Gå til innhold

Hvordan lage god tyrker?


Mojo Pin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Kjøpte med en god del vodka i Bulgaria i sommer, men begynner å bli lei å drikke reint, eller blande juice.

 

Bestemt meg for å lage tyrker.

 

Noen som har en god oppskrift å følge?

 

Skal det lagres lenge?

 

Hvor lenge holder det etter at det er ferdig?

6828500[/snapback]

Jeg har ofte sett at det har blitt laget på fest, og så drukket rett i etterkant. Hvordan er jeg mer usikker på dessverre.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Kjøpte med en god del vodka i Bulgaria i sommer, men begynner å bli lei å drikke reint, eller blande juice.

 

Bestemt meg for å lage tyrker.

 

Noen som har en god oppskrift å følge?

 

Skal det lagres lenge?

 

Hvor lenge holder det etter at det er ferdig?

6828500[/snapback]

 

Har alltid løst opp dropsene i vann. Det enkleste er å ta det på komfyren, bare ikke bruk mye vann og svak varme. Bedre å bruke litt tid enn at det skal svi seg. Deretter blander man "flytende tyrker" med vodkaen. Bare husk å kjøle ned væsken først, ellers risikerer man at alkoholen fordamper.

 

Det trenger nødvendigvis ikke lagres, men det blir ofte litt bedre hvis det får stå noen dager. Kan oppbevares i årevis. (Fant en flaske som var helt fin i kjelleren. Kan ikke huske å ha laget den...)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Men altså, man skal ikke bare blande sprit og tyrkisk pepper, man skal også ha vann?

6829874[/snapback]

 

Jeg bruker litt vann for å løse opp dropsene. Kanskje en desiliter til en flaske sprit. Synes tyrkeren blir bedre om den har litt mindre %, men det er selvfølgelig individuelt, smaken er som baken osv. Jeg drikker nå uansett ikke tyrker for å bli full, selv om jeg blir det noen ganger... :p

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Men altså, man skal ikke bare blande sprit og tyrkisk pepper, man skal også ha vann?

6829874[/snapback]

 

Jeg bruker litt vann for å løse opp dropsene. Kanskje en desiliter til en flaske sprit. Synes tyrkeren blir bedre om den har litt mindre %, men det er selvfølgelig individuelt, smaken er som baken osv. Jeg drikker nå uansett ikke tyrker for å bli full, selv om jeg blir det noen ganger... :p

6829922[/snapback]

 

Litt gammel tråd, men jeg prøver: Løser du peppern helt og fullt opp i vannet før du putter de i vodkaen, knuser du de først osv.? Har sett litt rundt, men finner ingen nøyaktig oppskrift, fint om noen hadde det.

Lenke til kommentar
Men altså, man skal ikke bare blande sprit og tyrkisk pepper, man skal også ha vann?

6829874[/snapback]

 

Jeg bruker litt vann for å løse opp dropsene. Kanskje en desiliter til en flaske sprit. Synes tyrkeren blir bedre om den har litt mindre %, men det er selvfølgelig individuelt, smaken er som baken osv. Jeg drikker nå uansett ikke tyrker for å bli full, selv om jeg blir det noen ganger... :p

6829922[/snapback]

 

Litt gammel tråd, men jeg prøver: Løser du peppern helt og fullt opp i vannet før du putter de i vodkaen, knuser du de først osv.? Har sett litt rundt, men finner ingen nøyaktig oppskrift, fint om noen hadde det.

8496163[/snapback]

Dropsene løser jeg helt opp i vannet ja, det er ikke nødvendig å knuse de først, men det går litt kjappere å løse dem opp hvis de er knust. Hvor mye drops man skal bruke er individuelt, bare å prøve seg fram. Tyrkeren blir gjerne bedre hvis du har tid til å la den stå noen dager. Noen eksakt oppskrift blir heller vanskelig, bare ikke drikk alt samtidig, da får du hodepine dagen etterpå :p

Lenke til kommentar
Men altså, man skal ikke bare blande sprit og tyrkisk pepper, man skal også ha vann?

6829874[/snapback]

 

Jeg bruker litt vann for å løse opp dropsene. Kanskje en desiliter til en flaske sprit. Synes tyrkeren blir bedre om den har litt mindre %, men det er selvfølgelig individuelt, smaken er som baken osv. Jeg drikker nå uansett ikke tyrker for å bli full, selv om jeg blir det noen ganger... :p

6829922[/snapback]

 

Litt gammel tråd, men jeg prøver: Løser du peppern helt og fullt opp i vannet før du putter de i vodkaen, knuser du de først osv.? Har sett litt rundt, men finner ingen nøyaktig oppskrift, fint om noen hadde det.

8496163[/snapback]

Dropsene løser jeg helt opp i vannet ja, det er ikke nødvendig å knuse de først, men det går litt kjappere å løse dem opp hvis de er knust. Hvor mye drops man skal bruke er individuelt, bare å prøve seg fram. Tyrkeren blir gjerne bedre hvis du har tid til å la den stå noen dager. Noen eksakt oppskrift blir heller vanskelig, bare ikke drikk alt samtidig, da får du hodepine dagen etterpå :p

8500255[/snapback]

 

Takk for tipset ;) En og en halv pose til en halvflaske, høres det greit ut?

 

EDIT: Den ble pro! :thumbup: Nå blir kvelden komplett :fun:

Endret av eriksen_243
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Oppskrift på verdens beste tyrkiske pepper:

 

ADVARSEL: Blander du denne riktig, så vil det ikke være noen spritsmak i det hele tatt, så man kan fort drikke denne som brus. Kan gjøre vondt. (Hvis noen her har tilbrakt en kveld med å kaste opp tyrkisk pepper, så vet de hva jeg snakker om, for det svir i halsen)

 

For en halvliter med ferdig tyrkisk pepper:

 

-Ta en tom halvlitersflaske, hell oppi to poser med tyrkisk pepper godteri (Kan godt knuse dem først, da sparer du litt blandingstid).

-Hell oppi sprit (ca 40%) til ca. halve flasken er full.

-Hell så oppi Ingefærøl til halvlitersflasken er full.

-Legg så halvlitersflasken med tyrkisk pepper-blandingen i varmt vann til dropsene har løst seg helt opp, mener å huske at det tar en to-tre timer. Man kan alternativt legge flasken i oppvaskmaskinen (Har aldri tørt å prøve dette, da jeg er redd for at korken lekker, og oppvaskmaskinen blir dekket av tyrkisk pepper)

-Voila, verdens beste tyrkisk pepper, synes faktisk tilogmed at den er bedre enn den ferdigblandede man får kjøpt på polet.

 

Og hvis noen tror jeg tuller med Ingefærølen, så må jeg innrømme at det trodde jeg også, første gangen jeg hørte om det. Men det er nettopp ingefærølen som gjør dette så genialt, den eliminerer spritsmaken uten at det setter noen smak av ingefærøl, så dette er trygt å drikke selv om man hater ingefærøl.

 

-Q

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger:

- 0,5l Vodka (helst 50-60%*). De små plastflaskene er praktiske.

- 1 standardpose Tyrkisk Pepper

 

How to:

- Hell ut 0,15-0,2 av vodkaen (og bruk det til noe annet)

- Fyll opp igjen med alt innholdet i Tyrkisk Pedpper-posen.

- Skru på korken og rist som en satans idiot til det er løst opp

- Legg i kjøleskap eventuelt fryser *.

 

 

* Opptil 2dl av vodkaen blir jo erstattet med Tyrkisk pepper, så for at drikken skal forbli relativt sterk anbefales 50-60%.

Om man bruker 40% kan man risikere at drikken kan fryse ved rundt -10-12 grader, og man bør derfor i så tilfelle unngå å bruke fryser. Frysedelen på enkelte kjøleskap har dog en høyere temperatur enn større dypfrysere. Fryserdelen i mitt kjøleskap holder vel rundt -8 grader så det pleier å gå bra når jeg bruker 40%.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...