Gå til innhold

Meid ned av en tulling


wilzoo

Anbefalte innlegg

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article712538.ece

 

Jeg er den 'uskadde' i denne situasjonen, en del skrubbsår og en veldig vond albue.

 

Har lagd et lite bilde for å illustrere hva som skjedde.

 

Er dette min eller hans skyld forresten?

 

Jeg syklet nedover bakken (gule streken) og bremset ned når jeg så at det kom en person ned fra brua som skulle i motsatt retning og jeg lagde plass til han på min høyre side. Når personen på vei ned fra gangbrua har syklet forbi meg svinger jeg for å kjøre inn på gangbrua og en person (blå strek) treffer meg i siden i en STOR fart og vi blir slengt av.

post-88288-1157116526_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ahhh hater sånne folk, har vært nære krasj mange ganger. Mange folk som sykler/ kjører uten å tenke. Hadde det ikke vært for at jeg alltid ser en gang ekstra, så hadde jeg havnet i mange ulykker. Sist gang jeg krasja var med en bil, og det var lite hyggelig skal jeg si. Ikke behagelig akkurat.

Lenke til kommentar

Xyprotec: Jeg vet ikke om det er regelen, men det virker ikke spesielt logisk. Man skal ikke svinge i bil før man sjekker speilene, man skal ikke stoppe midt i en bakke når man står på ski, osv.

 

Trådstarter: Det er veldig enkelt å se tilbake på situasjonen og si hva du burde gjort; jeg hadde sikkert gjort samme feil som du gjorde. Likevel burde man ikke svinge uten å se seg for, akkurat som man alltid bør se seg for i enhver situasjon. Tenk deg at du var i den andre syklistens situasjon; du kjører bortover i en rett linje og plutselig så svinger en syklist foran deg brått til venstre. Du sier selv at han hadde stor fart, og dermed ingen mulighet til å bremse da han merket at du skulle svinge; hva skulle han gjort?

 

edit: Nå antar jeg at jeg har fortstått bilde riktig, noe jeg sikkert ikke har gjort. :wee:

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar

Etter tegningen å dømme er det din feil. Han holdt på å kjøre forbi deg, også "vrengte" du over til venstre (det blir riktig?). Hvis du gav retningssignal i god tid er kanskje saken en annen, men det er det jo "ingen" som gjør, så du gjorde ikke det?

 

Jeg opplevede det samme for 3 år siden, bortsett fra at det ikke ble noen ordentlig kollisjon. Jeg kom nedover en bakke i noen og femti kilometer i timen på sykkel. Ca. 10 meter foran meg er det en annen på sykkel som plutselig finner ut at han skal svinge til venstre. Akkurat idet han har svingt oppdager han meg og stopper og ser på meg. Jeg kaster meg på bremsene og er nede i under 5 kilometer i timen når jeg treffer han. Det var synd at det ikke var en bil som kom, så hadde han i allefall lært en gang for alle at man skal se seg for.

Lenke til kommentar

Noengang vaert i skibakken?

Der staar det at den som kommer bakfra har ansvaret. Alle har lov til aa holde sitt eget tempo, men den som kommer bakfra maa avpasse farten slik at farlige situasjoner ikke oppstaar.

 

Noe av det forste man laerer naar man skal ta sertifikat for bil under emnet forbikjoering er vel ogsaa det at man ikke skal kjoere forbi rett foer/i et kryss? (Det skal dog ogsaa nevnes at den som skal svinge av veien maa kontrollere at det ikke skjer en forbikjoering akkurat da)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...