Gå til innhold

Hvilket minne til Nikon D80


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

I det siste har jeg forsøkt å sette meg inn i SD minnets verden, med blandt annet

med tråden: CF brikken - snart historie?

 

Jeg skal hente meg mitt D80 enten i morgen kveld eller på fredagen. Og jeg vurderer minne. Jeg skyter bildene mine stort sett i JPEG, for da får jeg flere bilder på brikka, samt at jeg er så dårlig fotograf at det er større sjanse for å få et bra bilde når jeg skyter MANGE .) Jeg tror allikvel jeg må ha et 4 GB minne, eller burde jeg rett og slett kjøre 2 X 2 GB?

 

Jeg ser helt klar fordelen med 1 x 4 GB fremfor 2 x 2 GB.

Men så er det å finne det rette kortet. Penger er liksom ikke det viktigste her, men jeg gidder ikke betale for noe som kameraet ikke klarer å utnytte allikevel (les: hurtighet på kortene etc)

 

 

Jeg valset rundt innepå Netshop sine sider og fant bare opp til 2 GB. Siden jeg har kontakter der, fikk jeg vite at de skulle legge opp noen større i løpet av dagen.

Det vil da bli denne:

4 GB SD SANDISK

 

 

Så da er spørsmålet folkens:

 

Hvilket kort og hvor stort anbefaller dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så da er spørsmålet folkens:

 

Hvilket kort og hvor stort anbefaller dere?

6813215[/snapback]

Jeg ville kjørt 2x2Gig istedet for 1x4Gig.

Et par fordeler med to kort:

-Skulle det skje noe med det ene kortet, så har du ihvertfall bildene på det andre.

-Du kan tømme det ene kortet til PC/bærbar harddisk mens du bruker det andre

 

Jeg holder meg til anerkjente merker, bruker for tiden Sandisk Ultra II, har tidligere brukt Lexar.

 

Sjekk også lese/skrivehastigheter her: http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007

Ser ut til at Sandisk Extreme III er de raskeste kortene til D80, men vurder hvor raske kort du egentlig trenger.

Lenke til kommentar

Jeg ville også satset på 2stk a 2GB kort.

Ikke legge alle eggene i samme kurv.

 

Japanphoto: "Knalltilbud på SD minnekort med 2GB lagringskapasitet og 133x lese/skrivehastighet. Minnekortet fra Dane-Elec kommer med 10 års garanti"

399kr.

 

Jeg har ingen erfaringer med merket selv, men hva er oddsen for at 2 kort skal slutte å virke samtidig ...

Lenke til kommentar
zebramedia.com.. et lite tips..

6813952[/snapback]

 

??

 

Selv om prisene er i SEK er jo de så og si på samme prisnivå som i Norge.

Men da får du jo toll og moms i tilleg + gebyr. Ikke nok med det, men du har litt ekstra arbeid om ting skulle ryke :)

6814026[/snapback]

 

1. Sendes som brev

2. Betal med paypal, se hva som skjer.

 

Kjøpt der flere ganger, spart mange hundre kroner.

 

PS: Hvor har du fra at toll regnes inn i "vanlige" varer? Det er ingen toll på forbruksvarer man importerer, kun moms og evnt gebyr for arbeidet som gjøres (som kalles tollgebyr, fordi det er tollerne som gjør jobben).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei. Fikk du kjøpt deg minnekor Øivind?

 

Kjøpte selv et 4GB Sandisk Extreme 3 for en måned og to siden... Rett etter at de falt i pris.. 1500.- på Japanfoto.. Knallpris....

 

Fotoknudsen skulle samme dagen ha 2600(!), mens fotovideo skulle ha 2300.-.. Ganske betydelig prisforskjell..

 

Det at "2x2gb er smartere enn 1x4gb pga. minnekortfeil..." tror jeg er bullshit :-)

 

Selv har jeg nesten aldri behov for å skifte kort under en photosession, noe som gjør at sjangsen for å bøye kontakter etc. ikke er tildstede... Har på følelsen av at dette er et like stort faremoment som at et kort plutselig ryker - ihvertfall hvis man har kjøpt god kvalitet.

 

Mitt neste kort blir nok ett 8gb, dog etter at det har sunket godt i pris.

 

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Selv har jeg nesten aldri behov for å skifte kort under en photosession, noe som gjør at sjangsen for å bøye kontakter etc. ikke er tildstede... Har på følelsen av at dette er et like stort faremoment som at et kort plutselig ryker - ihvertfall hvis man har kjøpt god kvalitet.

Den sjansen er ikke stor med SD-minne, som D80 bruker... Dersom man bruker minnekortleser til å overføre dataene med, kan det være kjekt å ha to minnekort. Man har en laptop med kortleser i nærheten, og overfører bildene straks minnekortet er brukt.

 

Som du sier, sjansen for at et kort ryker er liten, men, sjansen for at to kort ryker omtrent samtidig er mindre, forutsatt at det ikke er samme hendelse som dreper begge kortene da. Da er det knapt nok noe som er så surt som å miste alle bildene man har tatt, har man halvparten er man i hvert fall mindre sur.

 

Det blir som de som sier "det finnes to typer mennesker, de som har opplevd en harddiskkrasj og de som kommer til å gjøre det". Det er en billig forsikring for halvparten av bildene dine å ha to minnekort...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Det blir som de som sier "det finnes to typer mennesker, de som har opplevd en harddiskkrasj og de som kommer til å gjøre det". Det er en billig forsikring for halvparten av bildene dine å ha to minnekort...

6908026[/snapback]

 

Harddisk stoler jeg ikke på overhodet. Flashbasert minne er noe helt annet :=)

 

Sjangsen er forøvrig dobbelt så stor for at noe skal gå galt med to minnekort - og når man avbilder kritiske situasjoner så er det å miste halvparten nesten en like stor tragedie som å miste alt :)

Lenke til kommentar

En gb blir for lite for selv en liten rolig kveldstur i raw format. Samtidig kan en heldags ekskursjon på familieferien kreve 4gb plass.

Derfor er det lurt, som andre har nevnt her å ikke legge alle eggene i samme kurv. Ville kjøpt en brikke fra sandisk ultra 2, 3 eller 4.

Og kanskje kjøpt en "tilbudsbrikke" hos japanfoto til 399..

 

Edit: Altså to brikker på 2GB, en til hverdags og en til å til de dagene det kreves "litt ekstra"

Endret av Marzo
Lenke til kommentar
Sjangsen er forøvrig dobbelt så stor for at noe skal gå galt med to minnekort - og når man avbilder kritiske situasjoner så er det å miste halvparten nesten en like stor tragedie som å miste alt :)

6908367[/snapback]

Belegg for dette? jeg vil snarer si at faren for trøbbel er redusert til 50% og at det å miste halvparten av feriebildene er langt bedre enn å miste alle.

Uansett er det en spesiell begivenhet man tar bilder av vil normalt alle bildene havne på samme brikke - uansett hvor mange brikker man har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...