Gå til innhold

Ny CRT 19" skjerm! Anbefalinger?


r0zie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en

Samsung 19" CRT Syncmaster 997MB TCO03 Monitor i hus selv. Den er veldig god, og jeg anbefaler den på det sterkeste. Jeg vurdérer faktisk innkjøp av en til.

 

Jeg kjører den på 1600x1200 i 75Hz og det er ikke flimmer.

 

Når det gjelder CRT i forhold til LCD så har CRT bedre innsynsvinkel, fleksible oppløsninger, bedre kontraster, bedre farger, klarere bilde og bedre responstid. Ulempen er den store kassen på bordet.

Lenke til kommentar
Eh, 1280x768 faktisk. :blink:

 

Anbefalt oppløsning er uansett 1280x1024 @85Hz så det er det du bør teste på for å se om du ungår problemene, selv om det er en 5:4 oppløsning.

7016854[/snapback]

 

Du må nok finne kalkulatoren frem :hmm:

 

Hvis man kjører 1280x768 på den Samsung skjerm som trådstarter viser til (den er ikke widescreen - men vanlig 4:3), da vil en firkant se ut som en rektangel, og en cirkel som en oval.

Det samme fenomen vil forekomme, hvis man kjøre skjermen i 1280x1024 - bare ikke så tydeligt som ved 1280x768.

 

1280x1024 (5:4) er den natulige oppløsning for de fleste 17 og 19" LCD'er.

 

PS. Hvis ikke du vett hvordan man regner ut et 4:3 forhold på kalkulatoren - da kan du jo teste ut dine teorier på din lillebrors CRT-skjerm (4:3).

Eller du kan google dig frem!

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Heh, jeg vet godt forskjellen på en 4:3 og en 5:4 oppløsning og hvordan du regner ut de og det har jeg ikke sagt noe på. Det jeg sier er at produsenten av skjermen sier at anbefalt frekvens er 1280x1024 @ 85 Hz.

 

Jeg trenger heller ikke teste på min lillebrors skjerm som er 50 mil unna, men bare f.eks se på bildene jeg har selv tatt av min egen skjerm lenge siden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...3entry6293133

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Dette "1280x1024 på 4:3 skjermer" fenomen har jo - og blir til stadighet diskuteret på alverdens forummer.

Første gang jeg støtte på dette, var da de første 15" CRT kom på markedet for vel 15 år siden. Ble flittigt diskuteret på FIDO-nettet.

Det handler vel i bunn og grunn om, hva man greier å lure sin hjerne til å tro!

 

Selv kan jeg ikke jobbe med 3D modellering eller CAD/CAM, hvis det jeg ser på skjermen (sirkler & firkanter) er ute av proportioner.

Jeg blir også svert irreteret, når jeg er på besøk hos venner (der har 16:9 WS TV) og de sitter og ser på en 4:3 utsendelse i tvungen 16:9 (eller panorama).

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Dette "1280x1024 på 4:3 skjermer" fenomen har jo - og blir til stadighet diskuteret på alverdens forummer.

Første gang jeg støtte på dette, var da de første 15" CRT kom på markedet for vel 15 år siden. Ble flittigt diskuteret på FIDO-nettet.

Det handler vel i bunn og grunn om, hva man greier å lure sin hjerne til å tro!

 

Selv kan jeg ikke jobbe med 3D modellering eller CAD/CAM, hvis det jeg ser på skjermen (sirkler & firkanter) er ute av proportioner.

Jeg blir også svert irreteret, når jeg er på besøk hos venner (der har 16:9 WS TV) og de sitter og ser på en 4:3 utsendelse i tvungen 16:9 (eller panorama).

 

Kimmer

7017198[/snapback]

Jepp, oppløsningen 1280x1024 blir rart på 4:3-skjermer. Nå er jeg veldig pirkete på slikt, så jeg irritérer meg over slikt. Men de som kjøper CRT-skjerm bør for all del kjøre i 4:3-oppløsning, eller de kan sitte der og finne det ut selv.
Lenke til kommentar
Jepp, oppløsningen 1280x1024 blir rart på 4:3-skjermer. Nå er jeg veldig pirkete på slikt, så jeg irritérer meg over slikt.

7017269[/snapback]

 

Vil nu ikke kalde dig for 'pirkete' - fordi du irreterer dig over slikt ;)

7017402[/snapback]

Jeg er ikke pirkete fordi jeg gjør det. Jeg får skrive det litt om: Jeg er veldig pirkete på slikt, så jeg irritérer ivertfall meg over slike ting. ;)
Lenke til kommentar

jeg har prøvd både på 1280x1024 og 1280x960

 

1280x1024 flimrer det i gråtoner, jeg ser det veldig godt på sidene på denne websiden: http://bf2s.com/player/4939979/ ser ut som det blir mindre støy i bildet når jeg skrur ned på 75 hz, på 70 står flimmeret i ro.. :hmm:

 

1280x960 oppløsning så ser jeg på samme siden, da er det akkurat som det er noen lysere buer, i gråfargen, men den står i ro, og flimrer ikke.. Når jeg tar deagauss er det sånne hmm buer og som beveger seg helt til den er "ferdig" da låser de buene seg og det er det jeg ser.. når jeg skrur ned oppdateringsfrekvensen så beveger buene seg.. (60hz)

 

når jeg spiller så spiller jeg i 800x600 og jeg legger merke til samme type flimmer som i 1280x1024 ingame i mørke ganger o.l.

 

lurer litt på om det bare jeg som har veldig pirkete øyer? har utmerket syn og er veldig oppmerksom på ting jeg ser.. er det bare en fillesak? spurte en kompis og han så ikke noe av det jeg så :S

Endret av r0zie
Lenke til kommentar
jeg har prøvd både på 1280x1024 og 1280x960

 

1280x1024 flimrer det i gråtoner, jeg ser det veldig godt på sidene på denne websiden: http://bf2s.com/player/4939979/ ser ut som det blir mindre støy i bildet når jeg skrur ned på 75 hz, på 70 står flimmeret i ro.. :hmm:

 

1280x960 oppløsning så ser jeg på samme siden, da er det akkurat som det er noen lysere buer, i gråfargen, men den står i ro, og flimrer ikke.. Når jeg tar deagauss er det sånne hmm buer og som beveger seg helt til den er "ferdig" da låser de buene seg og det er det jeg ser.. når jeg skrur ned oppdateringsfrekvensen så beveger buene seg.. (60hz)

 

når jeg spiller så spiller jeg i 800x600 og jeg legger merke til samme type flimmer som i 1280x1024 ingame i mørke ganger o.l.

 

lurer litt på om det bare jeg som har veldig pirkete øyer? har utmerket syn og er veldig oppmerksom på ting jeg ser.. er det bare en fillesak? spurte en kompis og han så ikke noe av det jeg så :S

7021038[/snapback]

Du må ha på minst 75Hz for at det ikke skal flimre. Med 70Hz og nedover vil du tydelig merke flimring. Jeg har også godt syn og merker alt slikt. Still på 75Hz så skal det være klart og behagelig.
Lenke til kommentar
Store minus med CRT er at de bruker 25-50% mer i strømforbruk og de er klumpete og tar stor plass...

7027946[/snapback]

 

For os der driver med bilde- og videoredigering - er dette et svert lite minus

Samme gelder for os der liker skytespill samt fly- og bilsimulatorer.

 

Mine BF2 stats. (spiller kun på 64 spillers servere)

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Tenker jeg bruker crt skjermen jeg har litt lenger jeg, hvis\når lcd kommer med 120hz da vil jeg ha lcd da :) synes jeg har lest at det kan komme snart.....tror jeg.

 

Og.....hvilken oppløsninger er ekte 4:3 da? dette har jeg faktisk aldri tenkt på før gitt.

Fikk intrykk at 1280x1024 var ikke optimalt og kjøre i

Endret av AllColer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...