Gå til innhold

ms office i wine?


trrunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

satt nettopp å tenkte på det selv nå. Og å kjøre Office i Wine. Jeg kunne tenke meg å gjøre det pga at jeg har lyst til å kaste ut Windows 98 fra en maskin jeg har begynt å holde på med på skolen. Og på den maskina vil helst folk ha MS Office tror jeg. Så derfor tenkte jeg å prøve det. Prøvde det i kveld nå, men da kom den med feilmelding, men har lasta ned noen verktøy her nå, som jeg skal prøve i morra.

Lenke til kommentar
satt nettopp å tenkte på det selv nå. Og å kjøre Office i Wine. Jeg kunne tenke meg å gjøre det pga at jeg har lyst til å kaste ut Windows 98 fra en maskin jeg har begynt å holde på med på skolen. Og på den maskina vil helst folk ha MS Office tror jeg. Så derfor tenkte jeg å prøve det. Prøvde det i kveld nå, men da kom den med feilmelding, men har lasta ned noen verktøy her nå, som jeg skal prøve i morra.

6877885[/snapback]

 

 

Vil du forklare fremgangsmåten? har ikke brukt linux noe særlig og aldri brukt wine

Lenke til kommentar

Har ikke fått det opp å gå enda. Prøvde litt, mens jeg var på skolen i dag, men det ble liksom aldri at jeg fikk sikkelig tid. Hadde heller ikke noe særlig med tid når jeg kom hjem. Men jeg fikk iallefall installert den med Crossover. Skal se om jeg får mer tid i morgen eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Det er fullt mulig å kjøre ms office i wine.

Det fungerer ofte bedre på Linux-systemer enn på Windows. :thumbup:

6868239[/snapback]

Enkelte Windows-spill har faktisk hatt like god eller bedre ytelse i Wine enn i Windows.

 

Men når det gjelder GUI-programmer, skal det vel mye til for at det virker bedre i Wine. Min erfaring er heller motsatt - noen programmer fungerer fint, og oppfører seg bortimot likt som når de kjøres native i Windows, mens mange programmer "bøgger" litt i Wine. Det kan være alt fra små problemer med GUIet (f.eks. knapper og menyer oppfører seg rart) til utskriftsproblemer osv.

Lenke til kommentar

Jeg kjører MS Office 2003 Norsk gjennom wine, v0.99. Nyere versjoner av MSOffice fungerer pr. i dag ikke.

 

Men det er litt tricky å installere det. For selv om alle versjoner etter 0.92 ? av Wine klarer å kjøre msoffice 2003 så klarer ikke alle å kjøre installasjonsprogrammet. - Kanskje den nyeste CVS-snapshoten klarer det.

 

Måten jeg installerte det på var å laste ned demoversjonen av CrossOver Office versjon 5.0.3 fra http://www.codeweavers.com/ og installere MSOffice via cxoffice.

 

Deretter finner du en mappe som heter ".cxoffice" i hjemmekatalogen din. Kopier innholdet i denne til en ny katalog, f.eks. "~/.msoffice". Du kan slette de filene og mappene som starter på 'cx' og 'eval' i denne mappen.

 

Deretter avinstallerer du cxoffice demoen og kjører f.eks. word gjennom kommandoen:

 

WINEPrefix="/home/brukernavn/.msoffice" wine "C:\\Program Files\\MSOffice\\WINWORD.EXE" men finn den siste stien selv.

Lenke til kommentar

Må få sett om jeg får tid i helga til å se på de greiene der. Kunne vært moro å få det til liksom. Bruker selv Crossover Office til å installere Office pakken. Å installere OfficePakken igjennom Wine var ikke så enkelt. Kanskje det fungerer nå. Det vet jeg faktisk ikke. Skal se litt på det i morra eller i helga tenkte jeg. Spørs hva jeg får å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...