Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye vinterdekk; Pigg eller ikke..?


Marvil

Anbefalte innlegg

Siden vinter og snø nærmer seg, trenger jeg nye vinterdekk..

Har sett litt rundt, og finner Nokian Hakkapelitta (eller hvordan det måtte skrives) til rundt 2500 ferdig montert (sykkeldekkdimensjon :p )

 

Men, spørsmålet er, trenger jeg piggdekk slik jeg alltid har hatt, eller funker piggfritt like bra..?

 

Her på østlandet er vel piggfritt en slager, men kjører litt over fjellet, samt på vestlandet hvor vinteren som regel er hardpakka snø og is i veien, hvorpå piggdekk kanskje er en vinner..

 

Men kan noen forklare fordeler og ulemper med pigg og piggfritt..?

Har piggfritt like bra kjøreegenskaper på alle underlag, eller er det elendig på noen..?

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Største forskjellen er som sagt is, hvor pigg er bedre på bremselengde. Når jeg krasjet i en brøytekant i vinter kjørte jeg vel i maks 30km\t på is med litt snø på og det var null sjans å stoppe med de piggfrie dekka jeg hadde selv om de var nye og fra continental som er et av de beste. Ellers syns jeg det funket veldig bra på asfalt og snø, men på is henger de etter.

Lenke til kommentar
Har sett litt rundt, og finner Nokian Hakkapelitta (eller hvordan det måtte skrives) til rundt 2500 ferdig montert (sykkeldekkdimensjon  )

 

 

Hvor fikk du tilbudet på 2500 kr? :hmm:

Jeg fikk tilbud fra SnapDrive på 4 stk Nokian Hakkapellitta(185/65/R14) med montering og avbalansering til kr 5000, synes det var litt drøyt :ohmy:

Etter forrige vinter i oslo med piggfrie dekk bestemte jeg meg for å skifte til piggdekk denne vinteren :D

 

Lilja

Endret av Lilja
Lenke til kommentar

Piggfritt.

Kjører 40.000 km i ret, og har ingen problemer med pigfritt.. Kjørt dette i ti år, hatt en vinter med pigg på bmw, værste vinter har hatt.

Har en jobb med mye kjøring, over bakkar og berg, og hit og dit. Ofte "utrykning" kjapt og fort frem. Ofte ser jeg andre må legge på kjetting eller sliter med å komme frem, dette har jeg ikke opplevd med piggfritt.

Eneste minus med piggfri er bremselengde på is. Vil si at helt nye piggdekk sikkert er bedre her de første gangene, men etter dette, dårlig.

Anbefaling fra meg: Piggfritt, men kjøp dyre og ordentlige kjente merke. Selv kjører jeg Continental og Brigdestone.

Lenke til kommentar
Har sett litt rundt, og finner Nokian Hakkapelitta (eller hvordan det måtte skrives) til rundt 2500 ferdig montert (sykkeldekkdimensjon  )

 

 

Hvor fikk du tilbudet på 2500 kr? :hmm:

Jeg fikk tilbud fra SnapDrive på 4 stk Nokian Hakkapellitta(185/65/R14) med montering og avbalansering til kr 5000, synes det var litt drøyt :ohmy:

Etter forrige vinter i oslo med piggfrie dekk bestemte jeg meg for å skifte til piggdekk denne vinteren :D

 

Lilja

6935104[/snapback]

http://www.quattroco.com/dekk/nokian/vinter/index.php

Var forøvrig 3000kr, blanda litt med noen andre dekk. :)

Lenke til kommentar

Jeg kjører piggfritt og er storfornøyd med det. Bor på Sørlandet, så jeg setter stor pris på stillegående dekk da det er mye kjøring på bar asfalt. Derfor er pigg utaktuelt. Uansett så kommer jeg utrolig bra frem på vinterdekkene. Eneste underlaget de er merkbart dårligere på, er når det er is med vann på. Kjøpte ny bil idag (weeee...) og da var det kun piggfritt som var aktuelt!

Lenke til kommentar

Kjøp det du føler deg trygg med. Det er hodet på sjåføren som teller mest, ikke om du har pigger eller ikke. En sikker fører kjenner sin bil og sine dekk på alle føreforhold, og tilpasser kjøringen etter forholdene.

 

Jeg har selv kjørt piggfritt i 10 år nå, men innser selvsagt begrensningene på våt is i forhold til pigg. Fordelene du nyter godt av er lavt støynivå (og lavere avgifter i enkelte byer).

Lenke til kommentar

Hm, det bikker mot piggfritt, men er det kun støyen som er fordelen med piggfritt..?

Hvordan er holdbarheten..? Pigger forsvinner jo, vil piggfritt holde lenger (selvsagt avhengig av kjørestil, men så fort piggene er borte, så er jo dekket ubrukelig)..?

 

Kjører store deler av året på Gjøvik hvor dem salter, men blir noen turer over Filefjell også, samt litt kjøring på bygde-vestlandet, hvor det som regel er hardpakka snø.. Vil pigger være en vinner på fjelloverganger og lignende, eller er pigg eller piggfritt hipp som happ på hardpakka snø (hvor ofte kjører man på ren is?)..?

Lenke til kommentar

Kjøpte ny bil i 1999, de piggfrie vinterdekkene ble byttet ut i 2005 (ble altså kjørt i 6 vintre). Dekkene var begynt å bli harde, men hadde ca 5 mm igjen, og gjorde nytten som sommerdekk året etter. Bilen var da gått ca 100.000, men selvsagt ikke med vinterdekkene på hele tiden ;-). Tror ikke det er særlig forskjell på slitestyrke, kan ikke huske at jeg har hatt piggdekk tidligere som har holdt lengre (heller kortere, da piggene etterhver ramler ut).

 

Kald og tørr is er ikke noe problem med piggfritt, du merker neppe forskjell før isen er våt. Enkelte piggfrie dekk (og også piggdekk) har såpass tett mønster at de har problemer på våt asfalt, de planer, og bremser dårlig. Våt snø/slaps er også et problem, da enkelte dekk ikke klarer å rense seg (bli kvitt snøen som legger seg i mønsteret) mens du kjører, slik at dekken pakker seg med snø. Garantert heavy understyring i første sving med 2 slipesteiner som forhjul! Dårligste jeg har prøvd her var Michelin MaxiIce (nå gått ut, heldigvis, og erstattet med X-Ice, som er bedre). På noen dekk kan man rense dekkene og unngå ukontrollerbar understyring mens man kjører ved å provosere frem lett hjulspinn (funker selvsagt bare på forhjulstrekk), men dette vil i seg selv gi understyring (som man med erfaring lett kan kontrollere...).

Lenke til kommentar

Jeg kjører mye over bakkar og berg, strynefjell, haukeli, vikafjell osv.. Derfor tenkte jeg alltid at piggfritt var uaktuelt, inntil i fjor. Da bestemte jeg meg for å teste piggfritt, siden det er så tørt her nede i sør allikevel at de fleste pigger ryker kjapt ut.

Meget positivt overrasket! Kjører Nankang 195/65/15, de kostet jo omtrent ingenting, men fikk meget gode resultater i VG-test mot nokian, goodyear og de store gutta.

 

En ting å huske på, er at piggfrie dekk sitter mye bedre enn piggdekk som mangler pigger..

Lenke til kommentar

Jeg kjørte varebil som ekstrabil noen år, denne krevde, pga vekten, forsterkede dekk. Denne ble levert (ny) med "piggfrie" dekk, som viste seg å være dekk som var beregnet for pigging, men som ikke var pigget (hadde tomme pigghull). På snø var de gode, men på våt is var det som å gå på skøyter, null feste. ABSen raslet bare man tenkte på å røre bremsepedalen! Min andre bil hadde ordentlige piggfrie dekk, og det satt mye bedre på is, også dersom isen var våt (men selvsagt ikke så godt som piggdekk med piggene på plass....).

Lenke til kommentar
Hvor fikk du tilbudet på 2500 kr? hmm.gif

Jeg fikk tilbud fra SnapDrive på 4 stk Nokian Hakkapellitta(185/65/R14) med montering og avbalansering til kr 5000, synes det var litt drøyt ohmy.gif

Etter forrige vinter i oslo med piggfrie dekk bestemte jeg meg for å skifte til piggdekk denne vinteren inv_biggrin.gif

 

Lilja

 

5000 var dyrt. Kjøpte Nokian Hakkapelitta RSi 195/65-R15 (piggfri) i dag, hos Vianor på Lillestrøm, og betalte 4300.

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Prøv Smart Club på Alnabru. Fikk tilbud i går på 4 stk Conti WinterContact 3 (meget bra piggfrie) i 185/65-15 til ca 2800 ferdig mont og bal, regn med litt rimeligere for 14".

 

De har også dekkpakke til ca 4700 for 14" med nye alu-felger, så i forhold til ditt tilbud får du jo lavere pris og gratis felger.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

jeg har piggdekk for min mazda, men noen av dem har falt ut. jeg lurer på om det er farlig og jeg trenger å skifte dekkene hvis noen pigger har falt ut?

dessuten har jeg hørt at han pakistaneren tommy sharif gir norges beste priser. er det sant? først vil jeg gjerne vite om jeg trenger å bytte dekk hvis noen pigger mangler på dekka?

og deretter hvem i nærheten av oslo området selger billigst og til best pris? er det de pakistaner folka? :hmm:

Endret av Anarkist
Lenke til kommentar
jeg har piggdekk for min mazda, men noen av dem har falt ut. jeg lurer på om det er farlig og jeg trenger å skifte dekkene hvis noen pigger har falt ut?

dessuten har jeg hørt at han pakistaneren tommy sharif gir norges beste priser. er det sant? først vil jeg gjerne vite om jeg trenger å bytte dekk hvis noen pigger mangler på dekka?

og deretter hvem i nærheten av oslo området selger billigst og til best pris? er det de pakistaner folka?

 

Det kommer vel litt an på hvor mange pigger som er borte. Er det bare noen få, så skal det ikke være noe stort problem, men begynner det å bli få pigger igjen, ville jeg ha bytta.

 

Sharif HAR billige dekk, ja....men det er stort sett billig-dekk som han er enda billigere på enn "de andre"...i tillegg til felger da....veit ikke om han har merker som Nokian, Michelin eller Continental....

 

Jeg kjøper sommerdekka mine hos Sharif....vinterdekk kjøper jeg hos Vianor på Lillestrøm....der fikk jeg de nye Nokian RSi (piggfrie) til 4300 kr.

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

INGEN gir de beste prisene på alt! Du må nok jobbe litt selv for å finne ut hvor du får dine dekk til best pris. Og husk: Pris er ikke alt, kundeservice, ventetid, kvalitet på arbeid etc. er ting det kan være verdt å betale noen kr for. Du skal jo sikkert ha dekkene dine i 4-6 år, så om du betaler noen hundre mer blir det ikke mange øre pr km.

 

Du kan spare mye mer på å shoppe verkstedtimer og forsikring enn du gjør på dekk!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjører du lite kan piggdekk holde så lenge som 4 - 6 år men de vil begynne å bli harde etter såpas lange tid, samme gjelder vel for piggfrie dekk også.

Har du forhjuldrevet bil forsvinner piggene på forhjula relativt fort, da disse dekkene har både drift og styring og ta seg av, men slik er det på alle forhjuldrevne biler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...