Gå til innhold

Jeg har ikke redigeringsprogram, - hva då?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke bilderedigeringsprogram, har veldig lyst på photoshop, men det skal visst være ganske dyrt. Er det noen vits for meg å skaffe speilrefleks då? Har nemlig lest at bilder tatt med speilrefleks ofte trenger bildebehandling etterpå...

6793736[/snapback]

 

 

Jeg betalte ikke ei krone for mitt gammle, men kjære Photoshop 7.0 :p

 

Last ned en prøve-versjon på www.adobe.com så kan du jo selv se om du trenger programmet.

 

Hilsen,

Ole :thumbup:

Lenke til kommentar

Når du kjøper et kamera, er det et simpelt redigeringsprogram i pakken som gjør jobben til å begynne med (i hvertfall med Nikon, går ut ifra at det er det med de andre også). Etter å ha prøvd en del redigeringsprogramer, kan jeg anbefale Bibble Labs (koster dog noen kroner), det er ikke bare Photoshop som er saliggjørende innen bilderedigering. ;)

Lenke til kommentar

Bibble er god til RAW konvertering og er etter min mening først og fremst ment til bruk for det. Jeg syns det absolutt er behov for billeddbehandlingsprogram uansett om du bruker digital speilrefleks eller digital kompaktkamera, ofte er det behov for redigering etter at bildene er tatt, såfremt du ikke er særdeles dyktig til eksponering og komposisjon. Du har også behov for å organisere bildene dine. Jeg vil anbefale følgende programmer for både redigering og organisering av bildene:

 

#Picasa (picasa.com) - enkel redigering og organisering av bildene. Gratis!

#Photoshop Elements 4 - gode redigeringsmuligheter, meget bra organisering av bilder, "80% av mulighetene i photoshop til 20% av prisen", koster ca 700-900 kr.

" Gimp - gratis! Meget gode redigeringsmuligheter.

Lenke til kommentar
Bibble er god til RAW konvertering og er etter min mening først og fremst ment til bruk for det. [...] ofte er det behov for redigering etter at bildene er tatt, såfremt du ikke er særdeles dyktig til eksponering og komposisjon.

6798187[/snapback]

 

Det er ikke mye som ikke kan gjøres i Bibble. Beskjæring, støyfjerning, rotering, justering av eksponering og generell retting av fotografiske taber gjøres helt utmerket der. Det enste jeg har Gimp til, er clone stamp til fjerning av støv.

Lenke til kommentar

Hvorfor må du ha Photoshop? Photoshop Elements holder for de fleste, eller er du som mange andre som bare må ha det fordi det er dyrest og best?

Som de andre sier; "Lillebroren" Photoshop Element gjør nytten.

De kan gjøre nesten alt det en "amatør" trenger for bildebehandling.

Den viktige forskjellen på PS og Element er at Element ikke kan konvertere til CMYK eller LAB Colour. Men når trenger du det? Leverer du et bilde til avis, gjør de konverteringsjobben etter sine profiler.

 

Nesten alle plug-ins for PS kan brukes i Elements.

 

Se mer her: http://www.adobe.com/no/products/photoshopelmac/

eller her: http://www.adobe.com/products/photoshopelmac/overview.html

 

Og hvis prisen på 5-600 kroner er for mye, burde en kanskje kjøpt seg et billigere kamera.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Hvorfor må du ha Photoshop? Photoshop Elements holder for de fleste, eller er du som mange andre som bare må ha det fordi det er dyrest og best?

Som de andre sier; "Lillebroren" Photoshop Element gjør nytten.

De kan gjøre nesten alt det en "amatør" trenger for bildebehandling.

Den viktige forskjellen på PS og Element er at Element ikke kan konvertere til CMYK eller LAB Colour. Men når trenger du det? Leverer du et bilde til avis, gjør de konverteringsjobben etter sine profiler.

 

Nesten alle plug-ins for PS kan brukes i Elements.

 

Se mer her:  http://www.adobe.com/no/products/photoshopelmac/

eller her:      http://www.adobe.com/products/photoshopelmac/overview.html

 

Og hvis prisen på 5-600 kroner er for mye, burde en kanskje kjøpt seg et billigere kamera.

6800502[/snapback]

Er uenig i dette. Hvis det er slik at man må sitte flere timer forran et bilderedigeringsprogram, så burde man kanskje bli en bedre fotograf :]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...