Anterialis Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 (endret) Vet ikke om jeg formulerte meg riktig i emnet, men det jeg lurer på er om jeg som har dynamisk IP kan, via en service provider, kan få en fast DNS? Har en server hjemme hvor mine foreldre bor, og de har dynamisk IP. Dette gjør det veldig vanskelig for meg å konfigurere serveren remotely. Da må jeg be dem sjekke IP-en de har for øyeblikket. Noen som har en god løsning på mitt problem? På forhånd takk Endret 13. september 2006 av w3p
Legion Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 http://www.dyndns.com/ brukt denne selv i årevis uten problemer. mange routere kan i tillegg konfigureres til å gjøre oppdateringen selv slik at man slipper å bruke et eget program til dette. men når man har router så vil man vel ikke trenge å oppdatere heller, jeg har hatt samme IP i flere år nå.
Anterialis Skrevet 13. september 2006 Forfatter Skrevet 13. september 2006 Nydelig =) Andre forslag for nysgjerrighetens skyld?
Anterialis Skrevet 13. september 2006 Forfatter Skrevet 13. september 2006 http://www.dyndns.com/brukt denne selv i årevis uten problemer. mange routere kan i tillegg konfigureres til å gjøre oppdateringen selv slik at man slipper å bruke et eget program til dette. men når man har router så vil man vel ikke trenge å oppdatere heller, jeg har hatt samme IP i flere år nå. 6855472[/snapback] Spørsmål vedrørende bruk av denne tjenesten: Da må jeg vel få tak i et domenenavn et annet sted sant? Hvordan konfigurerer jeg slik at jeg får dette up running? Står det greit forklart i help-en? Andre ting jeg må lese meg opp på? Har aldri brukt slike tjenester før skjønner du... Takk =)
sedsberg Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 Veldig enkelt. Du registrerer deg og et navn (f.eks. kjellbjarne.hopto.org) og laster ned et lite program. Dette programmet kjøres hele tiden på PC-en og sjekker med jevne mellomrom, og når du kopler det på nett om IP-en har forandret seg. Har den det gir den beskjed til dyndns. I hvert fall om dyndns er det samme som no-ip.com
Anterialis Skrevet 13. september 2006 Forfatter Skrevet 13. september 2006 Men hvor får jeg dette lille programmet som sjekker ip fra ISP hele tiden da? Hva heter det feks? Dette må jeg da ha på serveren eller ligger det noe i routeren?
Taxman Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 Let, og du skal finne :-) http://www.dyndns.com/support/clients/
Anterialis Skrevet 14. september 2006 Forfatter Skrevet 14. september 2006 (endret) (beklager at jeg i noens øyne maser) Er det recursive DNS jeg trenger å kjøpe på www.dyndns.com? Eller hva trenger jeg om jeg vil ha host name på min dynamiske ip? Endret 14. september 2006 av w3p
parallax313 Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 http://www.dyndns.com/support/clients/ - Det skader ikke å bruke øynene! Til venstre ser du andre clienter! Jesus Christ!
Anterialis Skrevet 14. september 2006 Forfatter Skrevet 14. september 2006 Ja fant det ut med en gang jeg også, vanskelig å se det som står lettest til :s Rakk ikke å editere før du sa i fra =) se over for et annet spm.
parallax313 Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 For statisk hostname til dynamisk IP trenger du Dynamic DNS. http://www.dyndns.com/services/dns/dyndns/ Denne tjenesten er forsåvidt jeg vet gratis.
Anterialis Skrevet 14. september 2006 Forfatter Skrevet 14. september 2006 (endret) Flott =) Men har et spm til faktisk. Jeg laster nå ned denne client fila til serveren, men den er jo innenfor nettverket, og ser vel bare internIP-en? hvordan kan jeg få den til å finne ut når externIP-en forandrer seg? Evt. hvordan fungerer dette? Ser det er noe informasjon i ddclient programmet på serveren som jeg har lastet inn, er det med denne informasjonen ddclient "kommer" seg inn på routeren for å sjekke extern IP og den slags? Finnes det en mer lettfattelig bruksanvisning på nettet om hvordan man konfigurerer denne .conf fila? Endret 14. september 2006 av w3p
parallax313 Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Clienten skal kjøres på serveren, da det er denne du vil ha statisk dns på, ikke sant? Det clienten gjør er rett og slett å sende heartbeats til dyndns og oppdaterer den dynamiske IP'en så den samsvarer med den statiske DNS'en. Hvordan man konfigurerer linux clienten har jeg ikke peiling på, da jeg kun kjører Windows.
Anterialis Skrevet 14. september 2006 Forfatter Skrevet 14. september 2006 Åja, så det som skjer er da at serveren sender hearbeats først med internIP til routeren som videresender den til dyndns.com (nå med den externe IPen) ? Så jeg trenger ikke rote noe med routeren i det hele tatt? Står noe om passord og brukernavn til routeren skjønner du i ddclientens .conf fil. Ja er på serveren jeg vil ha statisk dns, og det er på denne jeg har installert clientent =)
Henrik C Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Du kan også legge opp No-ip/dyndns i routeren, hvis den støtter det. Min Linksys WRT54GL med DD-WRT støtter dette, utrolig greit.
Anterialis Skrevet 14. september 2006 Forfatter Skrevet 14. september 2006 Jeg har belkin, har ikke sett den funksjonen før :s
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå