Gå til innhold

Nyhet: Gnome 2.16


efikkan

Anbefalte innlegg

Jeg synest at HW-nettverket tar med alt for lite nyheter relatért til Linux og åpen kildekode.

 

For de som ikke vet hva Gnome er, så er det et skrivebordsmiljø for blant annet Linux og Unix. Mer kan leses her.

 

Det jeg synest er mest spennende er forbedringene i brukervennligheten og nye funksjoner:

* Flere valg ved endring av tillatelser på filer og mapper.

* Rask og enkel søking.

* Enklere å lage snarveier (?).

* Enkelt feilrapportéring.

* Bedre strømsparing. (for bærbare)

 

Mer kan leses her.

 

Hovedsaklig er det mindre endringer som er gjort, men jeg synest de er spennende.

 

Jeg fant ikke noen oppdatéring av Gnome i Ubuntu. Er det noen andre som har fått det til?

 

Jeg tar forbehold om skrivefeil og at jeg kan ha misforstått noe.

 

Så kom med kommentarer og synspunkt.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke så lenge siden dapper kom ut, og ubuntu kommer med ny release en gang hver 6. mnd

6825912[/snapback]

 

Edgy kommer i Oktober, hvis det ikke dukker opp noen problemer.

6825931[/snapback]

Supert. Jeg fant litt informasjon i Wikipedia. Edgy skal bli litt raskere i oppstarten også. :yes: Jeg gleder meg til å teste denne. Jeg regner med at det vil være mulig å oppgradére uten å legge det inn på nytt?
Lenke til kommentar
Hvor lenge har ubuntu oppdateringer btw. - og hvor lenge etter en ny release får man faktisk "de nyeste og hotteste" programmene - eller er det bare sikkerhetsfikser til apache etc?

6828394[/snapback]

6.06 har 3 år for desktop, men det var en Long Time Support-utgave. Vanligvis er det vel 18 måneder. Ubuntu oppgraderer ikke versjon av noen pakker før neste versjon av Ubuntu, bare sikkerhets- og bugfixer.

Lenke til kommentar
Hvor lenge har ubuntu oppdateringer btw. - og hvor lenge etter en ny release får man faktisk "de nyeste og hotteste" programmene - eller er det bare sikkerhetsfikser til apache etc?

6828394[/snapback]

6.06 har 3 år for desktop, men det var en Long Time Support-utgave. Vanligvis er det vel 18 måneder. Ubuntu oppgraderer ikke versjon av noen pakker før neste versjon av Ubuntu, bare sikkerhets- og bugfixer.

6828421[/snapback]

Jeg har opplevd noen ganger at den legger inn ny Kernel, og det er vel normalt? Eller er det bare hvis det er en kritisk feil i den?
Lenke til kommentar
Det er derfor man ikke installerer en distro før den har vært ute minst en mnd.

 

Hvor lenge har ubuntu oppdateringer btw. - og hvor lenge etter en ny release får man faktisk "de nyeste og hotteste" programmene - eller er det bare sikkerhetsfikser til apache etc?

6828394[/snapback]

Ubuntu er ikke en roling release distro, så man får ikke nye versjoner av nen rogrammer noen gang, kun oppdateringer. Men det samme gjelder vel for Fedora også. Utenom det er tallene over riktige.

 

Den største nyheten i gnome er vel at C# er blitt godkjennt som utviklingsspråk. Om det er en god ting kan vel diskuteres. Jeg synes det er en liten skandale :( Gnome vil nå så vidt jeg forstår det avhenge av mono. På den positive siden er det jo at C# programmer er raske og enkle å utvikle, så vi vil kanskje se flere nye programmer i gnome etter hvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...