Gå til innhold

Oppgradere Laptop - Noe vits?

ccod

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en Dell Latitude C800 med pentium III prosessor fra 2000. Går med planer om å oppgradere den med en ny (slim line) dvd brenner, ny harddisk og mere RAM (max 512). Total investering blir ikke over kr 1800,-

Spørsmålet er bare om det er noe vits?? man får jo en flekk ny laptop helt nede i 4500,-. Prisforskjell er det jo så om oppgraderingen er vellykket vil jeg jo komme billigere ut. Så det jeg lurer på er om det er noen som har noe positiv erfaring med å oppgradere gammel laptop??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror faktisk, at med oppgraderingene du nevner, blir din mildt utdaterte maskin tross alt bedre enn en ny maskin til 4500 (Advent-pc'en fra elkjøp?). Imidlertid skal du ikke mye opp i pris før du får noe som virkelig er bedre, men alt kommer jo an på hva du skal bruke maskina til...

Skrevet

verdien på pcen øker vel heller ikke nevneverdig når du skal selge den, pga de generelle specs. Selv ville jeg sett på noe i klassen over Advent (fra 5500 og oppover), grunnet bedre maskiner, som vil vare noe lenger. Dette er såklart bare mitt synspunkt, men når du nærmer deg 6000 eller over, blir maskinene meget bedre enn Advent i alle fall...

Så jeg ville heller spart opp og kjøpt en ny en!

Skrevet

Skjønner hva dere sier med at du får en mye bedre laptopp for + 6000, men prisforskjellen i investeringen blir jo da over kr 4000 kontra det å oppgradere den gamle.. Det er jo en vurdering jeg må ta vedrørende bruken av laptoppen.

Det med brukt-verdi er i grunnen uinterresant. Man får så lite for brukte el-komponenter i dag at det nesten er like greit å bruke det til det er klart for dynga..

Når det gjelder ny-investering av utstyr, så kan man jo bruke både harddisk og DVD brenner i andre komponenter om laptoppen skulle ta kvelden helt, så det er nok ikke penger rett i dass uansett.

Forøvrig tror jeg bruksverdien for laptoppen vil øke betraktelig for meg dersom bare det nye utstyret fungerer sammen med den gamle laptoppen. Men det er akkurat dette jeg er usikker på om det nye (moderne) utstyret vil kunne få full utnyttelse i en så gammel laptop. Har ikke mye peiling på det her, men må ikke hovedkort o.s.v være kompatibelt med det nye utstyret? Er det en grei måte jeg kan sjekke det på?

Hvis oppgraderingen går greit vil det vel i teorien bare være den gamle CPU'en som blir flaskehalsen, sånn rent hardwaremessig hvertfall?

Skrevet

Men hør... vanskelig å komme med anbefaling når du ikke sier hva du skal bruke maskina til! Hvis en Pentium III med større harddisk, mer ram og dvd-brenner er det du trenger, er det selvfølgelig ikke vits å bruke mer penger på det.

Skrevet
Men hør... vanskelig å komme med anbefaling når du ikke sier hva du skal bruke maskina til!

Godt poeng.. Jeg skal bruke Lappissen når jeg er på jobb offshore, -til filmtitting, kopiering (sikerhetskopier såklart), litt videoredigering, musikk, internett, google earth, mail, og noe 3D modellering... Ikke noe heftige spill eller slikt.. Den funker greit i dag til det meste av dette, men jeg savner større lagringskapasitet og muligheten til å brenne DVD'er. Den er noe treig på redigeringa og 3D modelleringa. Håpte det skulle bli bedre med mere RAM (har 256 i dag).

Tenkte også på å kjøpe en ekstern HD, men siden den originale er begynt å bråke fælt syntes jeg det er lik greit å erstatte den med en ny og større (åsså slepper jeg å drakse rundt på en masse med ekstra duppedingser)..

Skrevet

Om mer ram hjelper på 3D-tjænesten avhenger jo av skjermkortet. Videoredigering vil nok gå glattere med mer ram, alt det andre klarer jo, som du sier, maskina greit. Om du kan leve med at den ikke er av de kvasseste på 3D-rendering/modellering, så er det nok ingen vits i å bruke mer penger enn det det koster å oppgradere denne maskina slik du hadde tenkt.

En formattering/clean windows installasjon vil nok også hjelpe på ytelsen, dette kommer naturligvis automatisk når du bytter harddisk (med mindre du har tenkt å ghoste din nåværende installasjon). Om det ikke vil by på noen problemer med kompatibilitet i programmer vil jeg også anbefale å kjøre Windows 2000 (du kjører kanskje det nå også?), som trekker betydelig mindre systemressurser enn XP.

Skrevet

OK takk for tips... Tror nok det blir en oppgradering istedetfor nykjøp.. Om det ikke skulle være vellykket kan jeg jo som nevnt bruke de nye komponentene andre steder...

Det med Clean-innstallasjon er en god ide.. Jeg gjorde det for ikke lenge siden (XP), og installerte så kun de aller nødvendigste prog. Videre holder jeg "running processes" så lavt som mulig (ligger nå på mellom 27 og 30). Med dette erfarer jeg at maskinen starter raskere opp og virker kjappere enn min kolleggas sprett nye Packard Bell Laptopp til 14.500,- :p (Han klarer forøvrig ikke å få "running processes" under 52!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...