Gå til innhold

Dyppe HD i en bøtte med vann


Anbefalte innlegg

Jeg kom til å tenke på noe...hvis jeg tar en bøtte med vann og legger harddisken i en plastpose og setter den oppreist i bøtten. dette skulle vel ikke bare vært glimrende kjøling for harddisken men også en fenomenal lyddemper. Det eneste jeg lurer på er om det vil komme kondens inni posen og ødelegger det elektroniske...

 

jeg er ganske fristet til å prøve ut dette. noen innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har sett det blitt gjort før! men bakdelene\problemene er ikke verdt det får å si det sånn!

 

du må ha spesielle poser som er 100% garantert tette(me andre ord IKKE brød\fryseposer). Fyren jeg så brukte 4liters isboks. og hadde noen litt lange spesielle poser så åpningen var godt utenfor og skikkelig gjennteipet rundt ledningene.

En annen bakdel er den store luftfuktigheten rund boksen. mulig ett lokk er nok til dette men med åpne beholdere med vann i konstant kan man hvis man er skikkelig uheldig ende opp med sopp i veggen eller hva som måtte være nærmest. men med ett så lite reservoar er vel ikke det ett problem...

 

du må ha noe kjøleveske eller annet algedrepende oppi vannet da...

 

og tilslutt, det forsøket jeg så var bare ett kortvarig eksperiment og er ikke sikker på hvordan det går i lengden!

Lenke til kommentar

Hvis dere stikker hånden ned i en plastpose og så dypper hånden ned i vann, så vil dere merke at posen klistrer seg godt inntil hånden...det var dette som var tanken bak det hele. Naturfag er ikke mitt sterkeste fagområde så hvis dere sier at det likevel kommer kondens så hører jeg på det.

 

Men jeg spør en gang til. Er det virkelig slik at når harddisken er varmere enn omgivelsene så kommer det fuktighet rundt den? trodde ikke det var sånn det skjedde. akkurat som når det dugger i bilen og en skrur på varme og det forsvinner.

 

Jeg skulle hatt et akvarium og brukt HDen som pynt nedi...slått to fluer i en smekk :cool:

Lenke til kommentar

Det vil ikke bli noe særlig kondens inni posen, tror jeg. Hvis posen og disken holder samme temperatur som vannet når den senkes nedi, vil temperaturen bare gå opp, og dermed får du ikke kondens. Kondens oppstår også når det er snakk om STORE temperaturforskjeller. Og i og med at det vil være mye varmere i vannet i nærheten av disken, kommer nok forskjellen mellom den mikroskopiske mengden luft inni posen og vannet utenfor svimlende liten. Ikke se dere blinde på kondens som et problem. Kondens oppstår også på den kalde komponenten. Det blir nesten som å si at hvis du putter maskinen i vinduskarmen om vinteren, vil den rime istykker :p

Lenke til kommentar
Det vil ikke bli noe særlig kondens inni posen, tror jeg. Hvis posen og disken holder samme temperatur som vannet når den senkes nedi, vil temperaturen bare gå opp, og dermed får du ikke kondens. Kondens oppstår også når det er snakk om STORE temperaturforskjeller. Og i og med at det vil være mye varmere i vannet i nærheten av disken, kommer nok forskjellen mellom den mikroskopiske mengden luft inni posen og vannet utenfor svimlende liten. Ikke se dere blinde på kondens som et problem. Kondens oppstår også på den kalde komponenten. Det blir nesten som å si at hvis du putter maskinen i vinduskarmen om vinteren, vil den rime istykker :p

6810035[/snapback]

 

LES DETTE SVARET TIL "BaronKanon!" EN GANG TIL!

Han har så evig rett i sine synspunkter, og han beskriver "problematikken" på en fortreffelig måte.

Kondensproblemer oppstår først og fremst som en kombinasjon av høy luftfuktighet / lav temperatur.

En harddisk vil i de ALLER fleste tilfelle ha en vesentlig høyere temperatur enn omgivelsene generelt sett, og dermed elimineres kondensfaren. Også inni en plastpose!

 

*Si meg en ting; leser ikke dagens ungdom slike enkle fysikkrelaterte ting omkring dette"?*

Jeg gremmes, om ikke.... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...