Gå til innhold

Forstørrer til søker på Nikon D50


Anbefalte innlegg

Har noen prøvd "Nikon DK-21M Magnifying Eyepiece" (forstørrende søkerokular) på Nikon D50? Og i så fall, funker det? Hvordan er det å bruke det med briller?

 

Det skal forstørre søkeren med 1.17, slik at forstørrelsen i søkeren på Nikon D50 blir ca. 0.88

 

Et lett søk på nettet tilsa at det passet, og et par like lette trykk på ebay gjorde at et slikt er på vei hjem til meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fungerer fint.

 

Problemet ligger mest i størrelsen. Med adapteren som du trenger (håper du har kjøpt med denne) så begynner det hele å bygge seg dramatisk ut fra kamerahuset, og D50 har jo kun et plastfeste for okular. Mao- vær forsiktig så ting ikke knekker. Kjedelig å måtte ta den av og på i et sett, men det kan bli den beste løsningen.

Lenke til kommentar

Jeg har slept rundt på D70 m/DK21-M en stund nå, og jeg tror ikke det er noen fare for at den halve centimeteren dette bygger på kameraet fører til at man klarer å knekke noe.

 

Det er litt småplagsomt at den stikker inn i ryggen/siden når jeg bærer kameraet, men det er likevel ingen vei tilbake når man først har fått den på kameraet - det er umulig å gå tilbake til "minisøkeren", selv om DK21-M på ingen måte er perfekt. Jeg er forøvrig brillebruker selv, og det fungerer greit. Det hadde imidlertid vært bedre uten briller.

Lenke til kommentar
Med adapteren som du trenger (håper du har kjøpt med denne)...

6867007[/snapback]

 

Adapter, hvilken adapter? Har nok ikke kjøpt noen adapter. Har også søkt på nettet, og finner ingenting om det der. Har du produktnummeret til adapteren eller må jeg ha noe 'no-name' greier?

 

All hjelp mottas med takk!

 

mvh

Lenke til kommentar
Jeg har slept rundt på D70 m/DK21-M en stund nå, og jeg tror ikke det er noen fare for at den halve centimeteren dette bygger på kameraet fører til at man klarer å knekke noe.

 

Det er litt småplagsomt at den stikker inn i ryggen/siden når jeg bærer kameraet, men det er likevel ingen vei tilbake når man først har fått den på kameraet - det er umulig å gå tilbake til "minisøkeren", selv om DK21-M på ingen måte er perfekt. Jeg er forøvrig brillebruker selv, og det fungerer greit. Det hadde imidlertid vært bedre uten briller.

6867169[/snapback]

 

Hva mener du med at den ikke er perfekt? Blir søkerbildet dårligere med en sånn forstørrer?

 

Sitter og lurer på om jeg skal kjøpe en til min D80. Synes jeg må trykke ansiktet litt lenger inn mot kamerahuset enn det som er komfortabelt for å se ordentlig. Hvis en forstørrer gjør at jeg kan ha øyet en halv centimeter lenger fra kamerahuset så hjelper det en god del.

Lenke til kommentar
Er ikke søkeren til D80 på hele 0.96 eller noe slikt?

Vil ikke denne dermed forverre det hele?

6877927[/snapback]

 

Googlet litt, og fant flere som har brukt den på D200 (som har samme søker som D80). Den vil i utgangspunktet ikke forverre noe, bare gjøre søkerbildet større.

 

Men jeg lurer litt på om søkerbildet blir like skarpt med en DK-21M. Noen som har prøvd som kan svare?

Lenke til kommentar

DK-21M gir litt vignettering av søkerbildet. Det står det også i dokumentasjonen fra Nikon.

 

Det er nok værre for oss brillebrukere pga den ekstra avstanden mellom søkeren og øyet. Bla. kan det være problematisk å se både toppen av bildet og eksponeringsinformasjon samtidig. Søkerbildet blir marginalt mørkere. Jeg må også stille okularet til max. minus for å få det skarpt med briller. Dvs. at siden jeg er nærsynt er det bare å glemme å bruke det uten briller.

 

Alt i alt er det likevel bedre å ha den på enn av. DK-21M leveres med DK-16 øyemusling (samme som D70), og denne er ikke lett å fjerne - jeg har revet av min. Muslingen på D50 og D80 (DK-20?) er langt å foretrekke fremfor DK-16.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg har alltid hatt problemer med å se hele bildet i søkeren med briller uansett, så det må jeg nok bare leve med. Blir det mye verre med forstørrer får jeg vel alltids solgt den til noen som ikke bruker briller.

 

Løsningen er vel bare å kjøpe et kamera med større søker, eller bruker det 25 år gamle Olympuskamerat jeg har.

Lenke til kommentar
Jeg har alltid hatt problemer med å se hele bildet i søkeren med briller uansett, så det må jeg nok bare leve med.

6886395[/snapback]

 

Som sagt, så er det totalt sett bedre med enn uten. Du kommer nok ikke til å angre. :thumbup: Vær imidlertid forberedt på at du må ta noen bilder før du venner deg til det.

 

Om du er ute etter en søker som er bedre egnet til å vurdere skarphet for manuellfokus, så bør du ta en titt på mattskivene med splittprisme fra Katz Eye.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Da var forstørreren ankommet og montert. Det ble litt større, og jeg ser litt mindre av hjørnene. Det er også litt lysfall i hjørnene.

 

Kanskje verdt et par hundre, men ikke 600-700 som man må betale i Norge. For en liten plastdings med en stykk linse og litt gummi er det rett og slett ran på høylys (EV16) dag.

 

Skal søkeren bli større må jeg ha nytt kamera, og det blir ikke med det første. JEg vil sannsynligvis oppleve en større forbedring av søkeren med kontaktlinser...

 

Takk for alle svar. (selv om det ikke var nødvendig med adapter)

 

mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...