


Lavere fps fordi du ikke har skrudd av vsync i linux! (klarer du dette, vær vennlig å si fra til meg :wink: )

 

UT2003 installern på cd3 er litt vræk... den ble laget før cdne blei trykt eller no...

Når den spør etter playdisc mener den egentlig cd1, og når den spør om cd1 mener den cd2 og når den spør om cd2 er det cd3... :wink:

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: FlaSch på 2002-11-13 18:09 ]

Lenke til kommentar

Jeg vil si at alt jeg har prøvd som er laget i skikkelig native verson for linux, har kjørt bedre enn native versjonen for windows. Multimedia dårlig på linux? Media-programmene i linux har etter min erfaring brukt mindre minne, cpu-kraft og hatt minst like god kvalitet. Var ikke vanskelig å sette opp nei, skreiv "emerge xmms mplayer" og der var både mp3 og divx.

Hah, linux kjører i det minste bedre windows native applikasjoner enn windows kjører native linux applikasjoner. Windows er dritt, støtter ingen av linuxapplikasjonene jeg liker. Forresten liker jeg ikke Xbox, for den kjører ingen ps2-spill.

 

Linux er hva du gjør det til, og kan vere ekstremt mye forskjellig. Derfor blir det dumt å si at linux i seg selv er dårlig, fordi du har hatt dårlig erfaring med én distro. Linux er bare kjernen i OSet, oppå kjernen kan det ligge nesten hva som helst, det er dette som avgjør hvordan systemet er i bruk. Om Microsoft ville kunne de tatt linux-kjernen og mekket windows med den, men da måtte de legge det ut gratis på internett. Det blir nesten som Mac OS X i forhold til FreeBSD. OS X ligner ikke mye i praksis på den gjennomsnittlige FreeBSD-installasjonen du ser.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-03 15:10, skrev tivolieselet:

jeg prøvde senest i natt å installere mdk. 9.0 men hele saken klikket siden jeg har dual monitor.... derfor kan jeg ikke bruke linux.. det funker heller ikke i rh 8.0 (der finner den ikke ut at jeg har 2 monitorer)


 

Ehh... Har du prøvd /etc/X11/XF86config-4 ?? Har du prøvd å lese noen manualer?

Lenke til kommentar

Har selv snust på diverse distroer av Linux og er enig i det meste av det drall sier. Kjørte en stund dualboot med XP og Mandrake, men tror nok at jeg heller foretrekker å bruke RH 8.

 

Selv bruker jeg en god del tid på spill, og da er nok ikke Linux det enkleste å ty til. Riktignok får man, som tidligere nevnt i tråden, spilt en del spill ved hjelp av Winex og lign. prog. Foreløpig er det enklere å benytte windows for de spillfrelste, men for de som er nysgjerrig på å prøve noe nytt, kan kanskje Linux være interessant.

Ja, det krever en del(mye) plundring, men fungerer minst like smertefritt som en vilkårlig windowsversjon.

 

Hva med en dualboot til man blir vant Linux, og deretter si takk og farvel til Windows?!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-03 15:10, skrev tivolieselet:


jeg prøvde senest i natt å installere mdk. 9.0 men hele saken klikket siden jeg har dual monitor.... derfor kan jeg ikke bruke linux.. det funker heller ikke i rh 8.0 (der finner den ikke ut at jeg har 2 monitorer)


 

Hvis noe går galt under installasjonen bør du kanskje fjerne den ene skjermen, og så heller eksperimentere med "dual monitor" når alt annet er på plass.

 

Så vidt jeg vet skal "dual monitor" være mulig i Linux. Søk på nettet, eller skriv et innlegg om dette i Linux-delen av forumet, eller i et annet forum, og du vil raskt får svar fra Linux' "brukersupport".

 

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...