Gå til innhold

Er din Core 2 varmere enn forventet? Mulig løsning


hifiking

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg står fortsatt på at denne "løsningen" med klips på LGA775 er tvilsom, og at mange som nå har "konvertert" til Intel/Core 2 Duo ikke alltid klarer å få "Klipset" alle hjørnene korrekt på plass.

Da står sink/kjøler bittelittegrann skjevt på IHS.. og man får svært høye temperaturer.

Tror dette kan være en like god forklaring på høye temperaturer som ett evt. lokk (feste av CPU i sokkel) som er så stramt at IHS "slår seg" (blir skjev/konkav).

 

Det skal forøvrig ikke mange forsøk på av/på montering av kjøler hvor man er noe unøyaktig med å styre klips i hullene på hovedkort og samtidg bruker makt før klips/haker skades. Da er man "garantert" dårlig feste/kontakt med påfølgende høye temperaturer.

Mitt tips:

Kjøp en annen kjøler enn stock (som ikke er god nok for "seriøs" klokking uansett). Velg da en kjøler som *ikke* bruker klips, f.eks. Zalman, TT, Thermalright. m/fl.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
For min del har jeg brukt Big Typhoon, Silent Tower og vannkjøling med ekstreme temperaturer. Og jeg har sett dalen i IHS som ble dannet av ramma.

6948970[/snapback]

 

Tror likevel det er lurt å tipse de som er litt mer uerfarne med LGA775 at det kan være en annen årsak.

Bare så det ikke er noen misforstålse om mitt syn(sjekk forøvrig tidliger post av undertegnede i tråden "din"):

Ja, lokk/festemekansime for CPU kan helt klart forårsake konkav IHS med tilhørende problem med kjøling.

Synes vel egentlig dette bare bekrefter at LGA775 ikke er helt optimalt med tanke på montering av CPU/kjøler. Vil vel ikke bli overrasket om det kom en bedre løsning fra en hk-produsent i framtida. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Som med alt annet fra det virkelige liv:

Hvis der er noget, der skal monteres og være tett eller beint etterpå - og har 4 eller flere festepunkter - da bruker man kryss-spenne metoden.

 

Eksempler:

Montere et hjul på bilen (her spenner man møtrene på kryss (diagonalen)

Montere rør med flenser og pakning (spennes på kryss)

Topstykket på motoren på mopeden/bilen.

Osv.....!

 

Samme gelder når man skal montere CPU-kjølere med 4 festepunkter som f.eks vist på bilderne først i tråden eller med C2D stock-kjøler.

 

Mitt råd mht C2D stock-kjøler: der trykker man kjøleren på plass ved å trykke på 2 'knapper' samtidigt - de 2 kanpper diagonalt mottsatt hverandre.

Sørg for å ha nok klaring under hovedkortet og ha god understøttelse rundt de 4 huller, der kjøleren klikkes fast.

Dette bør gjøres før man monterer hovedkort i kabbinetet.

Kan lett ske 'uheldige' ting, hvis man trykker feste knapperne på i "klokken rundt'

rekkefølge.

 

PS. Denne tråden minner mig om 'Den store BigWater-tråd', som i starten var preget av mange bruker/monteringsfeil (som folk ikke ville innrømme).

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Jeg kan kun snakke for meg selv, men om tvilen blir stor nok skal jeg finne igjen ramma, montere den på MB og torturere CPU. Ta bilder av det og legge ut her.

 

Som topic sier; Er din Core 2 varmere enn forventet? Mulig løsning

 

For noen av oss er dette et rèelt problem, og nå er jeg litt usakelig; men jeg skulle ønske noen ryddet opp i denne tråden så intensjonen med tråden kom tilbake. Og diskusjonen rundt og under kan finne sted et annet sted.

Lenke til kommentar
Jeg kan kun snakke for meg selv, men om tvilen blir stor nok skal jeg finne igjen ramma, montere den på MB og torturere CPU. Ta bilder av det og legge ut her.

 

Som topic sier; Er din Core 2 varmere enn forventet? Mulig løsning

 

For noen av oss er dette et rèelt problem, og nå er jeg litt usakelig; men jeg skulle ønske noen ryddet opp i denne tråden så intensjonen med tråden kom tilbake. Og diskusjonen rundt og under kan finne sted et annet sted.

6949549[/snapback]

 

Betviler ikke et sekund at dette med rammen kan være et problem for enkelte,når det er sagt så betviler jeg heller ikke et sekund at "amatørmessig" montering kan være en vel så stor årsak.

Dermed må vi akseptere at det stilles spørsmål rundt begge problemløsningene og at det postes erfaringer om forskjellige tempraturer som oppnås av forskjellige brukere og ikke bare låse tråden til å omfatte en problemstilling,da det blir for snevert.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Her er det noe som ikke stemmer.. hva skal jeg stole på?

6958518[/snapback]

Har akkurat de samme rare differansene hos meg... jeg konkluderte med at ASUS-målerne, ihvertfall på min P5B, er litt ute å kjøre. :cry: Hos meg kjennes ihvertfall kjøleribben ikke spes varm ut heller. Siste BIOS-ver har visstnok fått "Revise temperature reading algorithm", men akkurat de samme tallene hos meg fortsatt.

 

Samtidig viser AI Suite at jeg kjører med multiplier 6x (SpeedStep?) - mens jeg egentlig ikke gjør det. :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja "kimmer".. :)

Kan se ut som litt hysteri ute og går her.. ("The Ghost".. du er vel ikke litt "paranoid" her nå?)

Kan vi stole på temperaturene? Og selv om de kan være høye, er det noe problem?

Ref f.eks. denne posten (xs.org). Eller denne(en av mange fra Coolaler som ikke synes at temperaturer på opp mot 80 grader er noe å bry seg om (en P4 eller en A64 vill ha "tryna" for lengst på slike klokker/temperaturer)

Sjekk også denne posten for å se forskjell luft/vannjkøling (selv en TTBT "sliter" tilsynelatende med varme ifølge Coretemp.

 

Jeg byttet ut min Intel stock-kjøler (perfekt mønster av AS på CPU/kjøler), med en Zalman CNPS8000 idag (Asrock Conroe945G-DVI/E6300@333x7).

Det var omtrent akkurat samme temperaturer (idle/load) for både CPU(Bios) og CoreTemp. Stock kjøler faktisk noen få grader lavere..

Forøvrig viser Coretemp omtrent det samme (35-40) på alle 3 "riggene" mine idle.. noe som kanskje er mistenkelig.. E6400x2 m/vannkjøling (begge @ 1.4VCore) og E6300 luftkjølt @ 1.325 (stock). Heller ikke veldig stor forskjell under load, men her er de vannkjølte ca. 5-10 grader kjøligere (avhenig av vanntemp/luftemp.. hvor lenge det "stresstestes").

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Kan vi stole på temperaturene? Og selv om de kan være høye, er det noe problem?

 

6980885[/snapback]

 

Ja - det er jo spørsmålet.

Ser jo ikke ut til at disse ekstrem OC'er (som du linker til) har nogen bekymringer i den retning (mht temps) ;)

50% ++ OC var jo noget man bare drømte om tidligere (på luft/vann).

 

Mange husker sikkert socket 478-tiden (NW & Prescott), hvor vi hadde store temp-forskeller HK-producenterne imellem, og der var også mange diskusjoner rundt dette.

Specielt var der Abit IC7 Max3 vs Asus P4C800-E Deluxe forskellerne, som denne "Mythbuster" tok sig av...! (over flere sider).

Jeg har selv begge disse HK, og den artikkel fikk virkelig roet mig ned på det tidspunkt ;).

 

Kunne være lurt å ha en slik dokumenteret uniform test-måling (se linken over) for C2D.

Kan være en opp- eller utfordring til/for snekker'n :hmm:

(ikke at jeg på noget tidspunkt betviler snekker'n sine måleresultater).

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takk for linken "kimmer" :thumbup:

Jeg håper de som tar seg tid til å følge denne/lese testen nå klarer å *få det inn i skolten* at temperaturer/tall rapportert via *software* er *retningsgivende* (som best) for ditt eget system. og for å avklare forskjeller mellom to forsøk på montering av kjøler.. (ved uheldig/feil montering).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...