Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lage overgang fra rj11 til rj45


Anbefalte innlegg

Skulle bytte ut wlan routeren (dlink di-624) min med en nyinnkjøpt 3com wl 552. Dette pga av at dlinken var så ustabil. Problemet er at dlinken hadde en rj45 tilkobling, og 3com har en rj11 tilkobling. Veggen min er rj45. Har ikke så mye erfaring med fargekoder osv. på disse kablene, men har 100meter kabel, r11 og r45 kontakter + tang. Er der noen som kan fortelle meg hvilke farger som skal være på hvilke pinner? Ser at det finnes overganger, så dette må jo være mulig.

Endret av fuckfest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg husker i farten, kan du fint plugge en rj11 kontakt i rj45 kontakt. Pinnene som er i bruk tror jeg rett og slett er de 2 i midten, men dette er jeg langt fra sikker på.

 

EDIT: Forøvrig, mye av kablingen som eksisterer i norske hjem er jo vanlig 3 leders analog telefon ledning, som ikke er revolvert i det hele tatt, så akkurat farge koden tror jeg ikke har så mye å si for akkurat dette, hvis du da ikke skal hadde dette over lange strekk.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Ikke noe problem å plugge en Rj11 plugg inn i en RJ45 kontakt i veggen. Rj11 blir sentrert grunnet designet på den.

 

En analog telefonlinje består av 2 ledere + jord. Jord brukes sjeldent på nyere utstyr. Så enkelt og greit så er det de to midterste punktene på Rj pluggene på begge ender som skal kobles sammen. En såkalt linjær kabe, ergo ingen krysning av ledere! :)

 

 

 

Ergo

1

2

3 ingen leder 1

4----------------2

5----------------3

6 ingen leder 4

7

8

Endret av Zimon
Lenke til kommentar

6809928[/snapback]

 

Da sliter du, den routeren forventer og finne en ADSL-DSLAM i den RJ-kontakten ikke ethernet som du har.

6810259[/snapback]

 

Det virker som du har peiling når du skriver dette. Har prøvd med rj11 kabel rett i kontakten, men får ikke kontakt med nettet. Er det noe slags merking på boksen som viser hva den skal tilkobles? Hva skal jeg se etter når jeg kjøper ny boks?

 

Kontakten på Dlinken som skal byttes er merket WAN

3Comen er merket ADSL

 

Betyr dette noe? Forklaring?

Endret av fuckfest
Lenke til kommentar

Grunnen til dette er at det er innebygd ADSL modem inni routeren du har kjøpt.

 

Dette er litt feil etter som jeg forstår siden du sier at det er nettverkskontakt du kobler deg inn på. Da er det vel et annet sted på båten som har det med oppkobling til internett fra ISP eller er dette feil?

 

Du kan se på denne routeren. Den har jeg testet og den funker men har du behov for en router? Dette spm blir stilt siden jeg ikke veit hvem som har med ISP oppkoblingen.

 

Prøv å tegn opp oppsettet dit så vi kan hjelpe deg best mulig.

 

Lykke til.

Endret av Micro80
Lenke til kommentar

Jeg er ombord i en båt som ligger i Esbjerg DK. Her er det trådløst nettverk over hele byen, og vi har kjøpt en antenne med abbonement. Antenna står på rorhustaket med ledning ned til nettverket som er lagt opp på båten med rj45 uttak. I ett uttak er har vi plugget inn d-link boksen som er beskrevet over her. Men pga at denne er ustabil og låser seg ofte, har vi fått tak i ny WLAN router (3com). Denne har som sagt en port merket adsl(rj11) som skal i veggen(rj45).

Mener du at det er 3com boksen som er feil type?, evt. hva skal vi spørre etter på butikken?

Endret av fuckfest
Lenke til kommentar
Vel, hvis denne bare skal kobles til ett nettverk som eksisterer fra før (at det står ett modem+ en router koblet til antennen, og så nettverkskabler rundt i båten) skal du vel bare koble en kabel fra veggen til den andre kontaktene i routeren (merket LAN), for at det skal funke?

6810869[/snapback]

 

Tror det er misforståelser ute og går her. Prøver igjen.

Antenne type Clearwire (ukjent form meg, vanlig i DK)(http://www.clearwire.com/ ) -->

Kabling i båten (det jeg kalte nettverk) -->

RJ45 kontakt i veggen -->

RJ11 ledning (fikk vite over at den passet)

RJ11 kontakt i 3com router merket ADSL

 

Videre er der self. LAN kabel videre til stasjonær PC. Denne er den samme som tidligere, og jeg har kontakt mellom PC og 3com boks.

Videre bruker vi WLAN fra 3com boksen. Dette er også testet og vi har kontakt.

 

Problemet er at 3com boksen ikke får kontakt med "internett".

 

En fyr over her svarte isted at denne 3com boksen har innebygget adsl modem. Tror at "antennen (sort boks)" også har adsl modem innebygget. Kan det være problemet? Evt. hva skal jeg se etter ved kjøp av ny boks? Ren router uten adsl modem?

Noen som vet?

Lenke til kommentar

Etter det jeg kan forstå skal du ha en valig Router med WAN side. Dette er nok pga. at svarte boksen som du kaller modemet fra ISP'en som setter opp oppkoblingen etter det jeg ser.

 

Jeg tror nok den jeg foreslo litt før her er riktig.

Siden du syns dLink fusker er ikke 3Com noe bedre i det hele tatt. Begge to er veldig like der. Linksys er kvalitet og driftssikker.

 

Skal dette være bedrifts nettverk? Burde kanskje se litt på VPN øninger samtidig i samme boks liksom.

Endret av Micro80
Lenke til kommentar
Etter det jeg kan forstå skal du ha en valig Router med WAN side. Dette er nok pga. at svarte boksen som du kaller modemet fra ISP'en som setter opp oppkoblingen etter det jeg ser.

 

Jeg tror nok den jeg foreslo litt før her er riktig.

Siden du syns dLink fusker er ikke 3Com noe bedre i det hele tatt. Begge to er veldig like der. Linksys er kvalitet og driftssikker.

 

Skal dette være bedrifts nettverk? Burde kanskje se litt på VPN øninger samtidig i samme boks liksom.

6812104[/snapback]

 

Ser ut som du har rett i det du sier. Bør vel få bytta boksen i en vanlig router. Sånn går det når mange som kan lite skal sende handlelapp med tredjepart... hehe.

Når det gjelder valg av router merke, hadde jeg nok valgt samme som deg viss det var privat. Dessverre er der andre som er høyere i systemet som bestemmer. Vi får nok gå for 3com.

Og til slutt, dette er ikke et bedrifts nettverk. Kun for hobbybruk for mannskapet når vi ligger i land. Vanligvis en stasjonær pc med ledning, og 4-5 laptoper med WLAN. Tror ikke det er nødvendig med vpn økning.

 

Tusen takk for all hjelp allesammen!

Lenke til kommentar
Da kan det være at man fårproblemer sånn som med dLink. Har hatt 3Com og dLink og begge sliter på det punkte. Derfor gikk jeg over til Linksys. Det koster ikke mer en 3Com så skjønner ikke hvorfor dere ikke kan gå for Linksys da liksom.

6817713[/snapback]

 

Tja, og så har jo linksys også sine svin på skogen. WRT54G/GS har jo til tider hatt fryktelig buggete firmware i visse revisjoner.

Har satt opp fryktelig mange 3com-routere og min erfaring er at de bare virker uten noen problemer.

Lenke til kommentar
Tja, og så har jo linksys også sine svin på skogen. WRT54G/GS har jo til tider hatt fryktelig buggete firmware i visse revisjoner.

Har satt opp fryktelig mange 3com-routere og min erfaring er at de bare virker uten noen problemer.

6818094[/snapback]

 

Njaaa... det er jo ingen som tvinger deg til å bruke orginalfirmware. Sveasoft, openWRT, og mange andre firmwareversjoner fungerer jo utmerket på WRT54GS.

 

WRT54GS v. 1.0 og 1.1 er jo de kraftigste versjonene av denne serien, og er veldig populær i dag. Her på jobben hadde vi bl.a. 12 stk før vi gikk over til cisco. Disse primet vi med openWRT og overklokket(!) dem noen MHz. Dønn stabilt og meget funksjonelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...