Gå til innhold

Hvilken sang?


Anbefalte innlegg

du veit at musikken er dårlig når:

- markandsføringen fokuserer på om artisten er jomfru eller ikkje (høyrte eg Britany???? :wink:)

- alle sangane er varianter av ein melodi, med tilhøyrande sukkersøtt vas (høyrte eg boyband?? :wink:)

 

ellers høyrer eg på det meste, og lar andre folk gjere det samme :smile:

 

alle er vel enige om at musikkbransjen er ein av dei mest uærlige av alle.... "show me the money" :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er absolutt ikke nødvendig med noen samfunnskritiske tekster eller noe fornuftig vissvass i tekstene. Ofte sier selve musikken det meste og det som gjenstår da er tolkninger. De dyktigste musikerne klarer å formidle budskap, følelser og stemninger ganske bra med musikken alene.

 

Jeg får uhyre sterke følelser av den typen musikk jeg liker best. Mental stimulering. Fysisk tilfredstillelse i form av gåsehud f.eks.

Og musikk kan være noe som KUN får deg i stemning. Få ting er like kult som å sette på en god gammel black-metall skive å komme i den gode "skogs-stemningen". Musikksmaken min kommer veldig ann på humøret og stemningen jeg er i. Jeg liker det jeg liker. En liten gang i blandt havner noe av det i "tabu-sjangre" som f.eks tekno.

Mesteparten kommer fra black/death metal. Fordi jeg liker den typen musikk best. De lager musikk jeg reagerer veldig bra på.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-27 03:03, skrev SnowDOG_:

Ka betyr komers musikk? Musikk som er så bra at alle vil høre på det?


 

Kommers musikk er musikk som bare henger med. Musikk som bare virrer rundt etter det som er populært i øyeblikket. Musikk som selger fordi det er "in".

 

Den 2002-10-27 07:16, skrev Blodhemn:

Det er absolutt ikke nødvendig med noen samfunnskritiske tekster eller noe fornuftig vissvass i tekstene. Ofte sier selve musikken det meste og det som gjenstår da er tolkninger. De dyktigste musikerne klarer å formidle budskap, følelser og stemninger ganske bra med musikken alene.

 

Tja... Jeg lurer innimellom på hva Trance produsenter ønsker å formulere. Jeg ser aldri noen mening med de sangene... Eller, vent, jo, det gjør jeg forresten når jeg tenker meg om; ($/£/€). Jeg mener likevel at musikk bør ha et budskap. Kanskje untatt barnesanger.

 

Quote:


Jeg får uhyre sterke følelser av den typen musikk jeg liker best. Mental stimulering. Fysisk tilfredstillelse i form av gåsehud f.eks.

Og musikk kan være noe som KUN får deg i stemning. Få ting er like kult som å sette på en god gammel black-metall skive å komme i den gode "skogs-stemningen". Musikksmaken min kommer veldig ann på humøret og stemningen jeg er i. Jeg liker det jeg liker. En liten gang i blandt havner noe av det i "tabu-sjangre" som f.eks tekno.

Mesteparten kommer fra black/death metal. Fordi
jeg
liker den typen musikk best. De lager musikk jeg reagerer veldig bra på.


 

Ah! Ja, Black er stemningsfyllt musikk. Symfonisk death kan være utrolig fengende, doom er bare diggbart, og intet gjør at jeg lytter så godt som Goth, eller noen av de tidligere nevnte genre! Jeg skjønner likevel folk som ikke liker musikken da;

det er bråk, depressivt og så videre. Disse stilene kan ofte oppfattes slik, om man ikke kjenner dem. Jeg respekterer Blues, men fatter ikke musikken. Jeg respekterer også Jazz, men dette på tross av at jeg synes den er rotete, og hører ikke på den selv. Hverken Jazz eller Blues hører jeg nevneverdig mye på. Jeg har imidlertid problemer med å akseptere kommers pop og det meste annet som smaker av "å flyte med strømmen", og "tenke som massene". Jeg er lei av alt som med sine holdninger og med sin stil preiker; "Du må ikke skille deg ut". Jeg har intrykk av at mye av den komerse musikken er en personifisering av janteloven. Musikk som rett og slett ikke lar deg tenke selv. Man må tross alt ikke tro noe om seg selv, bare være lik alle andre. Jeg er lei av mote også. Hva er vitsen i å kjøpe moteriktige klær en uke, for så å se at de er av moten neste, og så kjøpe nye klær igjen? Det er for dumt! Tenker ikke folk selv? Klarer ikke Ola Nordmann å få seg egne meninger? Er vi virkelig blitt så lammet at vi bare dilter etter hva som er "in" bare for å føle at vi er medlemmer av en flokk? Jeg kan si dere en ting; Den følelsen av enhet du føler om du alltid følger hva som er "in" er veldig falsk! Du blir ikke akseptert i miljøet for hvem du er, du blir akseptert i miljøet fordi du er lik de andre. Fordi du ikke skiller deg ut. Jeg er litt gothic, litt metalhead og Kristen. Noe som resulterer i at jeg får følgende kommentarer slengt etter meg ustanselig "Tenk sjæl da", "Du er så hjernevasket du", men den tåpeligste er vel; "Du bare følger hva andre gjør, tenker ikke selv". Hvis jeg hadde fulgt hva andre hadde gjort, haddde jeg da vært Kristen? NEI! Kristendommen er ikke inn. Det er heller ikke goth. Og heller ikke metal. Jeg driver med hva jeg driver med, og er som jeg er FORDI jeg tenker selv. Ikke fordi jeg følger en mainstream! Hadde jeg fulgt mainstream hadde jeg digget "mp3" (radiokanalen), drukket meg sørpe hver helg, og sagt at "Kristne tenker ikke selv", og "De svartkledde der er satanister". Det er en fallgrube jeg ikke vil nærme meg. Hvorfor sette min lit til en falsk følelse av tilhørighet? Hvorfor gjøre som "alle de andre", og ignorere mine egne tanker, mine egne meninger? Nei, det er ikke et liv jeg ville levd. OK, kanskje mainstream ikke er sånn der hvor dere bor, men her er den slik.

 

Nei, jeg vil ikke følge mainstream. Og hvis prisen for det er at folk roper "satansvarting" etter meg på gata, og i en samtale begynner å legge ut om hvor "hjernevasket" jeg er, så OK, den er grei! Bedre enn å ikke ha noen egen mening over hodet!

 

[ Denne Melding var redigert av: WebWarrior på 2002-10-27 09:40 ]

Lenke til kommentar

Altså,

 

Jeg blir så seriøst forbanna av folk som ikke kan være tolerante overfor andre musikkstiler enn akkurat dem som passer dem.

 

Jeg liker den musikken jeg liker. Jeg forsøker å være åpensinnet overfor ny musikk. Uavhengig av tolkninger, stiler, artister og gudenevet hva, så hører jeg på sangen.

 

Hvis jeg liker den, syns jeg det er god musikk.

Hvis jeg misliker den, syns jeg det er dårlig musikk.

 

Hva andre synes får bli opp til den. Men jeg boikotter ikke noe musikk av noen idealistisk grunn!

 

 

bfisk

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-27 09:37, skrev WebWarrior:

Tja... Jeg lurer innimellom på hva Trance produsenter ønsker å formulere. Jeg ser aldri noen mening med de sangene... Eller, vent, jo, det gjør jeg forresten når jeg tenker meg om; ($/£/€). Jeg mener likevel at musikk bør ha et budskap. Kanskje untatt barnesanger.


 

Jeg sa dyktige musikere ;) Det er ingen heksekunst å lage en grei tekno sang. Alle med en PC og litt tid kan lett lage tekno/trance, og slik høres det faktisk ut også på enkelte sanger jeg hører i media. Jeg og en kamerat har tilogmed greid det selv med et freeware program, med litt fuzz gitar så ble den slettes ikke værst ;)

 

Det er ikke å legge skjul på at de dyktigste musikerne lager musikk som man vanligvis finner litt utenfor "mainstreamen". Dette er musikere som lager musikk fordi de elsker å lage musikk, de tenker veldig sjeldent på pengene. (De fleste vil helst tjene nok til å arbeide med musikk på heltid). Litt mindre seriøse musikere finner man mange av på MTV ;)

 

Og er det noe som trenger gode moralske budskap så er det barnesanger ;) Jeg var blod-fan av Blekkulf når jeg var liten. Rokkerolf var en kul kar, alltid kult når de hadde "jam-sessions" på bunn av havet ;)

 

Quote:


Ah! Ja, Black er stemningsfyllt musikk. Symfonisk death kan være utrolig fengende, doom er bare diggbart, og intet gjør at jeg lytter så godt som Goth, eller noen av de tidligere nevnte genre!

(...)Hvorfor gjøre som "alle de andre", og ignorere mine egne tanker, mine egne meninger? Nei, det er ikke et liv jeg ville levd. OK, kanskje mainstream ikke er sånn der hvor dere bor, men her er den slik.


 

Det var da en tid jeg hørte på "mainstream" musikk jeg også. Det er vanskelig for mannen i gata å begynne å like annerledes musikk når de uhyre sjeldent blir presentert annet enn hitliste musikk i media. For meg ble det en eskalering i brutaliteten jeg søkte i musikken min, men det hele må starte et sted, i mitt tilfelle starta det med Metallica. Dette skjer med de aller fleste. Etter hvert vil ungdommen vokse opp å søke litt mer alternativ musikk enn media-sølet. Det vil sprike i alle mulige retninger etterhvert som hva slags type musikk du liker best, noen går til jazz, noen blues, andre rock osv.

Når det blir sagt på denne måten kan man si at man utvikler musikksmaken, og man kan da si at "mainstream" er primitiv musikk, og det er den jo.

 

Quote:


Nei, jeg vil ikke følge mainstream. Og hvis prisen for det er at folk roper "satansvarting" etter meg på gata, og i en samtale begynner å legge ut om hvor "hjernevasket" jeg er, så OK, den er grei! Bedre enn å ikke ha noen egen mening over hodet!


 

Går kledd sort som natten jeg og, hører på mye "suspekt" musikk, men har aldri opplevd å bli kalt "satansvarting" e.l. Hvor i allverden er det du bor? (tipper vestlandet et sted)

Nå er jeg riktignok ateist, har ingen problemer med kristne, faktsik så har mye black-metall kristne budskap også. (Hør Extol).

Er ikke dermed sagt at jeg sier meg enig i det, men det låter fett ;)

 

-

 

Det er veldig lett å legge seg inn på en linje hvor man beskylder noen for å ikke akseptere andres musikk. Jeg vet posten min kan virke provoserende på enkelte når jeg sier at mainstream er primitivt, men det får heller være.

 

Du kan prøve å sette på en black-metall skive på en helt vanlig fest så kan du høre hvor mange fule (ofte også fulle) kommentarer du får av "mainstream-folket", det er ikke mye snakk om aksept der. De er mye raskere ute til å hyle "nei!" enn det vi er med liste-pop'en.

 

Akkurat som en brutal black skive høres ut som absolutt bråk for deg høres trance ut for meg. Siden jeg blir pepra 10000 ganger mer med trance enn du blir med black så synes jeg at jeg har rett til å syte og klage litt.

Lenke til kommentar

Noen som nemnte eminen lengre oppe her - har dette å si, har blitt påprakka endel ikke så veldig positiv tankegang fra eminem gjennom div radio program. Har konkludert med så , etter timesvis med eminem "hiter";

Fyrn kan å skrive låter, om han da bare kunne skrivi noe skikkelig og ikke sin litt overdrevet livs biografi. (obs. min mening)

 

Forresten er det noen som hører på Nigthwish her? Heavy opera er digg da :grin: med et inslag av fantasy.

 

Edit:

Har dette å si om smak: Jeg tror at ALLE, før eller senere vill finne noe dem liker innenfor HVER kategori, så å bannlyse techno,klasisk,heavymetal etc blir feil, jeg trodde før sommern at allt innen kølsvart satanistisk heavymetal som OJ kallte det var bare dritt og jeg kom ALDRI til å høre på det.. det var til Dimmu Borgir - Blessing upon throne of tyrany(eller var det darkness?) så å si -- Trance suger! etc etc synst jeg blir feil.

 

Har forresten dette å si om trance techno etc - det jeg synest er god techno kan jeg høre på noen ganger. Men, det jeg synst er bra metal rock etc. kan jeg høre på flerfoldige mange ganger mer, spesielt der det er tekst med mening og endel å tenke over.

 

[ Denne Melding var redigert av: troyel på 2002-10-27 23:25 ]

Lenke til kommentar

Jeg skjønner utrolig godt de som synes metal er bråk og fanteri. Jeg husker første gangen jeg hørte Dimmu Borgir. Skumma gjennom 3 album uten å finne annet enn bråk før jeg sletta dem. Nå finner jeg nesten ikke bråk uansett hvor mye jeg leter, kun nydelige melodier...

Til dere som tror dere kan lage trance: hva med å linke til sangene dere har laget? Hvis dere ikke har laget enda, kan dere bare lage en på 10 minutter, for det er jo utrolig lett...og ALLE kan gjøre det hvis de har en datamaskin.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-27 23:20, skrev pifler:

Til dere som tror dere kan lage trance: hva med å linke til sangene dere har laget? Hvis dere ikke har laget enda, kan dere bare lage en på 10 minutter, for det er jo utrolig lett...og ALLE kan gjøre det hvis de har en datamaskin.


 

http://www.homestarrunner.com/sbemail45.html

vs.

http://www.homestarrunner.com/sbemail36.html

 

Hadde jeg fremdeles hatt sangen så skulle jeg lagt den ut. Ikke gidder jeg bruke en dag på finne et program eller prøve meg fram i programmet til jeg har noe brukelig.. Det er tid som er faktoren her, ikke talent...

 

Skal høre med kameraten min om han kanskje har den fremdeles, skal legge den ut hvis jeg får tak i. Så dere har noe å le av ;)

 

[ Denne Melding var redigert av: Blodhemn på 2002-10-27 23:47 ]

Lenke til kommentar

_________________________________________________

and it goes something like this:

"i'm gonna catch when you fall,

out of my way i'm runing,

i'm gonna catch you if you fall,

out of my way your runing,

i'm gonna catch you when you fall..."

_________________________________________________

 

Kosheen - catch...

Lenke til kommentar

Quote:


Før måtte man bevise at man var noe. Se på Beatles, Rolling Stones, Pink Floyd. Det var folk som var pop på sin tid. Ta en titt på dagens idoler;


Britney Spears, Destiny's Child, A1, Backstreet Boys etcetera.




 

Nå må du huske at mesteparten av det vi synes er bra fra 60 og 70-talet ikke var kjempehøyt på listne (stones og beatles er unntak), de som toppet var jo one-hit wonders som engelbert humperdink, the monkees osv.

 

Det fins masse bra musikk som er lagd i det siste, hitmusikk har en annen funksjon, "bra" musikk er sånn man hører på, hitmusikk brukes for å danses til, og som bakgrunnmusikk på fester.

 

AtW

Lenke til kommentar

Den 2002-10-27 19:37, skrev Blodhemn:

 

Quote:


Går kledd sort som natten jeg og, hører på mye "suspekt" musikk, men har aldri opplevd å bli kalt "satansvarting" e.l. Hvor i allverden er det du bor? (tipper vestlandet et sted)

Nå er jeg riktignok ateist, har ingen problemer med kristne, faktsik så har mye black-metall kristne budskap også. (Hør Extol).

Er ikke dermed sagt at jeg sier meg enig i det, men det låter fett :wink:


 

Joa, jeg hører endel på Extol. Bra band. Også hørt på Lengsel, Stronghold, Drottnar, Slechtvalk, etcetera. Det er mange Kristne blackmetal band, og mange av dem er utrolig gode!

Jeg bor faktisk i Hamar. Det er ikke ofte jeg blir ropt etter, men det har skjedd.

 

Quote:


Det er veldig lett å legge seg inn på en linje hvor man beskylder noen for å ikke akseptere andres musikk. Jeg vet posten min kan virke provoserende på enkelte når jeg sier at mainstream er primitivt, men det får heller være.


Du kan prøve å sette på en black-metall skive på en helt vanlig fest så kan du høre hvor mange fule (ofte også fulle) kommentarer du får av "mainstream-folket", det er ikke mye snakk om aksept der. De er mye raskere ute til å hyle "nei!" enn det vi er med liste-pop'en.


Akkurat som en brutal black skive høres ut som absolutt bråk for deg høres trance ut for meg. Siden jeg blir pepra 10000 ganger mer med trance enn du blir med black så synes jeg at jeg har rett til å syte og klage litt.


 

:smile: Sabla bra sagt. Helt enig.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-27 09:37, skrev WebWarrior:

Ah! Ja, Black er stemningsfyllt musikk. Symfonisk death kan være utrolig fengende, doom er bare diggbart, og intet gjør at jeg lytter så godt som Goth, eller noen av de tidligere nevnte genre! Jeg skjønner likevel folk som ikke liker musikken da;

det er bråk, depressivt og så videre. Disse stilene kan ofte oppfattes slik, om man ikke kjenner dem. Jeg respekterer Blues, men fatter ikke musikken. Jeg respekterer også Jazz, men dette på tross av at jeg synes den er rotete, og hører ikke på den selv. Hverken Jazz eller Blues hører jeg nevneverdig mye på. Jeg har imidlertid problemer med å akseptere kommers pop og det meste annet som smaker av "å flyte med strømmen", og "tenke som massene". Jeg er lei av alt som med sine holdninger og med sin stil preiker; "Du må ikke skille deg ut". Jeg har intrykk av at mye av den komerse musikken er en personifisering av janteloven. Musikk som rett og slett ikke lar deg tenke selv. Man må tross alt ikke tro noe om seg selv, bare være lik alle andre. Jeg er lei av mote også. Hva er vitsen i å kjøpe moteriktige klær en uke, for så å se at de er av moten neste, og så kjøpe nye klær igjen? Det er for dumt! Tenker ikke folk selv? Klarer ikke Ola Nordmann å få seg egne meninger? Er vi virkelig blitt så lammet at vi bare dilter etter hva som er "in" bare for å føle at vi er medlemmer av en flokk? Jeg kan si dere en ting; Den følelsen av enhet du føler om du alltid følger hva som er "in" er veldig falsk! Du blir ikke akseptert i miljøet for hvem du er, du blir akseptert i miljøet fordi du er lik de andre. Fordi du ikke skiller deg ut. Jeg er litt gothic, litt metalhead og Kristen. Noe som resulterer i at jeg får følgende kommentarer slengt etter meg ustanselig "Tenk sjæl da", "Du er så hjernevasket du", men den tåpeligste er vel; "Du bare følger hva andre gjør, tenker ikke selv". Hvis jeg hadde fulgt hva andre hadde gjort, haddde jeg da vært Kristen? NEI! Kristendommen er ikke inn. Det er heller ikke goth. Og heller ikke metal. Jeg driver med hva jeg driver med, og er som jeg er FORDI jeg tenker selv. Ikke fordi jeg følger en mainstream! Hadde jeg fulgt mainstream hadde jeg digget "mp3" (radiokanalen), drukket meg sørpe hver helg, og sagt at "Kristne tenker ikke selv", og "De svartkledde der er satanister". Det er en fallgrube jeg ikke vil nærme meg. Hvorfor sette min lit til en falsk følelse av tilhørighet? Hvorfor gjøre som "alle de andre", og ignorere mine egne tanker, mine egne meninger? Nei, det er ikke et liv jeg ville levd. OK, kanskje mainstream ikke er sånn der hvor dere bor, men her er den slik.


Nei, jeg vil ikke følge mainstream. Og hvis prisen for det er at folk roper "satansvarting" etter meg på gata, og i en samtale begynner å legge ut om hvor "hjernevasket" jeg er, så OK, den er grei! Bedre enn å ikke ha noen egen mening over hodet!


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: WebWarrior på 2002-10-27 09:40 ]</font>


 

Hmm, den holder ikke kamerat.

 

Måten du poengterer at du ikke følger massene kan tolkes på akkurat samme måte som du nettopp tolker "massene" du prater om. Jeg vil påstå du bare understreker dine "ukommersielle" veier kun for og framheve deg som noe bedre en alle andre. Du liker jo åpenbart og framheve dette, noe vi tydelig kan se i innleggene dine. Du liker ikke moter, du har egen stil sier du. Jeg har nyheter til deg. Dette ER moten i dag. Det er ingenting som er mere kult en og skille seg ut. (fra 14-15 år og opp) Du er tøff og smart om du liker sær musikk. Du er tøff og smart om du går i rare klær. Det beste er om du kan finne musikk som ingen har hørt om, da er du i tillegg en veiviser. Men dessverre er du faktisk mer en follower en de som kjøper siste skiva til A1. Du vil bare ikke innrømme det.

 

Jeg kan ikke få understreket nok hvor upopulært det er og like pop og trancemusikk. Du blir sett ned på da. Av kvasi-bedrevitere som skal fortelle oss hva bra smak er... For noen år siden var det riktignok veldig populært og like popmusikk, men nå er denne trenden snudd totalt.

Jeg er 23 år, mann. Jeg digger Britney Spears. Men jeg gjør ikke et stort nummer av det. Statistisk er jeg den som _ikke_ følger massene. Jeg er faktisk ganske så unik. Det er ikke du... Tough, huh?

 

Kanskje du burde ta det som et tankekors at folk faktisk roper du er hjernevasket... Og la oss nå holde kristendommen utenfor dette. Tror ikke det er grunnen.

Jeg personlig har aldri hørt noen som har slengt dritt til meg for min musikksmak og stil. Det kommer av jeg omgåes med voksne seriøse folk, som vet hva individuell smak er, og som respekterer det. Forståelsen blant fjortiser på internett er derimot ikke like bra. Noe som bare styrker min sak.

 

Tror du forresten du kommer til og fortsette med og "leke satanist" den dagen du får barn? Jeg klarer dessverre ikke forestille meg det helt... Du er i opprørsfasen nå, men slikt går over når du blir eldre.

 

Men det er ikke bare elendighet i det du skriver. Jeg er også noe enig i hva du skriver om musikk generelt, ikke så mye da, men litt :wink:

 

Har forresten ikke noe mer og tilføye til deg i denne debatten. Jeg har sagt min mening, så for du bare gjøre som du vil for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...