Gå til innhold

Mini-"Review" av E-D 3D Glasses


[-GoMp-]

Anbefalte innlegg

Jeg bestemte meg for noen uker siden at jeg ville anskaffe meg et par 3D-briller fra eDimensional, og lovte at jeg skulle skrive litt om hvordan dette gikk.

 

Det står på hjemmesiden til eDimensional at brillene deres støtter både LCD og CRT skjermer - og at minimum anbefalt refresh rate på skjermen er 70Hz. Jeg har LCD skjerm - og den kan ha over 70Hz i noen oppløsninger - så jeg bestilte brillene fra Komplett og ventet i spenning.

 

Brillene kom, og jeg pakket opp og begynte installering. Her dukker det første "problemet" mitt opp: Jeg har et GeForce 7800GTX med to DVI-utganger, men "The Video Synchronization Module" støtter kun VGA. Heldigvis hadde jeg en DVI->VGA adapter, så jeg fikk koblet til modulen. Men, fra den og til skjermen måtte jeg også ha en VGA-kabel. Heldigvis hadde jeg en liggende..

 

Ønske #1: eDimensional - støtt DVI, HDMI og evt. andre "next-Gen" grensesnitt!

 

Alt var endelig koblet til, og jeg satte meg ned for å teste ut dette. Det følger med en CD med en universal driver, som ofte også blir kalt ATI-driveren. Nvidia har et eget sett med drivere (3D Stereo Drivers) som stadig oppdateres.

 

Uvitende så lastet jeg ned og installerte 3D Stereo Driverne. Etter min mening er det synd at det er såpass få spill som har en profil der, og dessverre finner du ikke noen profil til F.E.A.R, NFS Most Wanted eller FarCry, for den saks skyld. 3D Stereo driverne har et profilsystem som ligner på SLI-profilene, men her har også hvert enkelt spill fått en rating etter hvor kompatibelt det er med 3D briller. 1 er best og 5 er verst, såvidt jeg forstod. I tillegg står det evt. bugs i en boks under når du er inne på Nvidia-driverne og blar igjennom profilene.

 

Så kommer nedturen: 3D Stereo driverne støtter kun CRT skjermer. Dette fant jeg da ikke ut før etter jeg hadde testet uten stort hell. For all del, når jeg testet ut Nvidias innbakte 3D-demo helt i begynnelsen ble jeg positivt innstilt. Det fungerte som det skulle - Nvidia logoen hoppet nærmest ut av skjermen og snurret rundt (flimret forøvrig endel pga min kanskje ikke helt optimale refresh rate). Jeg hadde litt forventninger, men de kunne jeg ha spart meg. In-game så jeg nemlig ingen forskjell, dessverre.

 

Ønske #2: Nvidia - støtt alle typer skjermer med driveren! LCD, CRT, you name it.

 

Ønske #3: Nvidia - oppdater listen med spill hyppigere! Støtt nye spill.

 

Når det gjelder de universale driverne så hadde jeg ikke noe hell der heller. For det første ble hele skjermen min interlaced, og for det andre så hang PCen seg dersom jeg skulle slå det på ingame. Slo jeg det på før jeg startet spillet, så jeg heller ingen effekt.

 

Ønske#4: eDimensional - Generelt bedre støtte for LCD-skjermer og bedre driver. Forenkle hele pakken.

 

Veldig skuffet retunerte jeg dem til Komplett. Det er tydelig at dette er et produkt med potensiale, som jeg forøvrig har litt tro på at vil kunne klare å revolusjonere gaming i større eller mindre grad, men da er det en del ting som må gjøres. Jeg kan oppsummere:

 

- Hele greia må støtte både VGA, DVI, HDMI/andre grensesnitt for å få større marked.

 

- Nvidia (og gjerne ATI) må støtte alle typer skjermer i driveren sin - spesielt LCD, siden flere og flere går over til LCD skjermer. Å kun støtte CRT er tåpelig.

 

- Nvidia (og gjerne ATI) må ha en mer oppdatert profil-liste, flere spill, nyere spill - og kanskje muligheten for å lage en custom profil som med SLI - ved hjelp av en ikke altfor lang eller avansert veiviser.

 

- eDimensional, altså selve brillene, må fungere bedre med LCD. Jeg har ikke innsikt i hvorfor man trenger så og så høy refresh rate, men det hadde vært fint å slippe dette. Mange LCD-skjermer har jo 1280*1024*60Hz som native oppløsning, og native oppløsning er vel som regel det man bruker.

 

- Jeg vet ikke hvordan, men om det på en måte er mulig å forminske modulen eller forenkle systemet på andre måter hadde det vært toppers. Hadde det f.eks. vært mulig å gjøre 3D-briller til noe man enkelt og greit koblet til en USB-port? En liten adapter til hver grensesnitt (VGA, DVI..) kunne ha fulgt med, slik at man bare satte på den man hadde bruk for.

 

Dersom produktet hadde fungert på min LCD skjerm med 60Hz, støttet DVI og flere spill, så hadde jeg absolutt kjøpt og brukt brillene. Ifølge diverse reviews (på CRT skjermer, forøvrig), så gir det deg en helt annen følelse ingame og bedre dybdefølelse i spillet. Jeg tror det kan være rimelig heftig å oppleve at diverse monster fra Doom 3 kommer hoppende ut av skjermen mot deg. Noe sier meg at det hadde gjort spillet verdt å spille igjennom nok en gang :-) .

 

Har ikke tatt med linker til reviews her, men Google er din venn.

 

Så dersom du skal kjøpe disse brillene slik som de er nå, MÅ DU HA CRT skjerm, og like å spille gårsdagens spill. Det mener i alle fall jeg.

 

Sticky? (A)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å si at nvidia skal støtte lcd-skjerm er helt idiotisk, før du skriver en review om 3d-briller burde du lese litt om hvordan teknologien fungerer. Du burde egentlig kunne kjøre 120hz (60hz * 2)før denne typen teknologi vil fungere optimalt, i tillegg så vil lcd-skjermer ødelegge mye av effekten pga av at de har lagg.

Lcd-skjermer har rett og slett ikke høy nok refresh-rate til at 3d-briller fungerer noe særlig bra. Jeg er enig at det er dumt at edimensional å reklamere med støtte for lcd-skjermer.

Endret av TheGEEK
Lenke til kommentar

Mitt standpunkt var at siden det stod at brillene støtter LCD så burde det jo absolutt fungere fint på LCD skjerm. Jeg håper at det i fremtiden blir mulig å bruke LCD skjermer. Ok, så de har for lav refresh rate, sier du. Er det noe håp om at det blir standard med høyere refresh rate på LCD-skjermer i fremtiden? Hvorfor har for eksempel LCD-TVer høyere refresh rate? Er det pga størrelsen?

 

Edit: Lagg på LCD skjermer? :hmm: *skeptisk*

Endret av [-GoMp-]
Lenke til kommentar

Hvis dette er samme teknikk som med Elsa Revelator (hvis jeg husker det riktig, har brillene framdeles men en stund siden jeg brukte de):

 

Forklaring på kravet om høy refreshrate er egentlig ganske logisk. Man gir en komplett frame per øye (synkronisering), og fordi brillene dermed skifter på å blokkere/åpne får man flimring inntil øyene i selve brillene. For at brillene skal kunne skifte raskt nok, må man derfor øke tegnehastigheten på selve skjermen, aka refreshrate. 120Hz vil da oppleves helt normalt.

 

Syntes brillene i sin tid var kanonbra, er verdt å kjøre CRT bare for brillenes skyld :) Antialiasing blir f.eks. ikke så viktig lenger. Men FPS spill ble litt problematisk. Hvis du skal ha en liknende opplevelse, vil jeg anbefale dualhead/triplehead/projektor. Ikke akkurat 3D, men samme "jeg ser ut av et vindu" effekt.

 

PS: Veldig synd du ikke forsøkte på en gammel CRT skjerm. Tror du ville blitt overrasket. Elsa sine drivere i sin tid var kanonbra, med grafkontroll over Z/dybde, realtime justering underveis slik at man kunne bestemme graden av om bildet skulle "komme ut" eller "gå inn" i skjermen, presets "on-the-fly" etc. Proffe greier :) F.eks., husker jeg så på en rute i Unreal. Kunne fokusere på selve ruten, eller fokusere forbi. Akkurat som i virkeligheten.

 

EDIT: Mye redigering, ville bare legge igjen inntrykk.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Ok, jeg forstår. Desverre har vi ingen CRT skjerm i huset lenger - utolig nok! Ellers hadde jeg nok beholdt brillene dersom vi hadde en CRT skjerm, og alt virker bra. Men, dessverre... :( Så det er ikke teoretisk mulig at det på noen som helst slags måte vil gå an å bruke LCD-skjermer i fremtiden? LCD-skjermer med høyere refresh rate?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...