Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

En nettverkskabel for to datamaskiner


Anbefalte innlegg

Skal legge en nettverkskabel mellom et patch-panel og et vegguttak. Vegguttaket har to porter som skal gå til hver sin datamaskin. Nettverkskabelen har 8 ledere og hver av datamaskinene bruker 4. Men hvilke ledere skal gå hvor? Lederne er samlet i par og da antar jeg at det ikke er likegyldig hvilke som brukes til hva.

 

Litt vanskelig å forklare dette, men håper dere forstår :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du helt forsto spørsmålet mitt. Jeg ønsker ikke koble de to maskinene sammen direkte. De skal begge kobles til en svitsj, og i stedet for å la maskinene ha en ledning hver fra svitsjen, ønsker jeg å bruke én nettverkskabel. Spørsmålet mitt er da hvilke ledere i nettverkskabelen jeg skal koble til maskin 1 og hvilke jeg skal koble til maskin 2.

Lenke til kommentar

Hmmm..

 

Det virker mer trøblete å lage sin egen kabel som splitter 8 ledere inn til 4 i et Y-ledd enn å bare ha to seperate kabler.

 

Jeg mener, hvis det er bare for ordens skyld, at det skal være minst mulig kabelspghetti, så kan du jo bare tape/stripse sammen kablene der som de kan møte hverandre, så blir det ordentlig.

 

Dessuten er det fint å ha 8 ledere tilgjengelig til senere, sli kat du kan bruke gigabit nettverk hvis du oppgraderer senere. Gigabit nettverk, både i NIC'er integrerte hovedkort NIC'er og switcher er jo blitt rimelig standard nå.

 

I uansett tilfelle, så hvis du skal bare lage en vanlig patch kabel (altså ikke twisted pair), så er det bare å koble pin1 til pin1, pin2 til pin2 osv. Værre er det ikke.

 

Dersom du skal bruke bare 4 pins, så er det pin 1,2,3 og 6 som er aktiv. gigabit mener jeg bruekr alle 8.

 

Mer detaljert info og bilder finner du her:

http://www.mreriksson.net/miscdocs/tpcable/

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hei,

 

uten å ha konkrete standarder å vise til har jeg opplevd både en kapasitetsreduksjon til ca. 10 Mbit, ustabilitet og problemer med å forhandle duplex oppsett med router / switch ved bruk av en slik splittet kabel.

 

Mitt råd er å legge et kabel + kjøp rimelig switch for å koble dette korrekt.

 

Hilsen,

bit

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...