Gå til innhold

Dine beste jakt og fiske minner!


Anbefalte innlegg

Kjekt med mange unge jegere, både jenter og gutter. Det er behov for det i skogen, da det i dag er mange "oldis" jaktlag dersom man kan kalle det.

 

Som regel er den første jakta mest spennende når man er ung, det er da lysten på videre deltagelse i jakten øker.

 

Minner som alle dere beskriver kommer nok til å være med dere resten av livet. Noe som e veldig bra, med tanke på den urbaniseringen som foregår idag. Heldigvis finnes det enda ungdommer som tar på sæ jaktklærne, og hagla på skulderen :)......

 

 

Håper det blir flere jegere i fremtiden.

 

varmit: Er ikke helt sikker, men jeg tror du kommer til å fortsette med jakt både alene og med familie/kompiser.....

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Sommerns beste minner er bl.a når jeg og 4 kamerater var på fjellet å sov i gapahuk.

Beit dårlig :ermm: , men ble vekt kl. 06.15 på morran av at nappvarsleren gikk berserk, å stanga i fullt spenn. Var en ørret på 4-500 g. Sprek og fin.

Beste måten å våkne på. :thumbup:

 

Det andre var tidligere på året, på våren, å ørreten beit som værst, å kameraten min skulle i bilen en tur, men ba meg på forhånd om å være snill med ørreten :innocent: , men når han var tilbake lå det to til på land sammen med resten av fangsten :p

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Et av mine beste minner er da jeg stod 1100 moh, og dro på land 4 ørreter på 6 hg. Alle sammen tok i en periode på rundt 3 timer. Fantastisk vær var det også.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Husker når jeg var 9 år. Jeg hadde nettop fått meg min første kastestang og var med på sjøen for å dra storseien, jeg spytta på sluken og heiv den utti hver gang husker jeg.

 

Men det som skjedde var at jeg fikk en svær sei (større enn meg, men jeg var jo veldig liten), den komm så fint opp (pappa hjalp meg) men før vi fikk kleppa'n så for den under båten og den lille stanga brakk tvert. Vi fikk opp fisken etter snøret, og jeg var helt klart lykkelig den dagen :3

Ahhhh *mimre*

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mitt beste fiskeminne er fra i sommer. En kamerat av pappa skulle ta med seg noen svenske turister på langefiske utafor Frøya i Sør-Trøndelag. Han hadde noen ledige plasser på båten og lurte på om vi ville være med. Da var det ikke no nei i vår munn. Vi dro ut og svenskene begynte å dra opp langer på over 20kg. Etter en stund fikk jeg en på 8kg. Var fornøyd da siden det var første gangen jeg var på langefiske. På siste nedsleppet kjente jeg at det smalt i stanga mi. Snøret mitt var på 150 meter -.- Etter en lang kamp mot en fighter av en lange`, kom den opp. Vekta stopa på 14kg og jeg fikk notert min største fisk noensinne. Den største fisken som ble tatt den dagen var på 22kg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har forferdelig gode minner fra både jakt og fiske.

Å sitte og nyte en skikkelig harelos er så ubeskrivelig at det må oppleves.

 

En gang jeg og kameraten min var på hytta til besteforeldrene mine var vi ute og fiska en hel helg. Vi var 10 år, og hadde vel knapt sett en gjedde før. Så vi rodde ut til et sted vi visste det sto mye fisk. Vi satsa på småabbor egentlig. På et av de første kastene fikk kameraten min skikkelig napp. Han fikk halt den litt nærmere, og vi så bare et gigantisk monster der nede. For oss var det nok større enn Nessie... Selvfølgelig røk sena før vi så noe mer til den. Men bettet var glimrende denne høsthelgen. Vi halte i land totalt 10 gjedder. (når vi tilslutt fikk tak i gjeddefortom) Kameraten min hadde også på en like stor gjedde enda en gang. Han skrek at han hadde fisk, men før jeg rekker å snu meg, ryker sena og en gråtkvalt 10åring sitter hjelpesløs igjen med sena atter en gang. Det hører med til historien at før vi dro, fikk kameraten min en gjedde på 2,2 kg. Denne gangen var vi fast bestemt på å få den, så jeg rodde som bare det tilbake til hytta mens kameraten min lot gjedda få løs sene bak båten. Når vi endelig kom frem fikk vi bestefar til å hale inn gjedda nærmere 100 meter unna... Da var vi fornøyde :)

 

Har så utrolig mange minner, men dette var ett av de. Har gode minner fra alle fiske og jaktturene mine. Uansett om regnet spruter ned, er det fortsatt så utrolig digg å være ute. Blir masse overnattinger ute på meg til sommeren :love:

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Har fått "dilla" på fisking. Familien min har campingvogn på Hardangervidda ved en elv, og der går det an å fiske. Vi reiste opp der for første gang for to år siden. Jeg kjøpte fiskekort og begynte å fiske. Jeg hadde ikke ferskvann- eller fluestang, så jeg måtte fiske med en sjøstang med en flue eller spinner på. Etter 6 timers fisking, begynte det å mørkne. En fisk hoppet ved siden av fluen min, og jeg øynet et håp om et napp. Jeg fikk rett, men det ble bare ett napp. Fisken tok med seg fluen.

I begynnelsen tenkte jeg at dette var drit kjedelig siden jeg ikke fikk napp, men jeg fant til slutt ut det er ikke bare det å få fisk som er det flotte med fisking. Det er også naturopplevelsen av å stå ved elvebredden og prøve å fange fisken time etter time. Selvom jeg ikke har fått fisk etter ca 20 timer med fisk det oppe, er det gøy å fiske. Håper på å dra opp en fisk i høst der oppe :p

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Beste fiske minne er da jeg og min kamerat dro ut i sjarken hans for sossial stang fisking. vi hadde fisket i 20 minutters tid da jeg fikk et "kolosalt" napp, da jeg omsider hadde kjempet fisken opp til vann overflaten såg jeg at jeg hadde fått en enorm torsk, jeg klarte ikke å dra torsken over rekka på båten for jeg nødig ville miste fisken å stanga til havets dyp, så jeg måtte spørre min kamerat om assistanse. min kamerat bøyde seg over rekka for å dra fisken ombord. men da kjente han at bryst lommene på sjorta var åpen og der låg 1 ny mobil og ein halv tobakk "type petterøes" han hadde to alternativ : 1 slippe fisken for så å redde innholdet i lomma :2 få fisken opp i båten. min gode venn valgte raskt å ta den ene handa å kaste tobakken på dekket menst han kjempet for å få fisken opp med den andre. det ressulterte i at mobilen er nå i Kong Neptun`s besittelse. og torsken ble en god middag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mitt beste fiskeminne er nok fra i år.

 

I vår var jeg ute alene i motorbåt og dorget, og mens jeg sitter der så hører jeg et skikkelig pladask bak båten, og senen begynner å rase ut.

Jeg tar stangen ut av stangholdern og begynner kampen. Fisker med en 2 krokers wobbler så jeg antar fisken sitter godt.

Den går rett til overflaten og hopper og styrer på, så jeg regner med at det er en stor sjøørett eller liten laks. Tar opp kampen og begynner å trette ut fisken.

 

Etterhvert blir den slapp og jeg begynner å dra inn mot båten. Skal lete frem håven og oppdager at jeg har glemt den !!! Kjenner pulsen begynner å stige og jeg prøver å lete frem kleppen, men tror du ikke den ligger på land den også. Så her sitter jeg med en relativt stor fisk og jeg har intet å ta den om bord i båten med.

Uansett, kampen fortsetter og jeg får den helt inntil båten, jeg tar på fisken, kjenner etter om den er aktiv eller sløv. Den virker sløv. Jeg klepper tak i fisken med hånden, føler at jeg har godt tak, løfter den opp av vannet og DER bruker den siste kraften den har, jeg mister grept, krokene slipper, fisken drar...

Største blankfisken jeg noensinne har hatt på. Jeg setter meg ned og sier noen nordnorske gloser til meg selv.

 

Jeg drar rett hjem, blir deppa resten av kvelden.

 

Par dagere senere drar jeg ut igjen. Dorger på samme plass men er helt stille, så jeg dorger litt frem og tilbake for å se om jeg får lokket til meg noen fine ørretter. Idet jeg skal surre opp så biter det en dævel på, og duverden så den biter på, den drar ut nesten all senen før den begynner å gi seg. Den virker faktisk sløv så jeg surrer sakte inn, og denne gangen har jeg håven klar. Blir ingen stor kamp med fisken. Den kommer nært båten og jeg ser den skinner under havoverflaten. Det er en blankfisk. Pulsen min stiger. Hiver den i håven, får den ombord, slår den ihjel. Tapet over den forrige fisken er helt borte.

 

Ikke akkurat verdens største blankfisk, men det er MIN største fisk! Kom hjem fra fisketur kl 0300 og vekte madammen med fisken i soveromsdøra. 1stk stolt fisker kom hjem.

 

post-25139-1255896179_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hehe, gratulerer med fangst da stoners, og takk for fin historie :)

 

--

 

Ettersom jeg ikke er noe særlig til fisker, får jeg heller fortelle en liten jakthistorie.

 

Etter mye venting og mange blikk på kalenderen ble det endelig 15. august, og jeg og min onkel satt klar ved frokostbordet klokka 3 på natta -- endelig skulle vi ut å jakte gås. Det var tidlig jaktstart, og på grunn av voldsom overbestand hadde vi fått tillatelse til å jakte på samtlige av øynene til nabobondene. I 4-tia rullet vi ut, med rifla baki bilen og kikkertene rundt halsen. Etter 5 timer med kjøring i avlange sirkler var vi rimelige trøtte og lei, og for å gni det inn kom selvsagt onkelen min med kommentaren "æ vedde 100 krona på at vi ser gås innen 10 min" ... Og joda, 11 min etterpå flakser det en svær flokk over oss.

 

Allerede da var adrenalinet nokså høyt, bilen bråstoppet og vi tilnærmet sprang mot halvøya vi så gåsa hadde satt seg. Etter småjogging i full "kamuflasje" og med våpen på rygg var vi etter 3 kilometer dausliten, men så hørte vi lyden vi hadde ventet på "kvækk!". Og jaggu satt de der, bare 300 meter unna oss.

 

Dessverre er gås en utrolig var fugl, og det sies at de er blant de vanskeligste dyrene å ta via smygjakt. Likeså krøp vi oss bortover, onkelen min hadde riktignok kamuflasje, men jeg stilte i dongeribukse og en svart fleece-genser. Utrolig nok klarte vi å snike oss inntil ca 50 meters hold, men så hørte vi nok et "Kvææk!" og 50-60 fugl flakset avgårde. Til tross for at det ikke ble noe bytte, da vel og merke, kunne jeg som min første jaktopplevelse ikke bedt om mer -- den utrolige følelsen av å kjenne at urinstinktene våknet var rett og slett fantastisk; synet ble sylskarpt, hørselen kunne høre menneskene i Kina og konsentrasjonen var 130%. Så selv om det ikke ble noe gås da, var jeg alt i alt fornøyd. Og neste sommer skal jeg møte bedre forberedt, så pass på store and! :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er fornøyd med årets fisketurer jeg.

 

Et par av dem:

 

Kjørte opp til Elgå og Femund. Kjente trakter for meg, da jeg bodde i det området før. Faktisk de beste årene i oppveksten min. Gikk 6 timer opp på fjellet, hadde med meg telt og fikk slått meg til under et tre. Fikk bare en liten røye, men den smakte utrolig godt. Da gjorde plutselig ikke de 40 kg jeg hadde i sekken noe, og heller ikke gåturen tilbake.

 

En tur jeg hadde senere på sommeren, til hytta i Tinn, der jeg fikk 30 ørret i løpet av 4 timer. Herlig. Er nesten så jeg fortsatt er mett på ørret om jeg kjenner godt etter. :D

Lenke til kommentar

Mitt beste minne er nok den tredje rypen jeg skøt. Det var på Hardangervidden, mellom Oslo og Bergen. :) Det var ca 20 cm snø, relativt sterkt snødrev, vi så lite, og vi var kalde og trøtte. Plutselig flyr det opp en rype foran meg, ca 20 meter unna. Jeg hiver haglen til skulderen og smeller av en salve som treffer fuglen helt ok, hvertfall så bra at den detter i bakken. Jeg ser at fugler ligger på bakken i live og ikke er helt død, så jeg stiller meg opp på passelig avstand og sikter over hodet på fuglen (for å unngå kjøttskader).

 

Herlig opplevelse, spesielt for meg som fersk jeger! :D

Lenke til kommentar

Neivel... Men det er nå allikevel en bortkastet patron :p

 

Ta den rundt halsen/hodet og gi den en rask whiplash neste gang.. Da flakser den ikke lenger.

 

 

Jeg har massevis av gode fiske -og jaktminner men orker ikke å skrive opp ei hel historie. Det mest spennende og artigste jeg vet er i hvert fall å sitte i skogen å høre på Dreveren når den loser på rådyrene. Ingen ting som er så spennende som å høre losen komme nærmere og nærmere! : D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...