Gå til innhold

MacBook til student?


Cluster1

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg MacBook. Har aldri hatt erfaring med Mac, så jeg har noen spørsmål:

 

1:

Word og Powerpoint -dokumenter, kan disse åpnes på en Mac, og vice verca?

 

2:

Finnes det noen programmer som lar meg kommunisere med msn-kontaktene mine på en Mac?

 

3:

Jeg har et windows-nettverk hjemme, med bl.a server og delt skriver. Vil en Mac kunne implenteres i nettverket og accesse serverens delte filer + skriveren?

 

4:

Jeg skal bruke den hovedsaklig til studier, tekstbehandling og surfing på nettet - er det noen grunner til at jeg bør velge en windows-pc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vurderer å kjøpe meg MacBook. Har aldri hatt erfaring med Mac, så jeg har noen spørsmål:

 

1:

Word og Powerpoint -dokumenter, kan disse åpnes på en Mac, og vice verca?

 

2:

Finnes det noen programmer som lar meg kommunisere med msn-kontaktene mine på en Mac?

 

3:

Jeg har et windows-nettverk hjemme, med bl.a server og delt skriver. Vil en Mac kunne implenteres i nettverket og accesse serverens delte filer + skriveren?

 

4:

Jeg skal bruke den hovedsaklig til studier, tekstbehandling og surfing på nettet - er det noen grunner til at jeg bør velge en windows-pc?

6828949[/snapback]

1. Funker fint.

2. Null problem.

3. Jeg klarer ihvertfall fint å koble til delte filer o.l. har ingen skriver på nettverket, men det skal gå fint det.

4. Etter min mening, nei.

Lenke til kommentar

Altså, sånn som jeg ser det, kan ting bli mye mer tungvindt å bruke Mac, når så godt som alle andre (skoler, medelever etc) bruker windows.

 

Du kan få programmer som gjør samme tingene, men er ofte ikke like oppdaterte som orginalprogrammene på windows.

 

Hadde du jobbet i et Mac-miljø hadde jeg nok støttet et mac-valg.

 

PS: er selv ingen mac-ekspert, men jeg sier bare hva andre har sagt til meg som har erfaring med mac.

Endret av Naitsan
Lenke til kommentar
Altså, sånn som jeg ser det, kan ting bli mye mer tungvindt å bruke Mac, når så godt som alle andre (skoler, medelever etc) bruker windows.

 

Du kan få programmer som gjør samme tingene, men er ofte ikke like oppdaterte som orginalprogrammene på windows.

 

Hadde du jobbet i et Mac-miljø hadde jeg nok støttet et mac-valg.

 

PS: er selv ingen mac-ekspert, men jeg sier bare hva andre har sagt til meg som har erfaring med mac.

6828987[/snapback]

Skal man drive med vanlig studiearbeid, er ikke mac noe problem. Er det derimot snakk om all slags spesialprogrammer lagd for windows, så blir det mer stress ja.

Lenke til kommentar
Det er på ingen måte dermed sagt at han trenger å kjøpe en Windows basert PC. Greit, det krever mere av han, men i slutten vil han sitte med den kule macen framfor noen gamle klienter på et dårlig datarom.

 

Birger :)

6828999[/snapback]

 

 

Hehe

 

 

Man finner kule windowsbaserte laptoper og da. :)

 

*host*alienware*hark*

Endret av Naitsan
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen med spørsmålene mine. Da går jeg for en macbook innen 7. oktober når studenttilbudet går ut.

 

Et lite spørsmål til bare, det står mellom to Core Duo prosessorer på 1.83GHz og 2.0GHz. Differansen i pris er bare 1440,- men er det merkbar forskjell på de to prosessorene, eller bør jeg gå for 1.83GHz og heller innvestere i mer RAM?

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen med spørsmålene mine. Da går jeg for en macbook innen 7. oktober når studenttilbudet går ut.

 

Et lite spørsmål til bare, det står mellom to Core Duo prosessorer på 1.83GHz og 2.0GHz. Differansen i pris er bare 1440,- men er det merkbar forskjell på de to prosessorene, eller bør jeg gå for 1.83GHz og heller innvestere i mer RAM?

6829675[/snapback]

 

Du bør gå for så mye ram som mulig. Jeg har en macbook med 1,83Ghz-prosessor og 1 GB ram, og av og til blir 1 GB for lite, så hvis du har råd: Gå for 2 GB. Den minimale forskjellen i prosessorhastighet tror jeg ikke du merker noe til. Ellers er jeg ganske fornøyd med macen; gikk over fra pc nå i høst. Jeg har brukt den nesten uten problemer.

 

Det er dog ikke sant at det følger med masse kanonbra programvare som er ypperlig til studenter. Du må legge inn office-pakken.

Endret av M-BS
Lenke til kommentar

Egentlig bør du holde deg unna Apple Store hvis du har muligheten til å kjøpe Macbook et annet sted. Én ting er nå minneprisene, men leveringstiden er håpløs, og dessuten er Apple Store elendige på retursaker. Det siste henger delvis sammen med at de ikke anerkjenner den norske forbrukerkjøpsloven, og delvis med at de synes å trenere retursaker med vilje i håp om at kunden skal bli lei, og heller kjøpe et nytt produkt.

Lenke til kommentar
4:

Jeg skal bruke den hovedsaklig til studier, tekstbehandling og surfing på nettet - er det noen grunner til at jeg bør velge en windows-pc?

6828949[/snapback]

Det eneste ankepunktet mitt mot Mac da jeg studerte var spesialisert programvare. Jeg var inne på samme tanke som deg; hvorfor ikke? For meg var det til slutt det fellende momentet, ok, man kan bruke Vitual PC til å kjøre Windows, men hvorfor kjøpe Mac når man egentlig har behov for Windows og programvaren jeg skulle bruke var meget ressurskrevende. For min del var det snakk om et par fag hvor jeg fikk utdelt programvare som ikke fantes i OSX versjon, kun Windows. Og noe av poenget med å kjøpe egen bærbar er vel å slippe datasaler, så... Skal du derimot studere filosofi, historie eller andre områder hvor denne typen spesialisert programvare ikke vil dukke opp, så er Mac helt genialt. Hvorvidt Mac er elegant, stygt, dyrt eller liknende er selvfølgelig subjektiv, men finner man sammenliknbare PCer med samme byggekvalitet og utseende til samme pris?

Lenke til kommentar

Jeg bor i Oslo, er det noen som forhandler Mac her?

 

Og når det gjelder nettet har jeg vel i grunnen bare funnet Apple Store.

 

Men dere snakker om programvare - må jeg kjøpe noe programmer utenom for å kunne bruke Macbooken til type word og powerpoint, eller følger dette med?

 

Office-pakken som i Microsoft Office??

Lenke til kommentar
Eplehuset har vel en avdeling i Oslo. Kan vel stikke innom en tur. Kan anbefale å kjøpe med Office 2004 student versjon. Da jeg ser mange OS X brukere ikke finner noen gode konkurrenter.

 

Kan også funke det å bruke enten OpenOffice eller NeoOffice. (OpenOffice skal komme i en native OS X versjon snart.)

 

Birger :)

6830729[/snapback]

 

Eplehuset har også en viss studentrabatt. Hvis du skal ha Word og Powerpoint må du ha MS Office. Ikke sats på noe Jalla-office.

Endret av M-BS
Lenke til kommentar

Vil det gå og innstallere Microsoft Office 2003 pakken da, eller er det Office 2004 som gjelder?

 

Edit: Eplehuset har 5% studentrabatt ser jeg, mens Apple Store kjører med 10%

 

Tenkte litt på minne, er det noen som kunne hjelpe meg å finne en nettbutikk som selger 2x1024MB brikker til en Macbook?

Endret av Cluster1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...