Gå til innhold

Ny harddisk? Raptor?


Ole12

Anbefalte innlegg

Tja. 2 stk 74GB koster til sammen 2700kr mens den på 150GB koster 2100kr. Jeg vil ikke si ytelseforskjellen alene er verd differansen på 600kr. I tillegg får man ulmper som at 2 disker tar mer plass enn 1. To disker utvikler dobbelt så mye varme, krever to SATA-porter osv.

 

Men de er jo litt smak og behag selvsagt. Hvis du har veldig lyst på Raid0 så bestill to stk.

 

Mitt tips var heller i retning av at 1 stk raptor 74GB gir samme ytelse som den på 150GB og siden man primært kjøper raptor for å få god ytelse, ikke for å svi av siste lønn raskest mulig, så synes jeg 74GB får holde. Trenger man mer lagringsplass (film, musikk osv) så trenger ikke disse tingene ytelse på samme måte som OS, programmer og spill så da kan man like gjerne kjøpe en 7200rpm disk for å utvide lagringsplassen.

 

Til sammenligning koster 320GB lagringsplass på vanlgie 7200rpm-disker nå fra 737 kroner, mens 300GB raptorbasert lagringsplass koster fra ca 4200kr, nesten 6 ganger så mye.

6949479[/snapback]

Spenna, varmen, plassen og ekstra sata port i bruk, er ikke noe problem. :cool:

 

Problemet er mere tanken på all det ekstra bråket som noen sier at raptor disker lager.. :(

(Da jeg er litt usikker på kor mye en slik en vil hjelpe på dette problemet.. :dontgetit: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Støyreduksjon mener jeg mann gjør best med å henge disken opp i gummistrikk og ellers lydisolere kabinettveggene med et tynnt lag isolasjon. Det første er for å dempe vibrasjoner. Det andre er for å dempe lyden. Som kjent kan vibrasjoner gi lyd så begge deler er lurt å ha.

6955879[/snapback]

Ja, har lest en del om gummistrikk.. :)

 

Men er beskymret for varme, da 5 1/4 brønnene mine ligger i et "dødt" spott, når det gjelder luft gjennomstrømning.. :(

 

Å har ennå ikke funnet noe sørlig bra løsning på dette problemet, som samtidlig gir lyd issolering. :hmm:

 

Har tenkt på denne, men da forsterker jeg nok bare varme problemet.. :cry:

 

Eventueltt denne som en mellom løsning.. Men føler da, at det både er minimal støy og varme hjelpende.. :dontgetit:

 

Også denne, eller gummistrik guiden her på formumet, men.. Har liksom ikke lyst til å kjøre disken uten kjøling, å 50+ grader konstant, siden dette blir en OS disk.. :(

 

Hvordan er det med å lydisolere kabinettveggene? Hjelper det å gjøre det på ca. 50% av flatene, eller bør det være nærmere 100% for at det skall ha en skikkelig effekt?

 

Har sjekket produsent linken til den HD huset som jeg snakket om, å den hadde "friksjons dempende" skruer/fester, så dem sku tenkes å hjelpe på det samme som gummistrikk hjelper på.. :thumbup:

(Men sikkert langt i fra like bra. :thumbdown: Å når det gjelder luftbåren støy, så må nå nesten det å "kapse" delvis inn hele disken iallefall hjelpe noe. :hmm:

Men igjen, usikker på om nok.. :( )

 

Noen som har noen tanker eller erfering i rundt dette? :)

 

Edit: Typos & dialekt.. :w00t:

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar

Det hjelper bra på å lydisolere deler av kabinettet. Det viktigste sidene, toppen og om mulig litt på fronten. Det trenger ikke omslutte diskene fullstendig.

 

Luftgjennomstrøning kan fikses med de 4cm-viftene i bosen du linket, eller med en stor 12cm vifte. Sistnevnte løsning er sikkert langt mer stille.

 

Friksjon er ikke noe problem. Hadde skruene vært vibrasjonsdempet ville det vært bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Det hjelper bra på å lydisolere deler av kabinettet. Det viktigste sidene, toppen og om mulig litt på fronten. Det trenger ikke omslutte diskene fullstendig.

6955975[/snapback]

Har du en link til gode lydisolerende "matter/belleg" som jeg kan bruke/kjøpe? :)

 

Luftgjennomstrøning kan fikses med de 4cm-viftene i bosen du linket, eller med en stor 12cm vifte. Sistnevnte løsning er sikkert langt mer stille.

6955975[/snapback]

Bosen som jeg linket? Hum.. Hvem av dem blir det? :dontgetit:

 

(Føler meg litt dum her nå.. :blush: )

 

Friksjon er ikke noe problem. Hadde skruene vært vibrasjonsdempet ville det vært bedre enn ingenting.

6955975[/snapback]

Beklager.. Mente vibrasjonsdempende.. :blush:

 

"Extra rubber mounting rings ensure that vibration from the drive is not translated into noise."

 

Som vist i denne omtalen. :)

 

(Bilden litt nedonfor mitten.. ;) )

 

Men som sakt.. Langt i fra noe gummistrik oppheng.. :no:

 

Edit: Lagt til bilde link..

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar
Så då kan jeg feks kjøpe en raptor og en 300gb å bare pluggen dem rett i? vis jeg ikke skal bruke RAID eller noe?

6957418[/snapback]

En raptor er som en helt vanlig disk, (Bare bedre :cool: ) så det er bare å bruke den som en halt vanlig annen disk.. (Groft sakt..)

 

Dvs. Ja, så lenge du ikke skall koble dem opp i RAId, så er det bare å koble den til. :thumbup:

Lenke til kommentar

Har hatt alle variantene av Raptor, benytter i dag 150GB utgaven. Kan ikke si annet enn at jeg er utrolig godt fornøyd med ytelsen på Raptor, speielt 150GB utgaven føler jeg banker det meste.

 

For en tid tilbake benyttet jeg en Maxtor Atlas II 15k 72gb U320 SCSI disk, må i mange tilfeller si at jeg opplever raptoren som raskere. Dog ved store kontinuerlige operasjoner vil selvsagt SCSI-disken være bedre.

 

Men for enbruker som systemdisk mener jeg dette er noe av det beste du kan få.

Lenke til kommentar
Har hatt alle variantene av Raptor, benytter i dag 150GB utgaven. Kan ikke si annet enn at jeg er utrolig godt fornøyd med ytelsen på Raptor, speielt 150GB utgaven føler jeg banker det meste.

 

Jeg har Raptor 74GB. Den skal være AKKURAT like kjapp som den nye og gamle utgaven av 150GB-versjonen. Søketiden merker du sinnsykt forskjell på i forhold til "vanlige" disker (på systemdisk og det samme med enkelte spill). Med 2 stykk i Raid0 vil lesehastigheten kunne komme opp i det doble.

 

Når det kommer til lyden vil jeg si meg godt fornøyd. Legger ikke merke til det. Den knatrer noen ganger når den driver med lese- eller skrive-intensive jobber. Men normalbrukeren vil nok ikke irritere seg mye over det. Med en helisolerende drevramme vil den nok bli tilnærmet lydløs.

Endret av MrHaugen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...