Gå til innhold

strømforbruk HD Sata vs IDE

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har et AC1-kabinett som jeg ikke får skiftet strømforsyning på siden den er spesiallaget til kabinettet (350W). Har foreløpig 3 SATA-disker i den, en raptor 74 gig (10.000 rpm) og to vanlige 7.200rpm sata, en 250 og en 300 gig.

Nå har jeg fått en gammel 40gig ide-disk av mamma (7200 rpm til min store overraskelse), siden hun ikke ville kaste den gamle pc'en med alt av data på. Kan jeg stappe den inn hos meg uten problemer?

vil denne bruke mye strøm? (evt ifht å kjøpe en ny stor disk og legge på samme sted? har en ledig sata-kontakt og en ledig ide...)

resten av specs står her nede.

håper noen vet noe her...

lilleninni

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe forskjell i strømforbruk på IDE og SATA, hvis det er det du lurer på.

Men det er stor forskjell på å ha flere små disker istedet for en stor. En disk trekker mye strøm når motoren starter opp.

Det er ikke så enkelt å si hvor grensa går for hvor mye strøm du kan bruke. Hvis du er på grensa så kan det bli litt ustabilt, men det er da ikke lett å vite om det er PSU eller andre ting.

Skrevet

Men så lenge systemet funker greit, så er det ikke noe problem?

og hvis det går glatt med en 40gig idedisk, så vil det gå like greit med en STOR annen disk?

Skrevet

40 GB gratis er jo ikke å forakte, men 40 GB er jo ikke så veldig mye i år 2006 ...

Hvor lang tid vil det ta før disken er full og du sitter og tenker på om det ikke hadde vært like lurt å satse på en 320 GB disk i første omgang ...

Det finnes jo programmer som kan "secure erase" en harddisk også, og da kan den vel muligens bli aktuell for mer enn bruk i din PC. Just a thought.

Skrevet
40 GB gratis er jo ikke å forakte, men 40 GB er jo ikke så veldig mye i år 2006 ...

Hvor lang tid vil det ta før disken er full og du sitter og tenker på om det ikke hadde vært like lurt å satse på en 320 GB disk i første omgang ...

Det finnes jo programmer som kan "secure erase" en harddisk også, og da kan den vel muligens bli aktuell for mer enn bruk i din PC. Just a thought.

6824554[/snapback]

Skal evt bruke den til å ha ekstra OS på, Vista og Fedora Linux. Lagringsdisk er det IKKE.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...