Gå til innhold

Anbefaling av objektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man "må" ikke ha det objektivet Øivind. Du er forelsket i det, men det er faktisk ikke løsningen på alle problemer. Det har sine svakheter. Jeg koser meg for eksempel mer med en 24mm og en 50mm enn jeg hadde gjot med 18-200. Har gått rundt med onkel sitt 18-200 (fra Sigma vel å merke) på hans *ist DL, og det eneste jeg savnet når jeg byttet tilbake til min egen med 24mm var (mye) mer tele. Dette kan trådstarter få med en 70-200. Denne vil også være mye bedre optisk.

Poenget er at folks behov er forskjellige. Du anbefaler 18-200 til alle som spør, og det blir litt feil.

Lenke til kommentar
Man "må" ikke ha det objektivet Øivind. Du er forelsket i det, men det er faktisk ikke løsningen på alle problemer. Det har sine svakheter. Jeg koser meg for eksempel mer med en 24mm og en 50mm enn jeg hadde gjot med 18-200. Har gått rundt med onkel sitt 18-200 (fra Sigma vel å merke) på hans *ist DL, og det eneste jeg savnet når jeg byttet tilbake til min egen med 24mm var (mye) mer tele. Dette kan trådstarter få med en 70-200. Denne vil også være mye bedre optisk.

Poenget er at folks behov er forskjellige. Du anbefaler 18-200 til alle som spør, og det blir litt feil.

6934928[/snapback]

 

Dette er jeg helt enig i. Langzoomen har alt for mye (mildt sagt) tønne og pute fortegning, og er for meg for uskarp på lengste brennvidde (200mm).

 

Min løsning har blitt Sigma 15mm, 24-60mm, og 70-200mm.. Da har jeg f/2,8 over hele fjøla, og god skarphet fra 15-200mm.

 

Hurtighet og skarphet er viktig for meg, da faller desverre Nikon 18-200 VR gjennom selv om den har VR..

Lenke til kommentar
Men kan noen komme med et konkret forslag på 70-200mm eller 70-300mm fra Sigma eller Tamron? Finnes vel flere modeller. Er ikke interessert i det billigste. Det er viktig for meg også at autofokusen er rask.

 

Noen som har prøvd dette?

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=2758

6935515[/snapback]

 

Hvis du ønsker dette brennviddeområdet, så kommer Nikon nå straks ut med det nye 70-300 objektivet med ED-glass som det du nevner, men i tillegg så har den innebygget stabilisator.

 

For meg er vurderingen som nevnt tidligere at høy lysstyrke er bedre enn stabilisator. Det er på bakgrunn av at jeg tar bilder av ting i bevegelse (sport osv) og da er hurtighet i fokus og lysmengde inn på brikke på kortest mulig tid det som teller.

 

Søk på sigma 70-200 review/test på google så får du opp masse bra.

Er det pengene som er draw-back, velg Nikon som jeg har nevnt eller Sigma 70-200.

Er penger noe som du har nok av så er Nikon 70-200 VR det klart beste alternativet, men så koster det litt også..

Endret av photoguy
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hvis du ønsker dette brennviddeområdet, så kommer Nikon nå straks ut med det nye 70-300 objektivet med ED-glass som det du nevner, men i tillegg så har den innebygget stabilisator.
Noen som vet når dette objektivet kommer på markedet? Begynner å bli en stund siden det ble lansert

Ligger priser i produktguiden, men det ser ikke ut som noen har fått det på lager ennå...
Lenke til kommentar

Kommer helt ann på hvilket nivå du tar bilder på, og hvor mye penger du ønsker å legge i dette.

 

Personlig tror jeg hvis du har penger nok, og ønsker å legge masse i dette, at det er vanskelig å få noe som er stiligere enn dette (https://prisguiden.no/product.php?productId=8677), men da er penger ikke lenger et moment.

 

Selv har jeg en lykkelig amatør, som ikke ønsker å legge enorme summer i utstyr (enda). Har nå forsket endel rundt billige telezoom objektiver, og har mer eller mindre bestemt meg for Tamron sitt nye teleobjektiv på 70-300mm. Dette får du til 1.500,- på f.eks JapanPhoto, og får masse skryt for "value for money". Bildene vil selvsagt være av en helt annen kvalitet enn Nikonobjektivet over, men da til en tiendedel av prisen.

 

Men som sagt, det kommer mye ann på hvilket nivå man er, eller ønsker å være.

 

Christopher

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...