Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Passat TDI Naftest


Taurus-79

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en passat TDI 99.mod 110hk gått 154.000km nå i juli. Har hatt en del småting så jeg tenkte det var smart å ta en test på NAF. Har vært litt missfornøyd med kjøpet for å si det sånn. Har aldrig kjøpt så dyr bil før og har aldri stått så mye oppi en motor som nå heller. Kjøpte bilen for 130.000 kr

 

Resultat fra Testen:

 

-Hovedlys: Feil ved ekstra høyderegulering: høyre fjernlys.

 

-Skiltlys: Et skiltlys virker ikke.

 

-Utvendig standard motor: Oljelekasje på motor- rengjør før nærmere kontroll.

 

-Batterifester: Løst batteri, finner ingen fester.

 

-Opphengskuler: For stor slitasje: Venstre øvre, høyre øvre, og høyre nedre.

 

 

Blei litt opgitt etter detta resultatet, men hvor ille er detta egentlig. Noen synspunkter? Oljesølet de nevner ligger under oljefilteret.Jeg mener at det kan være søl etter oljeskift da det renner olje nedover motoren etter at filteret blir tatt ut. Filteret ligger ganske høyt oppe i motoren.

Endret av Taurus-79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alt du nevner er "standard" feil på en bruktbil, utenom opphengskuler som ofte er bruksvare på slike Passater :)

6864184[/snapback]

 

og audi :cry: lenge leve multiknirk :cry: (okay, det ER konfortabelt)

 

åja, øvre lenker koster 6600.- å bytte (deler+arbeid, høyre og venstre) på møller sjekk med andre veksteder....

Endret av PIIIpower
Lenke til kommentar

har 3.mnd bruktbilgaranti 50/50 så forhåpentligvis blir det ikke så ille. Har bestilt festebrakket til batteriet på møller var ikke mange kronene.

Litt usikker på hva de mener med det fjernlysgreiene?? Veit ikke om jeg tør å få noe særlig vann i motoren pga. elektriske anlegget. Bytta en temp.føler for en stund siden masse kjølevann som spruta utover i motoren pga. mangelfull kunskap::)) Det som skjedde da var at plutslig lyste venstre kjørelys foran og bak og alarmen for at lyset stod på peip. Etter at jeg vrei om tenninga ble det borte. Regner med at det blei noe kortslutning pga. kjølevæskesølet eller noe... Finnes vel noe på boks jeg kan bruke som er litt mer skånsomt enn høytrykkspyler.

Lenke til kommentar
har 3.mnd bruktbilgaranti 50/50 så forhåpentligvis blir det ikke så ille. Har bestilt festebrakket til batteriet på møller var ikke mange kronene.

Litt usikker på hva de mener med det fjernlysgreiene?? Veit ikke om jeg tør å få noe særlig vann i motoren pga. elektriske anlegget. Bytta en temp.føler for en stund siden masse kjølevann som spruta utover i motoren pga. mangelfull kunskap::)) Det som skjedde da var at plutslig lyste venstre kjørelys foran og bak og alarmen for at lyset stod på peip. Etter at jeg vrei om tenninga ble det borte. Regner med at det blei noe kortslutning pga. kjølevæskesølet eller noe... Finnes vel noe på boks jeg kan bruke som er litt mer skånsomt enn høytrykkspyler.

6864609[/snapback]

 

Skånsom? Bruk hageslangen da. Den er ikke fult så kraftig. Selv står jeg med høytrykk spyler og vasker motoren på min 94 passat. Eneste som har skjedd på de årene jeg har vasket motoren (1-2 ganger i året) er at jeg har ødelagt fordelern. Men da var den slitt ifra før.

Lenke til kommentar
Selv om høytrykk kanskje høres skummelt ut for de uinnvidde så er det ikke noe problem å vaske skånsomt med dette heller.

Det går fint å skru ned trykket litt samt holde spylepistolen et stykke unna motoren og diverse andre ømfintlige ting, det gjelder å bruke hodet ;)

6872874[/snapback]

 

Så visst går det ann å bruke høytrykk i motor rommet med forsiktighet.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått retta på de feila, måtte bytte to av de øverste staga oppe foran og en eller annen dings i det nedre stage foran.

 

Neste steg nå er å få bilen på en stor service 60.000km service mener jeg det heter. Noen som veit hvor mye det koster og hva de gjør. Vurderer å sette bilen inn på Erik Arnesen på bryn i Oslo i stede for på Møller. Har nettopp skifta olje,filter,luftfilter,turboladerslange,

bremsevæske,bremseskiver og klosser bak så

visst de ikke gjør noe særlig mer på en stor service bør jeg kanskje drøye det litt. Bilen har gått 157.000km. Var ikke inne på 120.000 men skifffta regreim på 96.000 og noe diverse stagbytting foran og bak etter det.

 

Er litt usikker på hva jeg bør gjøre for å holde bilen i ålereit stand videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...