Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan bli kvitt sjøsyke?


KristianF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siden jeg jobbet som kokk når jeg var på sjøen, gjorde muligens matlukt også sitt til at jeg ble dårlig, lukta av stekt løk osv, bedre var ikke lukta fra maskinrommet der dunsten av smørolje steg opp, men jeg mener at jeg ble bedre etter noen dager, en slags tilvenning.

 

Men som sagt har jeg aldri vært sjøsyk i småbåt som var åpen.

6912862[/snapback]

 

HEHE bin there done that!

Var Kokk i sjøforsvaret i 4 år....

 

Hvis en er dårlig når en går fra kai så tar det gjerne to tre dager før kroppen har vendt seg til havet!.

 

Trur jeg har vært med på det værste fra stiv kuling og orkan i kastene til en sol og blå himmer over stadthavet!

 

Det eneste som funker uten bivirkninger er INGEFÆR....

enten som tabletter, tyggegummi eller som jeg gjorde når gutta ble dårlig.

Kokte fersk te.

 

1 ingefær rot som kuttes i biter.

200gr sukker

2 appelsiner skjæres i båter

2liter vann

kokes, siles og serveres.

Kan ha i mer av alt kommer jo ann på hvormye en skal lage.

 

Ingen som ble dårlige med meg i byssa! :thumbup:

 

Og hvis du i tilleg drikker den varme gode teen ute i frisk luft så kan jeg garantere deg at du blir bra i kroppen etter en kopp eller to!

:w00t:

Endret av Running_Target
Lenke til kommentar

Etter å ha seilt i 5-6 år, i opptil 2 meter høye bølger i en liten optimist, så føler jeg meg ganske immun.

For de som lurer på hvor stor optimisten er:

optimist_rekrutt.gif

Edit: OMG! Han som seiler der kjenner jeg jo! Haha, najs. Fant han helt tilfeldig på images.google.com

 

 

Ihvertfall, det jeg gjør, som er bivirkinger etter mye seiling, er å lene seg bakover når bølgen kommer forfra, for å jobbe baugen opp, slik man gjør i optimisten.

Alle jeg kjenner syns dette ser veldig rart ut, men for meg er det naturlig.

Dog, jeg blir litt småkvalm av det.

Det som da hjelper er å følge bevegelsene til bølgene, og for meg pleier faktisk å drikke litt vann i små slurker å gjøre underverker.

Lenke til kommentar
Etter å ha seilt i 5-6 år, i opptil 2 meter høye bølger i en liten optimist, så føler jeg meg ganske immun.

6965892[/snapback]

 

Ja ja nå tenkte jeg at jeg skulle være litt slem for hvis du i det heletatt påstår at det er mulig å bli dårlig i en liten optimist så er det no forferdelig feil med deg...

Så lenge det finnes ett samsvar mellom balanse organet vårt og øynene så blir en ikke dårlig... Balanse senteret vårt sitter i ørene og øynene er måten vi får singnaler inn itil hjærnen på... Så hvi du er ute å ser på bølgene så blir singnalene som hjernen får inn via øynene i sammsvar med balanse senteret som sitter i øret...

 

Problemet oppstår først når en er inne i båten og serlig på større båter, og en ikke har mulighet til å SE...

 

Og hvis en blir dårlig så lag den TEEN som jeg har gitt en oppskrift på i ett tidligere innlegg...

Den funker og kan bekreftes av de fleste som var innom 1.Mineryddingskvadron og har seilt med de "nye" båtene!

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Sjøsjukeplaster (Schopoderm) og Tyrkisk Pepper!!

 

Selv om man er slik som meg som bare blir sjøsjuk første dagen man kommer ombord etter å ha vært i land en stund, så er sjøsjukeplaster godt å bruke, selv kun for en dag, da man kan være litt uggen de neste dagene etterpå. Tyrkisk Pepper er også meget godt å sutte på om man er uggen :)

 

Ellers prøv å hold deg på broa dersom du jobber på sjøen, jada det kan være mer bevegelser, men da kan du se og føle mer på bølgene enn å bare gå og bli slengt rundt uten å vite når neste bølge treffer. Frisk sjøluft og salt kjeks/chips er jo også en vanlig ting :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...