Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble til et DOMENE under win xp Home ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har fått passord og brukernavn til ressursen. Men ideen med det fellesområdet var at vi skulle få tilgang til det hjemme.

 

På skolen kommer jeg inn via nevnt måte(\\maskinavn\felles) men det går jo ikke hjemme...

 

Skal prøve og lese litt om tips og triks her inne.

 

Takk for gode svar !

Lenke til kommentar
Har fått passord og brukernavn til ressursen. Men ideen med det fellesområdet var at vi skulle få tilgang til det hjemme.

 

På skolen kommer jeg inn via nevnt måte(\\maskinavn\felles) men det går jo ikke hjemme...

 

Skal prøve og lese litt om tips og triks her inne.

 

Takk for gode svar !

6827204[/snapback]

 

For å få tilgang til fellesområdet hjemmefra, er du avhengig av at det legges ut på en ftp server, eller at du kan koble deg til nettverket via VPN eller lignende.

 

Dette er ting som må settes opp av de dataansvarlige på skolen din, og de vil sikkert gi deg en brukerveiledning dersom nettverket er gjort tilgjengelig for ekstern tilkobling.

 

For å gi tilgang til de samme dataene hjemme og på skolen bruker jo mange skoler et LMS som It's learning eller fronter.

Lenke til kommentar

Det med folk sier ang. administrator passord er tull. Vis skolen har satt det opp riktig . Altså ikke la dem få mye jobb så kan alle logge seg inn med sitt brukernan og passord som man har fått fra skolen. Dette forutsetter at de har gjort at alle kan melde seg inn i omene Enkel sak for en administrator på skolen.

 

Det cp-nils sier er helt riktig, man kan alltid \\ seg frem til riktig mappe men den kommer til å bli spurt om brukernavn og passord.

 

Etter det Microsoft sier som er forskjellen mellom Home og Pro er at Home ka kun være i workgroupe og Pro kan være i workroup & domene. Det er en av forskjellene i win xp ver. Men som ting dukker opp kan det finnes tweak for å gå rundt div. problem.

 

Men vis jeg hadde vært de med Home hadde jeg kasta dem. De fortjener ikke å bli lagd e gang. Ene probleme er domene men det viktigste er sikkerheten. Det finnes nesten ingen sikkerhet i Home. Ihvertfall ikke mellom brukere etc. Da tenker jeg på private filer. ACL'en er DÅRLIG. Stinker sblir artig og se. Hihiom fytti katta etter min mening. Så jeg lurer på hva de har gjort på Vista i Home ver.

Lenke til kommentar

Herregud.. Jeg blir kvalm når jeg leser manges oppfattning om domenebruk her! "Et domene er kun til for at sysop skal kunne begrense din tilgang" ... MY ASS! FJORTISUTSAGN!

 

Det finnes muligheter for å melde en xp home pc opp i et domene, men etter det jeg har forstått, så er det en relativt dårlig løsning.

 

MAN HAR DA VEL IKKE ET DOMENEBASERT NETT KUN FOR Å BEGRENSE TILGANGEN TIL EN FILSERVER!?

 

Kjøp/skaff deg xp pro og gjør deg selv (og sysop) en tjeneste. Mange skoler (or whatever) har f.eks. radiuskontrollert (eks. IAS) basert nett (tådbunden/trådløst), pushing av software via AD, osv osv via domene. Det er bedre å betale disse få kronene for å kunne benytte seg av dette istedet for å bruke timesvis på dårlige løsninger.

 

Eks; det hjelper ikke å skrive \\srv-navn\bruker-hore.navn$ hvis du er utestengt av nettet via en radius som autentiserer mot maskinkonto og brukerkonto i AD.

 

For øvrig synes jeg "mr_trout" ,"Micro80" (selv om han skriver litt rart), har mye fornuftig å bidra med her! :)

 

Arnbju: øh? Hva slags server-os er det domenet fundet på? NT4.0?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Ja JKJK, det er kanskje litt dårlig skrevet men det er pga. at jeg skrev det når jeg hadde jobbet 23 timer i strekk liksom. Måtte bare skrive inn.

 

Jeg går utifra hva Microsoft sier i sine bøker 70-270 vedr. forskjellen mellom XP Home og Pro. Se nedenfor, denne info er hentet fra Microsoft sine sider

 

Hva er forskjellen på Windows XP Home Edition og Windows XP Professional?

Windows XP Professional har enkelte funksjoner som ikke finnes i Windows XP Home Edition. Disse funksjoner er for eksempel tilkobling til et domene, oppretting av ulike brukergrupper og muligheten til å bruke flere prosessorer. Windows XP Professional passer bra på arbeidsplassen, og er rettet mot deg som har større krav til avansert funksjonalitet i operativsystemet, mens Windows XP Home Edition er tilpasset hjemmebrukere.

 

Sikkerheten er drit i Home, det må man bare si. Home er samme som Win Mileniumde skulle ikke vært lagd. Håper de ikke tar med seg den feil'en rundt Home til Vista generasjonen. Pleaz liksom...

Lenke til kommentar
Sikkerheten er drit i Home, det må man bare si. Home er samme som Win Mileniumde skulle ikke vært lagd. Håper de ikke tar med seg den feil'en rundt Home til Vista generasjonen. Pleaz liksom...

6834095[/snapback]

 

Sikkerheten i XP Home er ikke sammenlignbar med sikkerheten i Millenium!

Eg skulle gjerne sett/hørt noen argumenter for dette?

 

XP Home mangler en del tilpassingsmuligheter for sikkerhet og enkelte sikkerhets funksjoner i forhold til XP Pro, men kan på ingen måte settes i samme bås som Millennium.

 

XP Home er laget for mindre avansert bruk som hjemmebrukere ofte er, hvor man ikke trenger alt av tilpassing og funksjoner. Punktum. At enkelte allikevel foretrekker XP Pro(som meg selv) og kjører denne også hjemme(som meg selv) betyr ikke at XP Pro passer alle.

Lenke til kommentar

Sikkerhetsfunksjonene i Home, er akkurat like bra som i PRO, så sant du bruker NTFS som filsystem. Da har du akkurat samme muligheter til å sette sikkerhet og rettigheter. Bruker du derimot FAT som filsystem, har du ikke den samme sikkerheten. Det gjelder både home og PRO.

 

Slå av enkel fildeling, så ser du at all funksjonaliteten dukker opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...