Gå til innhold

Fotografere bygninger og "fryse" personer?


Anbefalte innlegg

Hallo.. Jeg skal nå fremover på skolen lage en plan over jeg skal gjøre i foto og jeg har bestemt at noe jeg har lyst til er å ta bilder av bygninger og sånt.

 

 

Det jeg skal bruke er;

 

Kamera: Canon EOS 350D

 

Objektiv: Canon EFS 18-55mm

 

Stativ: Foto stativ (låner av skolen)

 

Blits: Ekstern blits :: Canon Speedlite 430EX (låner av skolen)

 

Men har dere tips til hvordan jeg kan stille inn kamera på Manuell..

 

slik at skyene blir synlige og kameraet "fryser" personen(e) som kommer med i bildet...

 

Takk for svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt tips vil være å låse eksponeringen på himmelen, noe som vil få fram en fin blåfarge (dersom det er et snev av blå himmel).

 

Sett blitsen på stativet og plasser dette f.eks. foran menneskene. (eksperimenter litt med plassering) - Vet forresten ikke om den innebygde blitsen på 350D fungerer som master (har nikon D70 selv), så noen får korrigere meg på dette dersom det er umulig.

 

Prøv å ta bilder på blenderprioritet først og still blender slik at lukker kommer ned mot 1/100 sek. Eksperimenter her også. Er jo litt kult hvis du får bevegelsesuskarphet på føttene og armene mens resten av personen er fryst.

 

Lykke til!

 

La oss få se noen av bildene da :)

Lenke til kommentar

Men har dere tips til hvordan jeg kan stille inn kamera på Manuell..

 

slik at skyene blir synlige og kameraet "fryser" personen(e) som kommer med i bildet...

 

Takk for svar ;)

6839572[/snapback]

 

1. Fotobok (feks Digital fotografi i praksis av Magnar Fjørtoft)

2. Store kontraster medfører kompromiss. Her må du enten ta flere eksponeringer og sette sammen med HDR, eller fokusere etter himmel, og benytte ekstra lys på de mørke områdene du ønsker fremhevet.

Lenke til kommentar

Men har dere tips til hvordan jeg kan stille inn kamera på Manuell..

 

slik at skyene blir synlige og kameraet "fryser" personen(e) som kommer med i bildet...

 

Takk for svar ;)

6839572[/snapback]

 

1. Fotobok (feks Digital fotografi i praksis av Magnar Fjørtoft)

2. Store kontraster medfører kompromiss. Her må du enten ta flere eksponeringer og sette sammen med HDR, eller fokusere etter himmel, og benytte ekstra lys på de mørke områdene du ønsker fremhevet.

6847667[/snapback]

Han skriver jo at han har en blitz, så da rettes vel denne mot folkene, og punkt 2 er løst?

Lenke til kommentar
Han skriver jo at han har en blitz, så da rettes vel denne mot folkene, og punkt 2 er løst?

6848220[/snapback]

 

Har du klart å belyse en hel bygning med en enkelt 430 blitz? Hvis bygningene er en viktig del av motivet så blir det utfordringer med tanke på lys..

 

Skal man få alt riktig, ville jeg gjort eksponeringen med menneskene riktig eksponert i forhold til de (altså med evnt utbrendt himmel), og så en eksponering av motivet uten mennesker, og med riktig eksponering i forhold til himmelen. Så settes de to bildene sammen i PS. Han har jo stativ, så det bør gå greit.

 

Alt kommer an på hva som er motivet, er det personen, bygningen, situasjonen, omgivelsene.. Det blir ikke presisert i første innlegg..

Endret av photoguy
Lenke til kommentar

Jeg har som hovedprioritering at bygnigen(e) skal være hovedmotivet på bildet. Og jeg tenkte at det kanskje kunne vært skapt litt spenning, at HVIS det skulle komme en eller flere personer med i bildet at jeg kanskje skule kunne klare å "fryse dem" på en måte.. slik at de blir mer utydelige å se eller ikke akkurat utydelige men at de når de går forbi bygget mens jeg tar bildet så får de en slags bevegelse i seg.. husker ikke hv det heter men...

 

Men noe likt disse personene på dette bilde so Scanpix har tatt.. Ganske likt men litt svakere bevegelse... vet ikke dette kalles å fryse personen men...

post-33726-1158169463_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg har som hovedprioritering at bygnigen(e) skal være hovedmotivet på bildet. Og jeg tenkte at det kanskje kunne vært skapt litt spenning, at HVIS det skulle komme en eller flere personer med i bildet at jeg kanskje skule kunne klare å "fryse dem" på en måte.. slik at de blir mer utydelige å se eller ikke akkurat utydelige men at de når de går forbi bygget mens jeg tar bildet så får de en slags bevegelse i seg.. husker ikke hv det heter men...

 

Men noe likt disse personene på dette bilde so Scanpix har tatt.. Ganske likt men litt svakere bevegelse...  vet ikke dette kalles å fryse personen men...

6857445[/snapback]

 

Stativ, lang lukkertid (1 sekund f.eks), dropp blitz og du skulle komme langt.

 

Håkon

Lenke til kommentar
Jeg har som hovedprioritering at bygnigen(e) skal være hovedmotivet på bildet. Og jeg tenkte at det kanskje kunne vært skapt litt spenning, at HVIS det skulle komme en eller flere personer med i bildet at jeg kanskje skule kunne klare å "fryse dem" på en måte.. slik at de blir mer utydelige å se eller ikke akkurat utydelige men at de når de går forbi bygget mens jeg tar bildet så får de en slags bevegelse i seg.. husker ikke hv det heter men...

6857445[/snapback]

Du mener med andre ord det motsatte av å 'fryse' dem :)

 

Bildet nedenfor har 0,67 sek. lukkertid. Du må nok opp i minst et halvt sekund eller mer for at folk skal blurres nok til at de blir litt 'spøkelsesaktige' - helt avhengig av hvor fort menneskene rører på seg selvsagt.

post-98301-1158359562_thumb.jpg

Lenke til kommentar
hvilken kort lukkertid kan jeg bruke da? du sier, 0.5  eller 0.4 sek... er det f.eks over 1/500 sek. ?

6897225[/snapback]

Nei, 0,5 sek er som oftest vist som 0,5" på kamera, det er mye tregere enn 1/500 (ett femhundredels sekund, altså 500 delen av et sekund, eller 1 sekund dele på 500, mao kjapt)

Jo høyere tallet etter / er jo mer lys trenger du, og jo raskere bevegelser kan du "stoppe" i bildet.

Endret av jvc1990
Lenke til kommentar

Jepp.. tror jeg har lagt merke til den lukkertiden på kamera.. jeg pleier å bruke blender f.5,6 og ISO alt fra 100/200/400.. hva blir det best mulig bilder med? .. når jeg har så lang lukker som 0,5/0,4 sek.

 

og du (Tdale) snakker om kort lukkertid. er ikke kort lukkertid fra 1/100 - 1/4000, (1/8000) sek.?

 

og lang lukkertid fra 1/100 og nedover... har jeg rett?

Lenke til kommentar

Du har rett ang lukkertiden. En ting du kan prøve deg på er å blende ned litt og prøve deg med enda høyere lukkertid. For så å få statistene til å gå inn i bilde å stå helt i ro, i mens bildet blir tatt. Har ikke noen eksempler her, men du vil få et slags etterslep av personen..

Kanskje noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...