Gå til innhold

Problemer med Dell garanti / reklamasjon


Anbefalte innlegg

Greia med Dell er at 500-1000 Dell-hatende forumbrukere er like viktige for dem som ett ballehår. De har sannsynligvis ikke tapt noenting på dårlig publisitet her på forumet, da vi uansett ikke er målgruppen deres.

 

På den ene siden kan Dell ha rett hvis de virkelig vil levere hermetisk lukka datamaskiner man ikke skal gjøre noenting med uten at det er godkjent av dem og at Dell-sertifiserte disker tas i bruk.

 

Dells praksis kan ikke kalles annet enn ren svindel. Man skal tydeligvis tvinges til å kjøpe utstyr direkte fra Dell til ågerpriser (og betale ekstra for å få det installert?). I det minste burde chassiet vært forseglet, med klar merking om at garanti blir ugyldig hvis man åpner uten autorisasjon fra Dell. Det holder ikke å nevne dette i et lite avsnitt midt på side 72 i brukerhåndboken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ignorer dette innlegget, han som skrev innlegget glemte å nevne at det var næringskjøp hvor kjøpsloven og reklamasjonsrett overhodet ikke er det samme

I USA så hadde de ikke kommet noen vei her, ettersom det er en høyesterettsdom så går på at normal bruk av pc'n inkluderer oppgraderinger som å putte i ram.

 

Har du sjekket om maskinen oppfører seg normalt uten den ekstra disken i?

 

Har egentlig vanskelig for å forstå hva Dell driver på med i denne saken, de høres jo ut som et hobbyfirma som har verksted på bakrommet.

 

Hvis du hadde fått feil på harddisken så hadde Dell ganske sikkert sagt at du skulle ta ut disken og sette inn en ny - det er ihvertfall sånn jeg har gjort det hver gang det har vært noe problemer. Så, ta ut 3. parts disken, få samme problem og reklamer på pc'n du kjøpte.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Ignorer dette innlegget, han som skrev innlegget glemte å nevne at det var næringskjøp hvor kjøpsloven og reklamasjonsrett overhodet ikke er det samme

IKKE anbefal klager å bruke angreretten - den er ikke ment til slike formål som dette!

 

Kunde har absolutt reklamasjonsrett, så lenge han selv ved oppgradering ikke er skyld i feilen som er oppstått. Dette kan ikke dell nekte på, da dette er en lovfestet rettighet man har som kunde hos Dell.

 

Dermed - drit i hva forrige kundebehandler sa, ring opp igjen og "reklamer" - ikke nevn garanti. Nekter de fremdeles, skriv et brev.

 

Du har retten på din side her.

6814279[/snapback]

Kontaktet Dell igjen, nytt svar:

 

"Du kan ike returnere en PC etter at du har satt i 3 parts hardware, som muligens har gjort skade på maskinen.

 

Du burde også vite, i og med at du tydeligvis vet litt om PC, at du alltid skal innhente tillatelse til å sette i 3 parts hardware i en "ferdig-PC" ala Dell.

 

Du velger da allikevel å sette i en 3 parts harddisk i etterkant, og det er ikke akseptabelt."

 

ADVARSEL: Hold dere langt unna Dell hvis dere har planer om å sette inn ny hardware selv.

6814796[/snapback]

 

De kan ikke være seriøse? Dropp det der med å returnere pc'n og garanti og si istedet at du reklamerer på pc'n. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror Dell sitter med bevisbyrden på at det du har gjort skal kunne skade maskinen...

 

Jeg er samme hva interessert å høre hva forbrukerrådet e.l. instanser har å si om saken...

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om så har vi hatt problemer med dell support på jobben også. Hadde et trådløst nettkort som var gåent i en bærbar, og bitcha i andre enden av telefonen krevde at vi skulle skru istykker en likedann laptop som vi hadde for å teste med det nettkortet.

 

Da vi prøvde å forklare det vat vi ikke kunne skru istykker en annen pc, da pc'en skulle leveres ut til en elev samme dag (eleven hadde betalt for pc'en), ble hun sur, og nektet å sende servicemann til oss, likevel om vi har 3 års på stedet supportpakke.

 

Dette svaret fikk vi to ganger, begge gangene kranglet vi i en hel time med supportfreaken i andre enden.

 

Ringte så overordnet for supportavdelingen, og han sa at slik skal det absolutt ikke være. Saken ble tatt videre opp i systemet, inkludert til våre overordnede i tillegg, så håper på et enklere supportopplegg i fremtiden.

Lenke til kommentar
I USA så hadde de ikke kommet noen vei her, ettersom det er en høyesterettsdom så går på at normal bruk av pc'n inkluderer oppgraderinger som å putte i ram.

 

Har du sjekket om maskinen oppfører seg normalt uten den ekstra disken i?

Javisst. Men problemene begynte /før/ jeg satte inn disken. Det kommer og går, men ser ut til å oppstå kun når maskinen har stått på en stund og er varm. Dell beskylder meg derimot for å lyve, og hevder at det var innsettelse av disken som ødela maskinen.

Lenke til kommentar

Nå ville jeg ikke kjøpt stasjonær fra Dell, men ville da heller ikke informert Dell at jeg hadde puttet i en ekstra HD. Ikke for å svindle dem, men rett og slett fordi jeg hadde visst at det ikke hadde noe med saken å gjøre. Det verste er at du antageligvis har betalt i dyre dommer for service/garanti? Uansett hvordan man vrenger på dette er ikke dette annet enn dårlig kundebehandling, dersom Dell har kundebehandlere som mener at en ekstra HD ødelegger datamaskinen, så bekrefter dette bare min mistanke. Dvs at Dell ikke ansetter folk pga kunnskap, men av andre uvesentlige årsaker, deriblant "fin" telefonstemme.

 

Og hva de mener med 3dje parts HDer er litt uklart for meg, hva er det de bruker selv da? 2ndre part? Kontakt forbrukerrådet og få dem til å finne en paragraf du kan trykke i trynet på Dell..

Lenke til kommentar
I USA så hadde de ikke kommet noen vei her, ettersom det er en høyesterettsdom så går på at normal bruk av pc'n inkluderer oppgraderinger som å putte i ram.

 

Har du sjekket om maskinen oppfører seg normalt uten den ekstra disken i?

Javisst. Men problemene begynte /før/ jeg satte inn disken. Det kommer og går, men ser ut til å oppstå kun når maskinen har stått på en stund og er varm. Dell beskylder meg derimot for å lyve, og hevder at det var innsettelse av disken som ødela maskinen.

6816419[/snapback]

Ettersom du allerede har åpnet maskinen kan du jo sjekke om alle viftene fungerer(og er koblet til), en defekt vifte er en rimelig sak å bytte ut, uten hjelpen du har krav på fra Dell.

Lenke til kommentar
Nå ville jeg ikke kjøpt stasjonær fra Dell, men ville da heller ikke informert Dell at jeg hadde puttet i en ekstra HD. Ikke for å svindle dem, men rett og slett fordi jeg hadde visst at det ikke hadde noe med saken å gjøre. Det verste er at du antageligvis har betalt i dyre dommer for service/garanti?

Nei, betalte ikke for ekstra garanti.

 

Uansett hvordan man vrenger på dette er ikke dette annet enn dårlig kundebehandling, dersom Dell har kundebehandlere som mener at en ekstra HD ødelegger datamaskinen, så bekrefter dette bare min mistanke. Dvs at Dell ikke ansetter folk pga kunnskap, men av andre uvesentlige årsaker, deriblant "fin" telefonstemme.

 

Og hva de mener med 3dje parts HDer er litt uklart for meg, hva er det de bruker selv da? 2ndre part?

Satte faktisk inn nøyaktig samme Western Digital-modellen som Dell hadde brukt!

 

Kontakt forbrukerrådet og få dem til å finne en paragraf du kan trykke i trynet på Dell..

Problemet er at dette er næringskjøp...

Lenke til kommentar
I USA så hadde de ikke kommet noen vei her, ettersom det er en høyesterettsdom så går på at normal bruk av pc'n inkluderer oppgraderinger som å putte i ram.

 

Har du sjekket om maskinen oppfører seg normalt uten den ekstra disken i?

Javisst. Men problemene begynte /før/ jeg satte inn disken. Det kommer og går, men ser ut til å oppstå kun når maskinen har stått på en stund og er varm. Dell beskylder meg derimot for å lyve, og hevder at det var innsettelse av disken som ødela maskinen.

6816419[/snapback]

Ettersom du allerede har åpnet maskinen kan du jo sjekke om alle viftene fungerer(og er koblet til), en defekt vifte er en rimelig sak å bytte ut, uten hjelpen du har krav på fra Dell.

Har sjekket viftene, og så vidt jeg kan se, fungerer de som de skal.

Lenke til kommentar
Problemet er at dette er næringskjøp...

6816500[/snapback]

Au.

 

Er det næringskjøp har du dessverre ingen rettigheter - da burde du lest kjøpsavtalen din og garantien dell har gitt deg nøyere.

 

Dell har sannsynligvis egne kjøpsvilkår som du har godtatt skal brukes istedenfor kjøpslovens rettigheter for bedrifter (og dette kan avtales ja).

 

Så her har du nok dessverre gjort en tabbe som du får stå for selv - kjøper man gjennom bedrift så MÅ du lese garanti og kjøpsvilkårene dine, ellers sitter du igjen med sjegget et visst sted.

Lenke til kommentar

Om ikke annet er avtalt, har man fortsatt 2 års reklamasjonsrett etter Kjøpsloven. Dell kan altså ikke snike seg unna denne med mindre de spesifikt avtaler annet. Dersom reklamasjon ikke er nevnt i avtalen med Dell, gjelder Kjøpslovens §§ 30-40, og Dell må forholde seg til disse.

Lenke til kommentar
Om ikke annet er avtalt, har man fortsatt 2 års reklamasjonsrett etter Kjøpsloven. Dell kan altså ikke snike seg unna denne med mindre de spesifikt avtaler annet. Dersom reklamasjon ikke er nevnt i avtalen med Dell, gjelder Kjøpslovens §§ 30-40, og Dell må forholde seg til disse.

6817265[/snapback]

Jeg renger med at med 99% sannsynlighet så har Dell en LAAAAAAAAAANG kjøpsavtale som bestiller må hake av at de "godtar" ved bestillingen.

 

Og der står det sikkert at kjøpslovens vedtekter ikke gjelder - kun dells garanti.

Lenke til kommentar
Om ikke annet er avtalt, har man fortsatt 2 års reklamasjonsrett etter Kjøpsloven. Dell kan altså ikke snike seg unna denne med mindre de spesifikt avtaler annet. Dersom reklamasjon ikke er nevnt i avtalen med Dell, gjelder Kjøpslovens §§ 30-40, og Dell må forholde seg til disse.

6817265[/snapback]

Jeg renger med at med 99% sannsynlighet så har Dell en LAAAAAAAAAANG kjøpsavtale som bestiller må hake av at de "godtar" ved bestillingen.

Sikkert, og den er det nok mange som finleser :hrm:

 

Har kjøpt 9-10 PC'er fra Dell de 12-13 siste årene, men dette er definitvt siste gang jeg kjøper noe fra det svindler-firmaet (3 defekte PC'er siste året).

Lenke til kommentar
Problemet er at dette er næringskjøp...

 

Det kunne du kanskje nevnt i den første posten? Det er rimelig vesentlig informasjon og jeg skjønner hvorfor Dell er så firkantete, de holder antageligvis sin del av avtalen..

Kanskje. Kanskje ikke. Kjøpsloven gjelder også her, men i hvilken grad er et definisjonsspørsmål. Skal la en bekjent advokat se på saken.

Lenke til kommentar
Om ikke annet er avtalt, har man fortsatt 2 års reklamasjonsrett etter Kjøpsloven. Dell kan altså ikke snike seg unna denne med mindre de spesifikt avtaler annet. Dersom reklamasjon ikke er nevnt i avtalen med Dell, gjelder Kjøpslovens §§ 30-40, og Dell må forholde seg til disse.

6817265[/snapback]

Jeg renger med at med 99% sannsynlighet så har Dell en LAAAAAAAAAANG kjøpsavtale som bestiller må hake av at de "godtar" ved bestillingen.

Sikkert, og den er det nok mange som finleser :hrm:

 

Har kjøpt 9-10 PC'er fra Dell de 12-13 siste årene, men dette er definitvt siste gang jeg kjøper noe fra det svindler-firmaet (3 defekte PC'er siste året).

6817368[/snapback]

Du veit du har OPPLYSNINGSPLIKT når du godtar avtaler?

Lenke til kommentar
Hmm satt her og satte samme et par maskiner for kjenninger,men ser nå at jeg skal benytte et annet merke.

De ønsket begge Dellmaskiner,men jeg blir å ta kontakt med dem å advare dem mot det så bestiller jeg heller fra en vanlig norsk webshop.

6817335[/snapback]

 

Som nevnt tidligere så vil ikke privatpersoner ende med samme problemer ettersom man har norsk kjøpslov å forholde seg til, så ser ikke hvorfor ikke privatpersoner skal holde seg til Dell.

 

Nå skal det forresten sies at Dell stort sett har god kvalitet på desktop pc'ene sine, har ihvertfall mye bedre erfaring med de enn f.eks merke [glemt navnet på merket akkurat nå] som vi kjøpte inn før.

 

Må forresten si at Dell høres noe firkantete ut her...

Lenke til kommentar

Hehe...

 

Dell sin brukerstøtte kan ikkje så mye og er firkantet, men det er dei uansett kor du ringer brukerstøtte, telenor, nextgentel osv.

 

Grunnen er at brukerstøtte har som regel ein voldsom "gjennom trekk" av ansatte, som ikkje kan så mye om productene osv, men istedenfor sitter med flowcharts som dei skal gå gjennom punkt etter punkt for å finne feilen.

 

Ein ting folk må huske er at det nytter ikkje å sei at du har "peiling" på dataen over ein telefon, kor mange ganger trur du ikkje dei høyrer det kvar dag? Bare for å finne ut at det er fjortisen i huset som bare kan spille spill, som ringer og feilmelder pcen for far.

 

 

Så lenge du snakker rolig og er saklig, så har du som regel aldri problemer med brukerstøtten.

 

Alltid skriv ned navnet til personen du snakker med, ogvist du føler at saken blir fastlåst be om å få snakke med personen over han du snakker med. Dette fortsetter du med til saken er løyst.

 

Når det er sagt, føler eg Dell får veldeg mye "ris" her på forumet, pcene og supporen dei leverer er veldeg bra for "normale" pc brukere. Men dei levere selvsagt ikkje noko "ultimate" spillemaskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...