Gå til innhold

Råd om Elektroinstallasjon - våtrom


Anbefalte innlegg

I forbindelse med installasjon av avtrekksvifte på baderom har jeg følgende dilemma:

- Sikringskapet mitt er 'gammelt' og jordfeilbryter eksisterer ikke.

- Regelverket (1999) sier at kurser til våtrom skal beskyttes med jordfeil med jordfeilbryter

- Viften som skal installeres er godkjent våtromsvifte, den er dobbeltisolert og har ikke tilkoplingsmulighet for jordkabel

 

Ønsker å gjøre dette forskriftsmessig, men noe sier meg da at å installere f.eks en desentralisert jordfeilbryter er meningsløst? Eller....?

 

Andre 'fora' der slike spm. best besvares?

 

(jada - vet at slikt skal kun autoriserte elektrikere ta seg av....)

Endret av Espen Holm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener bestemt du ikke trenger noen jordfeilbryter på den når den er dobbelt isoloert og ikke tilkoblingsmuligheter for jordledning.

Kan ikke huske jeg har satt opp noen vifte med jordledning til selv, men husk på og ikke kappe jordledningen og sett på jordstrømpe og en vago eller noe på tuppen så hvis jording skal kobles til senere slepper du legge ny kabel der!

 

Men jeg er jo bare elektriker lærling da så om noen andre veit no anna så rett meg!

Endret av EO
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Montørhåndboka har jeg ikke, men jeg bør kanskje skaffe meg den?

 

Tror uansett jeg må inn med jordfeilbryteren, fordi det er en jordet panelovn (IP21) på samme kursen, - den også på badet.

 

Et annet spørsmål: Sikringskapet mitt er vel 50 år gammelt... (vanlige porselen/skrusikringer). Dette skapet har vel ikke DIN-skinne?

Finnes det muligheter for å bytte ut skrusikringene med 'moderne' automatsikringer med jordfeilbryter, eller må jeg da bytte hele skapet først til et med DIN-skinne?

Lenke til kommentar

Ref. mitt første innlegg: Jeg er klar over at arbeidet strengt tatt bør utføres av autorisert elektriker.

Saken er imidlertid slik at når de først slipper til, så har de også et ansvar for å rapportere inn synlige feil/mangler ved anlegget, og eier av boligen blir pålagt utbedring ila kort tid. ... Feil/mangler er ikke så vanskelig å finne, ettersom el.anlegget er rimelig originalt med endel eldre og sprukne tekstilspundne kabler og kulikabler, løse/sprukne bokser og stikkontakter etc. Resultatet ville vært at en elektriker med lærling ville hatt carte blanche i måneder....Og taksameteret hos elekrikeren går i dag som kjent vesentlig fortere enn lønnsposen til vanlige folk fylles opp, så det er egentlig uaktuelt.

De mest enkle, men tidkrevende installasjonene føler jeg meg imidlertid kompetent til å utføre selv, og derfor har jeg allerede skiftet ut en god del stikk, bokser, kontakter og kabler, men jeg ligger unna skapet og siste legg inn dit. Det skal elektrikeren få ta seg av til slutt. Det skal imidlertid mye til at anlegget i huset blir dårligere enn det i utgangspunktet var!

 

Men: At det finnes automat-skrusikringer vet jeg, men jeg har ikke funnet tilsvarende med jordfeilbryter? Finnes det?

Endret av Espen Holm
Lenke til kommentar
Et annet spørsmål: Sikringskapet mitt er vel 50 år gammelt... (vanlige porselen/skrusikringer). Dette skapet har vel ikke DIN-skinne?

Finnes det muligheter for å bytte ut skrusikringene med 'moderne' automatsikringer med jordfeilbryter, eller må jeg da bytte hele skapet først til et med DIN-skinne?

6897300[/snapback]

Hvis ikke jeg husker helt feil så passer vel automatsikringer og jordfeilbrytere på den samme skinna som skrusikringene står på. Hvis ikke kan du vel montere en ny skinne på den gamle?

Lenke til kommentar
Ref. mitt første innlegg: Jeg er klar over at arbeidet strengt tatt bør utføres av autorisert elektriker.

Saken er imidlertid slik at når de først slipper til, så har de også et ansvar for å rapportere inn synlige feil/mangler ved anlegget, og eier av boligen blir pålagt utbedring ila kort tid. ... Feil/mangler er ikke så vanskelig å finne, ettersom el.anlegget er rimelig originalt med endel eldre og sprukne tekstilspundne kabler og kulikabler, løse/sprukne bokser og stikkontakter etc.  Resultatet ville vært at en elektriker med lærling ville hatt carte blanche i måneder....Og taksameteret hos elekrikeren går i dag som kjent vesentlig fortere enn lønnsposen til vanlige folk fylles opp, så det er egentlig uaktuelt.

De mest enkle, men tidkrevende installasjonene føler jeg meg imidlertid kompetent til å utføre selv, og derfor har jeg allerede skiftet ut en god del stikk, bokser, kontakter og kabler, men jeg ligger unna skapet og siste legg inn dit. Det skal elektrikeren få ta seg av til slutt. Det skal imidlertid mye til at anlegget i huset blir dårligere enn det i utgangspunktet var!

 

Men: At det finnes automat-skrusikringer vet jeg, men jeg har ikke funnet tilsvarende med jordfeilbryter? Finnes det?

6898852[/snapback]

 

Håper du tenker over det du har skrevet her når huset ditt har brent ned, og kanskje noken av dine nærmeste har omkommet. Det er da du angrer. Det er da penger ikkje betyr noke meir, eller kanskje det gjer det, for dei finner kanskje ut at du har fikla med el. anlegget på eigahånd og forikringsselskapet ikkje vil betale ut erstattning ein gang.

 

Hold deg til reglene... også på forumet, 3 ordsregelen i overskrifta.

Lenke til kommentar

Jeg veit ikke akkurat hvor mye peiling du har, men husk at det er ikke så enkelt som å bare kjøpe en PR to-leder på butikken, strekke kabelen og koble til. Du må regne ut tverrsnitt på kabelen dimensjonert etter kursens beregnet belastning (strøm), og det er masse andre forskrifter som må stemme. Hvis du bruker for lite tverrsnitt, går kabelen varm som er brannfarlig og du får et stort spenningsfall...

 

Hvis huset ditt ikke er i forskriftsmessig stand, ville jeg fått en erfaren elektriker til å fikse det før huset ditt brenner ned... Det er ikke så enkelt som å stramme alle løse skruer. Det er mye brannfarlig i gamle installasjoner... ikke minst smeltesikringene som er årsaken til veldig mange branner....

Lenke til kommentar

Hvis du skal sette inn jordfeilbryter så må du vell kjøpe en ny skinne og sette inn, eller kjøpe en sån kort skinne du kan sette fast på den gamle som jordfeilbryteren passer på om du ikke har plass til en skinne til. Men den jobben bør du få en elektriker eller en elektriker lærling til og ta svart kanskje pga kan være ganske farlig jobbe i et gammelt skap. Men om du gjør det selv så husk ta hovedsikring vertfall!

Velge riktig kabel er ikke no stress da, 10 A sik. 1,5 kvadrat og 16 A sik. 2,5 kvadrat. Neppe no anna du har i huset om det er så gammelt anlegg.

Det beste for deg er vell egentlig og få en elektriker til og gjøre ting svart... gjerne lærlinger ekstra billig og vi klarer sånne ting lett!

Lenke til kommentar
Velge riktig kabel er ikke no stress da, 10 A sik. 1,5 kvadrat og 16 A sik. 2,5 kvadrat.

Det er ikke helt riktig. Det er en tabell i forskriftsboka (montørhåndboka) som sier hvor stor kabelens tverrsnitt skal være utifra sikringsstørrelse og forlegningsmåte. Så det er noe mer komplisert enn det du sier... ikke skriv noe hvis du ikke har peiling.

 

Det skal også korrigeres med temperaturfaktorer og gruppefaktorer også skrevet i samme boka. Spenningsfall kan maks være 4% av den nominelle spenningen ved maks belastning.

 

Det skal også være jordfeilbryter på alle nye kurser i eksisterende anlegg og nye anlegg som legges opp.

 

Btw, å jobbe svart er sjansen liten for å bli oppdaget inntil det skjer noe (fex en brann). Det er da det kommer opp og da blir det MYE bråk.

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Det er ikke helt riktig. Det er en tabell i forskriftsboka (montørhåndboka) som sier hvor stor kabelens tverrsnitt skal være utifra sikringsstørrelse og forlegningsmåte. Så det er noe mer komplisert enn det du sier... ikke skriv noe hvis du ikke har peiling.

Forlegningsmåte, på vegg i vegg funker det jeg sa med 1,5 og 2,5 og har han et rom som er varmere en vanlig romtempratur så må han jo starte beregne. Har ikke så mye peiling. Er lærling bare men føler meg rimlig sikker på den 1,5 2,5 kvadrat til 10 og 16 A som en grei regel om det ikke er noe spesielt på gang! Burde kanskje forklart det litt bedre når jeg sa det første gang.

 

Det skal også korrigeres med temperaturfaktorer og gruppefaktorer også skrevet i samme boka. Spenningsfall kan maks være 4% av den nominelle spenningen ved maks belastning.

Stemmer det du sier der, men om han ikke har ganske stort hus så behøver han ikke tenke på 4% tapet, pga blir ikke så lange strekk og neppe så mange kabler i samme rør eller innat hverandre.

 

Det skal også være jordfeilbryter på alle nye kurser i eksisterende anlegg og nye anlegg som legges opp.

Ja stemmer det a må ha jordfeil bryter på alle nye kurser så derfor er det vell greiest og bare sette opp kombivern uansett når man legger opp noe nytt.

 

Btw, å jobbe svart er sjansen liten for å bli oppdaget inntil det skjer noe (fex en brann). Det er da det kommer opp og da blir det MYE bråk.

Hvis man er nøye når man jobber så blir det sansynligvis ikke brann ut av det, men det er jo en kjangse dem som bor der må ta om dem stiler på han som jobber svart og om forsikringsselskapet finner ut at noen har jobba svart ved eventuell brann. Derfor bør ikke alt i et hus tas svart bare småting!

 

Men det er uansett bedre han får noen som har peil til og jobbe svart enn gjøre alt selv, for møter sikkert på noen problemer han ikke tenker på underveis+ at må en del trening til for og få ting pent!

Endret av EO
Lenke til kommentar
Jeg nevner igjen - så vidt jeg vet -  dersom den svart-jobbende montøren steker halvveis i hjel i sikringsskapet ditt, detter ned fra taket etc. er DU ansvarlig for sykehusregninga etc.

 

I tillegg kommer juridiske konsekvenser.

6926346[/snapback]

 

Det er jo en kjangse folk tar, for det meste går ting greit og folk vil ha det billig.

Men ja blir MYE stress om ulykker skjer!

Lenke til kommentar
Hvis elektrikeren tar det svart og noe skjer blir det faenskap, ok.

 

Hva hvis onkelen min (elektriker) hjelper meg med å legge opp diverse el-ting i huset mitt, og det skulle skje noe. Blir det da på samme måten som om noen hadde tatt det svart?

 

Hypotetisk tilfelle :-)

6929242[/snapback]

Hvis onkelen din betaler skatt ut ifra hvor mye det hadde kosta (så da må du gi han penger som han gir staten) om det skulle bli tatt vanlig og alt blir registrert er alt ok, men om han bare gjør jobben og du betaler for matrialet blir det på samme måte som hvis han gjør det svart.

Lenke til kommentar
Hvis elektrikeren tar det svart og noe skjer blir det faenskap, ok.

 

Hva hvis onkelen min (elektriker) hjelper meg med å legge opp diverse el-ting i huset mitt, og det skulle skje noe. Blir det da på samme måten som om noen hadde tatt det svart?

 

Hypotetisk tilfelle :-)

6929242[/snapback]

Læreren min sier at man som elektriker kan legge opp installasjonen i eget hus uten at noen får problemer, men hvis han gjør det for naboen kan det bli bråk. Husker ikke om han sa det fordi han eventuellt gjør det svart eller om det var fordi han måtte være en del av et autorisert elektrikerfirma og det må foregå via det eller noe sånnt. Noen andre som kan bekrefte litt fakta?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...