Gå til innhold

Overført penger til feil konto


raid2

Anbefalte innlegg

Hei. Det har seg sånn at en venn av meg skulle overføre penger til min konto (ca 3000), og etter en stund så var det fortsatt ingen penger overført til meg. Så jeg prata med han og spurte hvilket kontonummerr han overførte til, og jeg fikk til svar "xxxx x6 xxxxx"

 

Tingen er at han hadde vært litt rask på tastene og bytta på tallene der hvor "6" tallet er. Så nå er det en eller annen heldig fyr der ute som har fått et lite "lønnspålegg"... Hva skal gjøres for å få orden på dette? Det er en stund siden dette skjedde (begynnelsen av august), og vi har ikke hatt kontakt med hverandre etter at overførslen skulle skje (før i går) grunnet ferie, skole osv..

 

Kanskje litt dårlig formulert, men håper at dere forstår problemet! :hrm:

Endret av raid2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har ingen rett til å få tilbake pengene dine.

 

Det er opptil den heldige mottakeren om han/hun vil betale deg tilbake. Hverken bank eller politi eller Jesus kan hjelpe deg her.

6831031[/snapback]

 

Er du 100% sikker på dette? Skulle gjerne sett litt fakta rundt dette, lurt på det selv, hvis det skulle forekomme.

Lenke til kommentar
hvis du hadde gjort det i banken hadde du hatt krav på penger tilbake hvis de satte over til feil konto ?

6831537[/snapback]

 

 

Dersom banken skrev inn feil kontonummer så ville du hatt krav på å få pengene tilbake. Men du må jo kunne bevise at det var banken sin feil.

 

Derfor bør du alltid sjekke kviteringen FØR du forlater banken.

Lenke til kommentar

La oss snu litt på flisa..

 

Hva ville dere gjort hvis det tilfeldigvis kom dumpende inn 3000 kroner på konto som dere ikke kunne gjøre rede for?

 

Vet ikke om jeg hadde hatt samvittighet til å ikke gjøre noe. Hadde nok kontaktet banken min, eventuelt kontaktet den som hadde betalt. Kommer ikke avsenders navn frem i kontoutskriften?

Lenke til kommentar
hvilket kontonummerr han overførte til, og jeg fikk til svar "xxxx x6 xxxxx"

Tingen er at han hadde vært litt rask på tastene og bytta på tallene der hvor "6" tallet er.

6829164[/snapback]

Nå er det slik her i Norge at du ikke kan endre et enslig siffer i et kontonummer å få et annet gyldig kontonummer. Hvis han har skrevet inn et annet siffer der du har 6-tallet vil kontonummeret være ugyldig og umulig å benytte via nettbanker.

Lenke til kommentar
Du har ingen rett til å få tilbake pengene dine.

 

Det er opptil den heldige mottakeren om han/hun vil betale deg tilbake. Hverken bank eller politi eller Jesus kan hjelpe deg her.

6831031[/snapback]

 

Er du 100% sikker på dette? Skulle gjerne sett litt fakta rundt dette, lurt på det selv, hvis det skulle forekomme.

6831522[/snapback]

Regulert i finansavtaleloven. Pengene kan ikke tilbakeføres uten mottakers samtykke.

Lenke til kommentar
La oss snu litt på flisa..

 

Hva ville dere gjort hvis det tilfeldigvis kom dumpende inn 3000 kroner på konto som dere ikke kunne gjøre rede for?

 

Vet ikke om jeg hadde hatt samvittighet til å ikke gjøre noe.  Hadde nok kontaktet banken min, eventuelt kontaktet den som hadde betalt. Kommer ikke avsenders navn frem i kontoutskriften?

6834131[/snapback]

 

Så lite peng som jeg har på kontoen om dagen, hadde jeg trolig ikke gjort noe som helst. Derimot, hadde banken ringt og forklart saken, hadde jeg muligens vurdert det.

Lenke til kommentar
hvilket kontonummerr han overførte til, og jeg fikk til svar "xxxx x6 xxxxx"

Tingen er at han hadde vært litt rask på tastene og bytta på tallene der hvor "6" tallet er.

6829164[/snapback]

Nå er det slik her i Norge at du ikke kan endre et enslig siffer i et kontonummer å få et annet gyldig kontonummer. Hvis han har skrevet inn et annet siffer der du har 6-tallet vil kontonummeret være ugyldig og umulig å benytte via nettbanker.

6834364[/snapback]

Kanskje det er på tide å be "kameraten" om en liten screenshot av betalingskvitteringen? :whistle:

Lenke til kommentar
hvilket kontonummerr han overførte til, og jeg fikk til svar "xxxx x6 xxxxx"

Tingen er at han hadde vært litt rask på tastene og bytta på tallene der hvor "6" tallet er.

6829164[/snapback]

Nå er det slik her i Norge at du ikke kan endre et enslig siffer i et kontonummer å få et annet gyldig kontonummer. Hvis han har skrevet inn et annet siffer der du har 6-tallet vil kontonummeret være ugyldig og umulig å benytte via nettbanker.

6834364[/snapback]

Kanskje det er på tide å be "kameraten" om en liten screenshot av betalingskvitteringen? :whistle:

6835523[/snapback]

 

Hva er poenget med det? Er jo kompisens problem at han skrev feil kontonummer. Er jo bare å overføre på nytt til riktig konto.

Lenke til kommentar
hvilket kontonummerr han overførte til, og jeg fikk til svar "xxxx x6 xxxxx"

Tingen er at han hadde vært litt rask på tastene og bytta på tallene der hvor "6" tallet er.

6829164[/snapback]

Nå er det slik her i Norge at du ikke kan endre et enslig siffer i et kontonummer å få et annet gyldig kontonummer. Hvis han har skrevet inn et annet siffer der du har 6-tallet vil kontonummeret være ugyldig og umulig å benytte via nettbanker.

6834364[/snapback]

Kanskje det er på tide å be "kameraten" om en liten screenshot av betalingskvitteringen? :whistle:

6835523[/snapback]

Hva er poenget med det? Er jo kompisens problem at han skrev feil kontonummer. Er jo bare å overføre på nytt til riktig konto.

6836353[/snapback]

Hvis det faktisk er slik at ett siffer feil i et kontonummer ikke er mulig, er det jo andre alternativer enn at pengene er gått til feil person som bør overveies.

Lenke til kommentar

Poenget er at kompisen ikke har noen mulighet til å svindle trådstarter. Dealen er ikke ferdig før trådstarter har riktig sum på sin konto, og hvordan kompisen klarer dette, er kompisens valg. Eneste kompisen oppnår er en utsettelse, og dersom han blir oppdaget, et ødelagt vennskap. Evt. jeg kan jo misforstå deg helt.

Lenke til kommentar
Poenget er at kompisen ikke har noen mulighet til å svindle trådstarter. Dealen er ikke ferdig før trådstarter har riktig sum på sin konto, og hvordan kompisen klarer dette, er kompisens valg. Eneste kompisen oppnår er en utsettelse, og dersom han blir oppdaget, et ødelagt vennskap.  Evt. jeg kan jo misforstå deg helt.

6836456[/snapback]

Ok, for å si det rett ut: Kanskje denne kompisen ikke har overført noen penger i det hele tatt. Som du sier oppnår han eventuelt bare en utsettelse, men det kan jo være nok.. Ved å be om å se kvitteringen kan man ihvertfall se om personen snakker sant eller ikke. Men dette blir bare spekulasjoner, selvsagt.

Lenke til kommentar
Du har ingen rett til å få tilbake pengene dine.

 

Det er opptil den heldige mottakeren om han/hun vil betale deg tilbake. Hverken bank eller politi eller Jesus kan hjelpe deg her.

6831031[/snapback]

 

Er du 100% sikker på dette? Skulle gjerne sett litt fakta rundt dette, lurt på det selv, hvis det skulle forekomme.

6831522[/snapback]

Regulert i finansavtaleloven. Pengene kan ikke tilbakeføres uten mottakers samtykke.

6834376[/snapback]

Det tror jeg ingen verdens ting på. Det skjer rett som det er at penger blir satt over feil, skal privatpersoner og bedrifter da altså ha mulighet til å tape enorme summer bare ved et feil tastetrykk?

 

Her er den delen av finansavtaleloven jeg tror du mener:

Institusjonens adgang til å rette feil etter første ledd gjelder ikke dersom godskriving av kontoen har skjedd i samsvar med oppdrag fra en tredjeperson.

Det kan jo tolkes i den retning at du har rett, men del 4 av samme paragraf sier følgende:

(4) At institusjonen ikke har adgang til å foreta retting av kontoen etter paragrafen her, er ikke til hinder for at institusjonen kan kreve tilbakesøking etter alminnelige regler.

Med andre ord har ikke banken anledning til å tilbakeføre pengene sånn helt uten videre, men pengene skal tilbake til sin opprinnelige eier uansett. Det tar bare litt lengre tid.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...