Gå til innhold

Dyppe HD i en bøtte med vann


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

LES DETTE SVARET TIL "BaronKanon!" EN GANG TIL!

Han har så evig rett i sine synspunkter, og han beskriver "problematikken" på en fortreffelig måte.

Kondensproblematikken oppstår først og fremst som en kombinasjon av høy luftfuktighet / lav temperatur.

En harddisk vil i de ALLER fleste tilfelle ha en vesentlig høyere temperatur enn omgivelsene generelt sett, og dermed elimineres kondensfaren. Også inni en plastpose!

 

Ja jo, det var nå for såvidt det jeg trodde. Det kommer til uttrykk i mitt innlegg nummer 3 i denne tråden..

 

 

 

*Si meg en ting; leser ikke dagens ungdom slike enkle fysikkrelaterte ting omkring dette"?*

Jeg gremmes, om ikke....

:whistle:

Endret av BrickTop
Lenke til kommentar

en plastpose vil ha grusomt dårlig overføring av varme til omgivelsene. Det vil være mye luft melom harddisken og vannet, og luft isolerer veldig bra når det ikke er i bevegelse.

 

Det er en mye bedre ide å kjøpe (eller lage, sidne de er av relativt enkelt design) en vannblokk til harddisken, og så evt. pakke den in i lyddempende materiale. Det er jo ingen poeng i å superkjøle en harddisk unansett, så det eneste du bør sikte for er jo en "behagelig" arbeidstemperatur. Det kan du oppnå med en god vanlig vannkjøleløsning.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

  en plastpose vil ha grusomt dårlig overføring av varme til omgivelsene. Det vil være mye luft melom harddisken og vannet, og luft isolerer veldig bra når det ikke er i bevegelse.

 

Det er en mye bedre ide å kjøpe (eller lage, sidne de er av relativt enkelt design) en vannblokk til harddisken, og så evt. pakke den in i lyddempende materiale. Det er jo ingen poeng i å superkjøle en harddisk unansett, så det eneste du bør sikte for er jo en "behagelig" arbeidstemperatur. Det kan du oppnå med en god vanlig vannkjøleløsning.

 

 

Nei, tror ikke det skal bli noe problem. Tenk deg at du tar hånden i en plastpose og senker den ned i vann. All luften forsvinner ut og den klistrer seg tilhånden din. det eneste mellom vannet og hånden din er da den tynne plasten.

 

Det er bare en ide for superbillig kjøling. Tenkte å prøve med en HD på en annen PC. Den ligger alltid på 65 grader og bråker noe så inn i gamperæven...hadde vært artig å se hva resultatet ble :) men jeg må kjøpe ny HD i forveien i tilfelle den skulle gå i dørken...kommer selvsagt ikke til å alltid ha det sånn...

Lenke til kommentar

Tsja... om du vakumpakket harddisken så kanskje det kunne blitt nok varmeoverføring til at det gikk greit...

 

Men likevel, har du planer om å ha en tilitersbøtte stående med harddisken din liggende i eller? Og hva skal du gjøre når du har varmet opp vannet i bøtten etter noen timer? Diverse slike praktiske problemer kjør at idèen er dårlig.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Spelar ju ingen roll om det är en dl eller 200 liter....vattnet blir lik förbannat lika varmt till slut. Tar bara lite längre tid. Samma gäller stor eller liten reservoir i et vattenkylningssystem. Det blir precis samma vattentemperatur om de är plasserade i samma omgivning.

 

Hand i påse var det snack om. Du tror det är vakum ja..men din hand är ganska fuktig efter ett par minuter och huden håller väl lite över ambient så om en hdd håller 40c så kan du ju tänka dig hur mycket kondens det skulle skapa.

Lenke til kommentar
Spelar ju ingen roll om det är en dl eller 200 liter....vattnet blir lik förbannat lika varmt till slut. Tar bara lite längre tid

 

men et kar med 10liter vann har mye mindre overflate enn ett kar med 200liter så nei. jo mer jo kjøligere...

6885427[/snapback]

 

Men gud då mann. Om du sätter 10 liter eller 20 liter i en ugn, blir de inte lika varma?

Lenke til kommentar

Du kan ikke sammenligne det med å sette vann i en ovn. I en ovn vil vannet bli varmet opp utenifra og det vil ikke tape varme fra overflaten. Har du en harddisk i vannet så vil vannet bli varmet opp innenfra og vil tape varme via overflaten. Jo større overflate jo større varmetap.

 

Men uten noen form for sirkulasjon og ekstra kjøling av vannet så tror jeg ikke det praktisk sett vil bli særlig forskjell om man hadde brukt 10 eller 20 liter med vann. Ville bare tatt lengre tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...