MagnusPS Skrevet 22. september 2006 Skrevet 22. september 2006 Heisann. Min Samsung Spinpoint 250gb sluttet plutselig å funke en kveld. Hadde noen til å se på det, og ble fortalt at det var en blokk i harddisken som var ødelagt. Kommer meg ikke inn i windows, men skulle veldig gjerne hatt backup av hva som lå på maskina - er dette mulig å få til? De som var her sa at det lot seg gjøre, men jeg har ikke snøring på hvordan det funker, derfor jeg henvender meg her. Har kjøpt meg en Maxtor 300gb ekstern harddisk, og skulle gjerne lagt det jeg har på harddisken over dit. Noen som kan hjelpe meg med dette? Setter utrolig pris på svar.
m-kane Skrevet 22. september 2006 Skrevet 22. september 2006 Enkleste måten er om du har tilgang til en annen PC som fungerer. Da kan du koble den døde harddisken inn i den fungerende PCen, og teste ut programmer som GetDataBack o.l. Så lenge du får kontakt med HDen bør dette kunne gi deg tilgang til disken. Alternativt må du åpne den eksterne HDen (da ryker alle garantier!) og ta ut den HDen som ligger der og koble den inn i din PC, installere windows etc på denne, og så gjøre som over. IOM jeg ikke har sett på disken er det _ikke_ sikkert at du klarer å lese noe fra den, så jeg ville ventet lengst mulig med å slakte maxtoren Alternativt få noen til å laste ned og brenne en linux distro som kan kjøres fra CD. (Knoppix o.l.) Diverse system CDer finnes også - mange av disse med verktøy fra harddiskprodusenter som kanskje kan klare å fikse disken? Normalt må du dog regne med at du vil tape all data med disse verktøyene.
MagnusPS Skrevet 22. september 2006 Forfatter Skrevet 22. september 2006 (endret) Det er såpass, ja. Tenker jeg drøyern med de greiene, og heller får noen med peiling til å gjøre det, da jeg ikke kan stort selv. Hørte noen snakke om Norton Ghost, hva det innebærer veit jeg dog ikke. Men, takk for svar, så får jeg se om jeg får noen med litt kunnskap til å hjelpe meg. Edit: Vurderer å droppe backup, har ikke så utrolig mye viktige filer på disken ved nærmere ettertanke. Bør jeg da ta ut harddisken, om jeg skal innstallere windows etc på den eksterne, eller kommer ikke denne til å skape noe problemer? Endret 22. september 2006 av MagnusPS
trn100 Skrevet 22. september 2006 Skrevet 22. september 2006 Du kan også laste ned Ultimate Boot CD som har en del diagnose- og rep-verktøy blant annet fra Samsung, men heller ikke det er noe man gjør om man er veldig uerfaren. Vent heller til du får kvalifisert hjelp dersom dataene er viktige og du ikke er helt sikker. Lykke til!
joker Skrevet 22. september 2006 Skrevet 22. september 2006 Det er såpass, ja. Tenker jeg drøyern med de greiene, og heller får noen med peiling til å gjøre det, da jeg ikke kan stort selv. Hørte noen snakke om Norton Ghost, hva det innebærer veit jeg dog ikke. Men, takk for svar, så får jeg se om jeg får noen med litt kunnskap til å hjelpe meg. Edit: Vurderer å droppe backup, har ikke så utrolig mye viktige filer på disken ved nærmere ettertanke. Bør jeg da ta ut harddisken, om jeg skal innstallere windows etc på den eksterne, eller kommer ikke denne til å skape noe problemer? 6917788[/snapback] Vist det ikke er noe viktit data på disken kan du jo alltis ta og prøve og instalere xp på nytt på den, men ta og kjør en full format på den, kan jo hende det bare er filsystemet som ikke er i orden, men jeg ville ikke lagt noe viktig informasjon på den. vist du får instalert xp kan du jo kjøre en del disk verktøy på den.
Simen1 Skrevet 22. september 2006 Skrevet 22. september 2006 Det høres ut som det bare er noen defekte clustere "blokker" på den gamle harddisken. Det er sånt som skjer i blant og 99,9999% av dataene ligger der de skal. Problemet er bare at det lille som mangler gjør at windows ikke vil starte. Løsningen er da å starte opp et operativsystem* fra noe annet enn den defekte harddisken og redde ut dataene. Ultimate Boot CD og Knoppix er allerede nevnt. Jeg vil legge til alternativene Kubuntu og Ubuntu (se signaturen min). Disse kjører helt og holdent fra CDen og trenger ikke å ligge på en harddisk for å kjøre. Med disse får man sansynligvis full tilgang til både den gamle disken på 250GB og den nye på 300GB. Den nye er selvfølgelig tom og den gamle har filene man vil redde. Man kopierer deretter over de filene man vil ta vare på over til den eksterne disken. Det er en fordel å ha litt hjelp om du er usikker på hvordan det gjøres. Når filene er kopiert over til den eksterne harddisken kan du forsøke å formatere den gamle disken og legge inn windows på nytt eller å sette inn windows-CDen og velge "reparer". * Operativsystem = Windows, Linux, Mac OSX, etc.
dravisher Skrevet 22. september 2006 Skrevet 22. september 2006 Du kan også laste ned Ultimate Boot CD som har en del diagnose- og rep-verktøy blant annet fra Samsung, men heller ikke det er noe man gjør om man er veldig uerfaren. Vent heller til du får kvalifisert hjelp dersom dataene er viktige og du ikke er helt sikker. Lykke til! 6917846[/snapback] Stjeler meg til et spørsmål angående ultimate boot CD jeg, siden det er relevant uansett. Jeg har mye av samme problem som MagnusPS. En ekstern HDD sluttet å fungere etter en format som gikk galt (formateringen ble aldri ferdig). Hvilket verktøy er det da fornuftig å bruke på ultimate boot CD? Det er ikke altid det er så lett å orientere seg når det finnes 1000 forskjellige verktøy
m-kane Skrevet 22. september 2006 Skrevet 22. september 2006 HD verktøy - se etter det som er for din HD (produsent). Er ikke sikkert eksterne HDer finnes i disse programene.
MagnusPS Skrevet 22. september 2006 Forfatter Skrevet 22. september 2006 (endret) Takker hjertelig for svar. Har tatt noen kjappe telefoner nå, så ser ut til at jeg får hjelp. Skal laste ned programmene dere nevnte og brenne ut, så får vi se. Oppdaterer posten om det blir noe "tull". EDIT: Når jeg kom hjem, og så at harddisken hadde kræsjet, fikk jeg melding om at denne filen manglet : system32\DRIVERS\isapnp.sys Endret 22. september 2006 av MagnusPS
trn100 Skrevet 22. september 2006 Skrevet 22. september 2006 (endret) Hmmm.... Står noe om akkurat det her. Kanskje verdt å prøve... Endret 22. september 2006 av trn100
MagnusPS Skrevet 23. september 2006 Forfatter Skrevet 23. september 2006 Hmmm.... Står noe om akkurat det her. Kanskje verdt å prøve... 6919854[/snapback] Testet dette nå. Fikk denne meldingen: "Finner ikke angitte fil eller mappe".
m-kane Skrevet 23. september 2006 Skrevet 23. september 2006 Om det er feil på HD som traff en viktig fil, kan faktisk noe så enkelt som en chkdsk /r funke. Har hatt hell med det på flere maskiner som ikke vil starte. (Altså start fra windows CD, velg recovery console, når du kommer til propt (c:\) så skriver du inn chkdsk /r)
MagnusPS Skrevet 23. september 2006 Forfatter Skrevet 23. september 2006 Den kommer seg til 75%, men så faller den ned til 50% igjen. Gjort det 2-3 ganger nå. Er dette normalt?
m-kane Skrevet 23. september 2006 Skrevet 23. september 2006 Den har vel 5 forskjellige tester den skal gjennom (teller fra 0-100% på samtlige). Om det skjer på en og samme test tyder det på at det er bad sectors. Men la den jobbe litt. Det kan ta ganske lang tid!
MagnusPS Skrevet 23. september 2006 Forfatter Skrevet 23. september 2006 Da var den ferdig, men det hjalp desverre ikke. Fikk denne meldingen nå: "Windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM" Uff, utrolig hvor vanskelig dette skulle være..
m-kane Skrevet 23. september 2006 Skrevet 23. september 2006 (endret) Sjekk ut denne da. Denne har jeg brukt med hell med tilsvarende feilmelding som den du har fått. Den er litt tidkrevende, men om det funker virker PCen igjen som den var før krasjet. Endret 23. september 2006 av m-kane
MagnusPS Skrevet 23. september 2006 Forfatter Skrevet 23. september 2006 (endret) Det høres ut som det bare er noen defekte clustere "blokker" på den gamle harddisken. Det er sånt som skjer i blant og 99,9999% av dataene ligger der de skal. Problemet er bare at det lille som mangler gjør at windows ikke vil starte. Løsningen er da å starte opp et operativsystem* fra noe annet enn den defekte harddisken og redde ut dataene. Ultimate Boot CD og Knoppix er allerede nevnt. Jeg vil legge til alternativene Kubuntu og Ubuntu (se signaturen min). Disse kjører helt og holdent fra CDen og trenger ikke å ligge på en harddisk for å kjøre. Med disse får man sansynligvis full tilgang til både den gamle disken på 250GB og den nye på 300GB. Den nye er selvfølgelig tom og den gamle har filene man vil redde. Man kopierer deretter over de filene man vil ta vare på over til den eksterne disken. Det er en fordel å ha litt hjelp om du er usikker på hvordan det gjøres. Når filene er kopiert over til den eksterne harddisken kan du forsøke å formatere den gamle disken og legge inn windows på nytt eller å sette inn windows-CDen og velge "reparer". * Operativsystem = Windows, Linux, Mac OSX, etc. 6917993[/snapback] Lastet ned kubuntu, og brant det ut, og fikk opp menyen etc, men hvor går vi derfra? Kjenner ingen med kjennskap til dette programmet, som om du har tid og ork, hadde det vært fint om du skreiv en kjapp "walktrough". Endret 23. september 2006 av MagnusPS
MagnusPS Skrevet 24. september 2006 Forfatter Skrevet 24. september 2006 Sjekk ut denne da. Denne har jeg brukt med hell med tilsvarende feilmelding som den du har fått. Den er litt tidkrevende, men om det funker virker PCen igjen som den var før krasjet. 6924382[/snapback] Funket ikke dette heller. Får heller vente til noen gir meg en kort walktrough på kubuntu, så får jeg lagt over ting på den eksterne, og fikse den vanlige disken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå