Gå til innhold

Reparasjon av w550i innen garantitid- må betale?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Sony Ericsson w550i hos Siba i november i fjor.

Etter at jeg oppgraderte til en ny telefon fikk min lillebror arve w550i-en, og han brukte den meget lite og forsiktig. I april i år nektet telefonen å skru seg på, så vi sendte den inn på reparasjon.

I mellomtiden kjøpte han seg en ny telefon, så når w550i-en kom tilbake fra reparasjon (denne gangen kostnadsfritt) ble den skrudd på for å teste, så lagt i en skuff for å brukes som reservetelefon.

For 3 uker siden skulle vi igjen bruke w550i-en, men da vi tok den fram viser det seg at problemet fra sist reparasjon ikke er borte, slik at det skal mange forsøk til for å skru den på, og i tillegg har tastene 5 og 0 helt sluttet å fungere.

 

Jeg leverte inn telefonen på service for 2. gang, og fikk i dag beskjed om at det kommer til å koste meg 1920 kr å få den reparert, og om jeg ikke godtar det må jeg fortsatt betale 500 kr fordi de så på den.

Mitt spørsmål blir da: Hvilke rettigheter har jeg, når det fortsatt er innenfor garantitiden, og telefonen ikke har blitt ødelagt av oss, men av en tydelig fabrikasjonsfeil? Siba kan da vitterlig ikke kreve at jeg skal betale 1900 kroner for 2. gangs reparasjon av en telefon som er under et år gammel, verdt mindre ny, og som jeg ikke har gjort noe feil med?

 

Beklager langt innlegg, men ville bare legge alle fakta på bordet.

Håper virkelig noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte du den hos siba.no eller siba.se ? Dersom du kjøpte den på siba.no så dekkes den av kjøpsloven. Men samtidig så er det kundens ansvar å melde fra om feilen innen rimelig tid etter den har blitt oppdaget. DVS at du ideelt sett burde ha testet den innen tre måneder etter at du fikk den tilbake fra reparasjon. Tror dette er basert på skjønn, så det er uansett verdt et forsøk.

 

Om du kjøpte den på siba.se er jeg litt mer usikker.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte en Sony Ericsson w550i hos Siba i november i fjor.

Etter at jeg oppgraderte til en ny telefon fikk min lillebror arve w550i-en, og han brukte den meget lite og forsiktig. I april i år nektet telefonen å skru seg på, så vi sendte den inn på reparasjon.

I mellomtiden kjøpte han seg en ny telefon, så når w550i-en kom tilbake fra reparasjon (denne gangen kostnadsfritt) ble den skrudd på for å teste, så lagt i en skuff for å brukes som reservetelefon.

For 3 uker siden skulle vi igjen bruke w550i-en, men da vi tok den fram viser det seg at problemet fra sist reparasjon ikke er borte, slik at det skal mange forsøk til for å skru den på, og i tillegg har tastene 5 og 0 helt sluttet å fungere.

 

Jeg leverte inn telefonen på service for 2. gang, og fikk i dag beskjed om at det kommer til å koste meg 1920 kr å få den reparert, og om jeg ikke godtar det må jeg fortsatt betale 500 kr fordi de så på den.

Mitt spørsmål blir da: Hvilke rettigheter har jeg, når det fortsatt er innenfor garantitiden, og telefonen ikke har blitt ødelagt av oss, men av en tydelig fabrikasjonsfeil? Siba kan da vitterlig ikke kreve at jeg skal betale 1900 kroner for 2. gangs reparasjon av en telefon som er under et år gammel, verdt mindre ny, og som jeg ikke har gjort noe feil med?

 

Beklager langt innlegg, men ville bare legge alle fakta på bordet.

Håper virkelig noen kan hjelpe meg.

6781709[/snapback]

Du sier lite om hva SIBA oppgir som grunn for at du skal betale.

 

Dersom SIBA kan bevise eller sannsynliggjøre at det er din slitasje eller bruk som har ødelagt telefonen og ikke en fabrikasjonsfeil så skal du måtte betale - men KUN om du har blitt gjort oppmerksom på (muntlig eller skriftlig) dette når du leverte inn telefonen.

 

Så - hva er grunnen til at du må betale? Fordi garantien har gått ut eller noe annet?

Lenke til kommentar

1920 kroner høres ut som en bytteenhet spør du meg, og da vil jeg tro at telefonen er væskeskadet. blir litt spekulering i og med at du ikke kommer med grunnen for at de vil ta betalt for reperasjonen. om du ikke godtar kostnadsoverslaget så må du ikke betale noe hvis verkstedet skroter telefonen hos seg, kun hvis du vil ha den tilbake ureparert. dette står også på serviceseddelen du fikk når du leverte telefonen i butikken.

Lenke til kommentar
1920 kroner høres ut som en bytteenhet spør du meg, og da vil jeg tro at telefonen er væskeskadet. blir litt spekulering i og med at du ikke kommer med grunnen for at de vil ta betalt for reperasjonen. om du ikke godtar kostnadsoverslaget så må du ikke betale noe hvis verkstedet skroter telefonen hos seg, kun hvis du vil ha den tilbake ureparert. dette står også på serviceseddelen du fikk når du leverte telefonen i butikken.

6789409[/snapback]

 

 

Hiver meg også på den teorien der...

Lenke til kommentar

Du har krav på bevis, samt at fuktskadet ikke nødvendigvis betyr at det er din feil.

 

Væskeskade derimot - da synes det ganske tydelig på telefonen at den har vært utsatt for vannsøl o.l. Men, krev dine bevis, og om du hevder at telefonen har blitt brukt normalt (nå er ikke å ligge i en skuff lenge særlig normalt dessverre :/), så kan du faktisk ta saken til FTU om du vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...