Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

motoren jager på tomgang


icon

Anbefalte innlegg

Bil: Golf lll 93

km: 110 000

 

Har merket i det siste at motoren har begynt a jage på tomgang. Den ruser seg opp for så å falle ned igjen til normalen. Slik holder den på hele tiden. Noen ganger blir den oppe på høy tomgang i ca 5-10 sekunder før den faller ned, og det kan hende at den faller ned så lavt at motoren stopper.

Noen her som har vært borti dette??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

har en audi 80 2,0 e 1989 modell med det samme problemet at den jager på turtallet når den går på tomgang utroligt irriterende. nå begynnte den med dette etter at jeg skiftet tenningskabler (biltema). tror dere det vil hjelpe å gå ned på møller å få orginale ledninger ?

dette er en innsprøytnings motor.

 

nå er ikke eg det du kan kalle bil kyndig så kan noen forklare mer om hvordan jeg prøver de forskjellige tingene dere forklarer i denne tråen jeg vet jo ikke hvor

*Lamdasonde?

*tomgangsregulatoren

*Luftsensoren?

 

hvor dette er ? og hvordan de ser ut hvis noen har bilder er det stor hjelp

Lenke til kommentar

Da jeg fikk min nye Astra for noen år siden, jaget den også på tomgang. Ikke så mye, men jeg klaget allikevel. Dette ble løst med å oppgradere SW i motorstyringen til en nyere versjon. Dette har jeg bedt om å få gjort flere ganger, og det har også løst andre problemer, som kraftløshet ved ca 3500 rpm ("16V-hullet") og for høy tomgang på kald motor.

 

Senere har jeg hatt problemer med jaging på tomgang pga at tomgangsluftemengderegulatoren trakk for mye strøm, slik at motorstyringen observerte en feilsituasjon og hoppet over i nødprogrammet. Dette ble løst ved å bytte regulatoren.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

I riktig gamle dager, før "krav" til katalysator, hadde de fleste biler forgasser, og ingen elektronikk i motoren. For at katalysatoren skal fungere optimalt, må sammensetningen i avgassene ha et fast forhold. Dette krever en motorstyring som blant annet leser av avgassene gjennom lambda-sonden, og tilpasser luft/bensin-blandingen. De fleste biler fra 1988 og senere har en motorstyringsenhet som kontrollerer og overvåker motoren. Din Golf III har også dette, men du må kontakte merkeverksted for å høre om det er mulig å oppgradere den (hos Opel gjør de dette gratis).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Da jeg fikk min nye Astra for noen år siden, jaget den også på tomgang. Ikke så mye, men jeg klaget allikevel. Dette ble løst med å oppgradere SW i motorstyringen til en nyere versjon. Dette har jeg bedt om å få gjort flere ganger, og det har også løst andre problemer, som kraftløshet ved ca 3500 rpm ("16V-hullet") og for høy tomgang på kald motor.

 

Senere har jeg hatt problemer med jaging på tomgang pga at tomgangsluftemengderegulatoren trakk for mye strøm, slik at motorstyringen observerte en feilsituasjon og hoppet over i nødprogrammet. Dette ble løst ved å bytte regulatoren.

7045692[/snapback]

 

Oppgradere SW i motorstyringen, hva vil det si? Hva er SW.

Gjør Opel dette gratis?

Lenke til kommentar
I riktig gamle dager, før "krav" til katalysator, hadde de fleste biler forgasser, og ingen elektronikk i motoren.

7046715[/snapback]

Hadde ikke 2.0'en direkte innsprøytning? (og 5 sylindre)

86-modellen vår hadde det.

Oppgradere SW i motorstyringen, hva vil det si? Hva er SW.
SW = Software = Programvare = dataprogrammet som styrer motoren.
Lenke til kommentar
Da jeg fikk min nye Astra for noen år siden, jaget den også på tomgang. Ikke så mye, men jeg klaget allikevel. Dette ble løst med å oppgradere SW i motorstyringen til en nyere versjon. Dette har jeg bedt om å få gjort flere ganger, og det har også løst andre problemer, som kraftløshet ved ca 3500 rpm ("16V-hullet") og for høy tomgang på kald motor.

 

Senere har jeg hatt problemer med jaging på tomgang pga at tomgangsluftemengderegulatoren trakk for mye strøm, slik at motorstyringen observerte en feilsituasjon og hoppet over i nødprogrammet. Dette ble løst ved å bytte regulatoren.

7045692[/snapback]

 

Oppgradere SW i motorstyringen, hva vil det si? Hva er SW.

Gjør Opel dette gratis?

7148092[/snapback]

Vil tro at SW = Software?

Han skrev også at Opel gjorde dette gratis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...