Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bridge PPPoA NextGenTel LØST!


Anbefalte innlegg

Hum....dette var litt for avansert for meg :p

 

Bare lurte på om noen har noen råd i mitt tilfelle...

 

 

Har i dag Ventelo BlueCom ADSL med et helt ordinært ADSL modem og i tillegg har jeg en trådløs router som jeg bruker. Det er en stasjonær PC som er tilkoblet routeren med kabel og en annen PC via det trådløse nettet.

 

Har bestemt meg for å kutte ut Ventelo BlueCom og har derfor bestillt ADSL +2 fra NextGentel som jeg venter på.

 

Jeg ønsker jo å fortsette med den trådløse routeren min for å dele ut internett til den av maskinene som bruker det trådløse nettet men ettersom jeg har forstått blir det problemer med router + router.

 

Hva kan jeg gjøre for å lage routeren jeg får fra NextGentel om til et vanlig ADSL modem slik at jeg da igjen kan bruke min trådløse router??

 

 

Håper noen har et svar på dette ellers blir husverten der jeg leier litt irritert over å miste det trådløse nettet som han betaler for :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hum....dette var litt for avansert for meg :p

 

Bare lurte på om noen har noen råd i mitt tilfelle...

 

 

Har i dag Ventelo BlueCom ADSL med et helt ordinært ADSL modem og i tillegg har jeg en trådløs router som jeg bruker. Det er en stasjonær PC som er tilkoblet routeren med kabel og en annen PC via det trådløse nettet.

 

Har bestemt meg for å kutte ut Ventelo BlueCom og har derfor bestillt ADSL +2 fra NextGentel som jeg venter på.

 

Jeg ønsker jo å fortsette med den trådløse routeren min for å dele ut internett til den av maskinene som bruker det trådløse nettet men ettersom jeg har forstått blir det problemer med router + router.

 

Hva kan jeg gjøre for å lage routeren jeg får fra NextGentel om til et vanlig ADSL modem slik at jeg da igjen kan bruke min trådløse router??

 

 

Håper noen har et svar på dette ellers blir husverten der jeg leier litt irritert over å miste det trådløse nettet som han betaler for  :(

6984384[/snapback]

 

Vel, den enkle/litt trege løsninga er jo å sette på DMZ på boksen du får fra NGT som forwarder alt av porter til din trådløsruter. Hvis det viser seg at du får PPPoE fra NextGenTel så er det enkelt å sette opp boksen fra NGT som rent modem/bridge (iallfall hvis du får Zyxel... med Speedtouch så slipper du ikke lenger unna telnet, de har fjerna alt "avansert" fra Web-interfacet) og så la ruteren gjøre oppkoblingsjobben.

 

 

Bare en notis... mener at Windows XP har støtte for PPTP innebygd, tror det eneste som kreves er at du manuelt stiller inn DNS-serveripadressene. Er noen guider ute på det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hallois

 

Etter å ha stresset til langt ut på natt i går for å prøve å få min ST 516i til å fungere i lag med linksys wrt54gl uten særlig hell, så prøvde jeg nå å følge oppskriften på forrige side..

 

Når jeg skriver "atm phonebook flush" får jeg derimot beskjed om at noen fremdeles er i bruk og ikke kan slettes.

 

Og om jeg prøver å overse det og gå videre til "atm phonebook add name=BrPPPoE_ph addr=1.32" så får jeg bare beskjed om at den ikke kan opprettes..

 

Noen forslag til framgang?

 

..Jeg tok kun å resetta til factory settings, uten å oppgradere til nyere firmware (var usikker på om UK-versjonen kunne brukes av oss norbaggar - er jo så mye forskjellige standarder virker d som..). Har for øyeblikket versjon 5.4.4.1 installert.

 

Om noen skulle ha forslag men foretrekker å forklare live, så legg meg gjerne til msn: msn at saue dot no :)

 

 

Takk for alle forslag!

..føler meg så utrolig oppgitt akkurat nå etter xx timer med stanging :S

Lenke til kommentar

Gikk ganske greit med oss... Vi fikk feilmeldingen du beskriver, men den gjorde ingenting. Eneste forskjell var at vi faktisk kjørte siste firmware på boksen, og resatte alt til factory default etter at siste firmware var lagt inn.

 

Forskjellene mellom UK og Norge ligger på Annex A (UK) og Annex B (Norge) (tror det er snakk om over analog (A)/over ISDN(B)-standard, betyr ikke at du må ha isdn etc). Denne forskjellen ligger kun i selve hardware, og firmwaren fungerer på begge typer... det er iallfall vår erfaring :)

 

Hvilken firmware kjører du på Linksysen? Tror at dette skal funke med helt vanlig firmware, for de fleste rutere støtter PPTP... husk å prøve å legge inn DNS-servere manuelt på linksysen...

Lenke til kommentar

http://www.speedtouch.nl/drivers.html

 

Jeg lastet ned firmware herfra. Den hadde alle mulige innstillinger. Den er på engelsk nå du først kjører den i gang.

 

Men jeg har ikke fått til dette uansett.

Det finnes til og med bridge-mode i firmwaren, men den vil liksom ikke sende noe videre i bridgemode.

 

Så nå har jeg en trådløs 3com i bridge etter speedtouchen isteden.

Litt irriterende at det skal være så vanskelig da.

 

Skal jeg koble inn i wan-porten på 3com'en som står etter speedtouchen?

Eller i en av lan-portene? :hmm:

Endret av MomentMan
Lenke til kommentar

Takk for all hjelp med å forklare h017ah!

Men hvordan hastighet har du etter å ha bridget? Har satt opp slik som du har foklart, med en WRT54GL ruter med DD-WRT som PPTP-terminering. Dette gjør imidlertid at jeg har fått mye lavere hastighet både ned og opp (13000 ned før, 4700 ned nå, 1200 opp før, 800 opp nå). Har du også opplevd et tilsvarende hastighetstap?

Lenke til kommentar

Libido:

Uhm, sikker på at dette ikke bare er NGT som har satt ned hastigheten? På den linja vi satt på så var hastigheten satt ned til ca 10 mbit pga ustabil linje, den var satt til det samme både før og etter, men jeg mener at pingen ble noe bedre etter at bridgingen var utført. Mye bedre uansett, for nå bruker vi modemet til kun et modem, og ikke noe mer...

 

Foreslår at du spør NGT om saken. De hastighetene som modemet oppgir er den hastigheten du får fra NGT. (Hvis tallene dine er fra egne speed-tester, så undersøk hva slags konfigurasjon modemet får fra NGT først, iallfall.)

Endret av h017ah
Lenke til kommentar
Hva slags valg har du under PPTP på din 3com-boks, egentlig..? Kan du ta et screenshot av innstillingene dine?

7263138[/snapback]

 

Jeg kan vel gi svar på akkurat det der...Sliter med samme problematikken som han som lurte. Hva skal jeg sette i de feltene som du ser her?!?

 

post-58254-1163455149_thumb.jpg

 

 

Edit: Fjerna tekst.

Endret av aknot242
Lenke til kommentar

Vil bare si at h017ah's guide er testet og jeg kan bekrefte at dette virker :thumbup:

Eneste som er kjipern er at maskinen som får den eksterne ipen ikke komuniserer med lokalnettet. Oppgraderte firmwaren i routern når jeg gjorde dette og nå funker ikke telioen min skikkelig heller. Hører ikke folk som ringer inn, men de hører meg. Når jeg ringer ut så virker det som det skal. Har forsøkt å disable loopback funksjonen uten dette hadde noen effekt. Noen som vet om en løsning for dette?

 

orbital

Endret av orbital
Lenke til kommentar

orbital:

*edit: skrive om alt*

 

Hvilken ruter du har? Det er jo ruteren som skal få den eksterne IPen hvis du har en egen ruterboks i tillegg til Speedtouchen hvis du vil at alle maskiner skal få nett... Er ikke så rart at PCen som er PPTPklient ikke vil kommunisere med resten av maskinene, tror jeg... Spørs hva slags operativsystem du kjører.

 

Men du har altså et lokalnett med kun en PC med internett? Eller misforstår jeg noe?

Endret av h017ah
Lenke til kommentar
orbital:

*edit: skrive om alt*

 

Hvilken ruter du har? Det er jo ruteren som skal få den eksterne IPen hvis du har en egen ruterboks i tillegg til Speedtouchen hvis du vil at alle maskiner skal få nett... Er ikke så rart at PCen som er PPTPklient ikke vil kommunisere med resten av maskinene, tror jeg... Spørs hva slags operativsystem du kjører.

 

Men du har altså et lokalnett med kun en PC med internett? Eller misforstår jeg noe?

7297172[/snapback]

 

 

Jeg har en 546v5. Har satt opp speedtouchen til og dele ut den eksterne ipen til en maskin. Har 2 andre maskiner + en ip telefon og en trådløs linksys. Disse er på internett alle sammen. Eneste er at jeg må bruke remote desktop til den som har ekstern ip. Er win xp prof alle sammen. Men dette er egentlig ikke noe stort problem. Speedtouch suger big time når det gjelder port åpning. Alt funker fint til den som har ekstern ip, men de andre sliter. fjernhjelp f.eks. Det funket fint før, nå funker det ikke fra en pc som har lokal ip.

Lenke til kommentar

orbital:

 

Må innrømme at dette nettet hørtes litt merkelig ut... hvis du har alle maskinene på nett, så bør du jo ha en eller annen slags ruter stående, enten maskinen som får den eksterne IPen, eller en egen boks. Så kan du jo bestemme alt av portforwarding og slikt på den i stedet, i stedet for å måtte RDPe til maskinen med internettilgang?

Lenke til kommentar
orbital:

 

Må innrømme at dette nettet hørtes litt merkelig ut... hvis du har alle maskinene på nett, så bør du jo ha en eller annen slags ruter stående, enten maskinen som får den eksterne IPen, eller en egen boks. Så kan du jo bestemme alt av portforwarding og slikt på den i stedet, i stedet for å måtte RDPe til maskinen med internettilgang?

7327442[/snapback]

 

Tror kansje du misforstår meg litt. Speedtouchen oppfører seg egentlig fortsatt som en router. Den deler fortsatt ut ip adresser, men da til de andre pcene. Den pcen som får den eksterne ipen er en spillserver, derfor har jeg satt det opp slik. Tidligere fikk jeg ikke speedtouchen til og åpne for portene til denne slik som jeg gjorde med netopia. Etter jeg satt opp routeren i forhold til din veiledning så funker serveren min :D

 

Er ikke tvil om at dette er et snodig oppsett, men det funker i allefall...sånn halvveis :)

Er bare noen få ting så mangler så er alt ok.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått ting til å fungere bra, tilsynelatende :) Det som har skjedd av forandring siden sist, er at jeg har fått oppdatert softwaren i 3com`en. Der hadde det kommet en oppdatering i PPTP delen av softwaren.

Det virker som om jeg er koblet opp på nettet til enhver tid, men en gang i blandt blinker varsel lampa på 3com`en. Vet ikke om dette har noen praktisk betydning, men ting fungerer iallefall bra :thumbup:

 

Ellers er innstillingene som tidligere nevnt.

 

Mange takk skal du ha h017ah!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
=>:ppp relay flush

=>:eth flush

=>:atm flush

=>:ppp flush

=>:atm phonebook flush

=>:saveall

=>:atm phonebook add name=BrPPPoE_ph addr=1.32

=>:service system modify name=PPTP state=enabled

=>:saveall

 

Disse kommandoene fungerer iallefall ikke på Speedtouch 510i :cry:

Fikk masse "unkown command" (ja, jeg var i telnet og kun én av kommandoene virket uten å få feilmelding).

Holdt på å ikke komme på nett igjen etter bytte av firmware (fjernet NGT's firmware). Hadde heldigvis backup av user.ini fila som jeg fikk lagt inn igjen etter en reset til factory defaults.

PPPoA er noe pokkers dritt. Bytter nå til Telenor med PPPoE (som også kan levere meg dobbel hastighet pr i dag.)

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...