Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Firstmile: Er dette seriøst?


Anbefalte innlegg

Mye tull som skrives her. Firstmile var rimelig klar i markedsføringen sin: De skulle bygge ut bredbånd overalt hvor det var interesse. Det magiske tallet var vel på rundt 20 interessenter. Jeg er fullstendig klar over at "interessenter" har liten betydning, men hva hjalp det med 20 interessenter? Vi fikk aldri mulighet for å bestille eller noe slikt. Det eneste som skjedde var "ingenting". Fikk ikke beskjed om noe.

 

Var jo svært mange som klarte 20 interessenter, og forlangte forklaring fra firstmile. Forklaringen var "Vi må bygge infrastruktur først.". Denne infrastrukturen er vel ikke en gang ferdig per i dag. Så vidt meg bekjent har ikke firstmile kommet seg over på vestlandet med infrastrukturen sin en gang.

 

Så enden på visen er vel at de fikk bygget ut i oslo, og noen andre steder på østlandet, før de ble kjøpt opp.

 

Konklusjonen blir uansett som agvg nevner: De la lista alt for høyt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mye tull som skrives her. Firstmile var rimelig klar i markedsføringen sin: De skulle bygge ut bredbånd overalt hvor det var interesse. Det magiske tallet var vel på rundt 20 interessenter. Jeg er fullstendig klar over at "interessenter" har liten betydning, men hva hjalp det med 20 interessenter? Vi fikk aldri mulighet for å bestille eller noe slikt. Det eneste som skjedde var "ingenting". Fikk ikke beskjed om noe.

Det magiske tallet var 20 bestillinger for å bygge ut. Interessenter fikk beskjed når det var oppnådd 20 bestillinger, og sentralen skulle bygges ut. Firstmile måtte ha 20 bestillinger for å gå i 0 på utbygging av en sentral, og var selvfølgelig ikke interessert i å bygge ut med tap.

Lenke til kommentar
Det magiske tallet var 20 bestillinger for å bygge ut. Interessenter fikk beskjed når det var oppnådd 20 bestillinger, og sentralen skulle bygges ut. Firstmile måtte ha 20 bestillinger for å gå i 0 på utbygging av en sentral, og var selvfølgelig ikke interessert i å bygge ut med tap.

Det er jo det som er hele poenget. Dersom du ikke bodde på plassene hvor infrastrukturen var bygget ut, kunne du ikke bestille... :roll: Hjalp lite med 20 interessenter da.

 

Tror ikke det var tilfeldig at hele dette "20 bestillinger-systemet" plutselig ble fjernet.

Lenke til kommentar
Det magiske tallet var 20 bestillinger for å bygge ut. Interessenter fikk beskjed når det var oppnådd 20 bestillinger, og sentralen skulle bygges ut. Firstmile måtte ha 20 bestillinger for å gå i 0 på utbygging av en sentral, og var selvfølgelig ikke interessert i å bygge ut med tap.

Men nesten ingen fikk bestillt, de hadde aldri noe system for og ta interesselistene over i bindende bestillinger.

Lenke til kommentar
Jepp, det gjorde de. Sto på som et helv.... for å skaffe nok folk der. Men FM sto for det de sa og bygde ut. Jeg selv er kjempefornøyd med dem. Uten FM er jeg stygt redd det ikke hadde blitt Adsl på Gansdalen på maaange år.

Og det er neppe noen stor fare for at NGT ønsker og ta over FM sin tidligere forretningside om og satse på og tilby ADSL på småsentraler..

Lenke til kommentar

Nå er det mye feilinformasjon her, så jeg tenkte jeg skulle slenge litt fakta på bordet.

 

Dette er sakset fra Firstmile i 2002, da de gjorde det helt klart at de ikke skulle tilby internett til sluttbruker over lengre tid.

 

Q: Dere sier at dere ikke selger til sluttbrukere, stemmer det?

 

A: Ja. Vi er kun en Lag 2-tilbyder som vil tilby DSL til ISPer. Vi vil likevel tilby Internettaksess til sluttbruker i en kortere periode nå. Disse kundene vil risikere å bli overført til andre ISPer senere, når disse avtalene er spikret. Vi vet ennå ikke når eller hvordan dette vil skje, men vi vil sørge for at våre kunder beholder pris/hastighet ut kontraktstiden hvis de blir flyttet. Den største forskjellen for kunden er hvor de får fakturaen fra.

 

Internett privat

I en begrenset periode leverer vi selv Internett aksess direkte til sluttkunde. Tilbudet gjelder kun for privatpersoner og er etablert for å kunne oppnå det vi kaller kritisk kundemasse og ha mulighet til å fortløpende bygge ut nye sentraler og områder.

 

Jeg tror bare Firstmile valgte å forlenge tiden de skulle tilby internettaksess til sluttbrukere pga. den store interessen firmaet fikk i starten. Men de har vært klare på dette siden dag en.

Endret av atticus
Lenke til kommentar
hallo

 

selv er jeg så langt bitte litt missfornøyd med FM, her i uken som var byttet jeg fra tiscali til FM, fordi de var ganske mye billigere på sin 704 linje. jeg fikk montr dato ganske fort og alt virket lovede. montøren dukker opp til rett tid, men det er noe ADSL ruteren ikke har gjordt. den kom først på kvelden.. når jeg endelig får montert ruteren så viser det seg at linja ikke funker, får å være på sikre siden så bruker jeg to forskjellige kabler mellom telefon uttak i veggen og ruter, og med og uten splitter. ingen ting funket. jeg ringer FM neste dag og klager og montøren kommer dagen etter igjen og begynner å feilsøke. han løper ca. 3 - 4 - 5 ganger mellom min data og sentralen oppi veien, det er nå torsdag. enden på visa er at det er noe feil med selve utstyret til FM. noe han ikke kan rette opp i. neste dag ringer jeg FM og de sier at de enten kommer før 1600 eller på mandag .. de kom ikke før 1600. så nå er det mandag imorgen, og jeg venter i spenning.

 

Epz.

weeeh !

 

sentralen fikses mest sansynlig løpt av denne uka. fredag eller mandag my ass....

 

Epz.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle si noen om ord om dette før jeg gir meg. Jeg vil først presisere at jeg ikke jobber i Firstmile, hverken nå eller tidligere. Jeg var med på å starte opp Firstmile i ZyXEL regi, men var ikke lenger involvert i noen besluttninger i noen form e.l. når Firstmile ble et eget AS. Jeg har heller ingen myndighet til å uttale meg om Firstmile nå siden det er heleid av NextGenTel så disse uttalesene er på ingen måte "offisielle", det er kun mine private meninger og uttaleser som kommer her. Altså igjen, dette er en privat uttalese som ikke er på vegne av ZyXEL, Firstmile eller NextGenTel, men min privat. Grunnen til at jeg bruker denne kontoen er for at dere skal vite at det er meg.

 

ZyXEL startet Firstmile som et prosjekt og en showcase for ZyXEL DSLAMer. IP DSLAMer var ikke etablert eller brukt i Europa i noen særlig grad (var vel kun Catch i Norge). Det var først og fremst ATM som var den eneste løsningen. Fordelene med IP fremfor ATM på teknisk plan er innlysende for de som jobber med det, men det var først og fremst det økonomiske aspektet vi ville få frem. Vi startet derfor med Firstmile for å fremme dette. Ideen var å bygge ut en del sentraler som ikke hadde dekning for å vise dette. Det som skjedde da var at hele Norge tok av, og publisteten og responsen var overvelmende. Dette medførte at en del problemer for oss at dette kom så tidlig. Den første firstmile siden var bare enkel tekst og bilde av en nettverkskabel og en e-postadresse mens vi jobbet med dette prosjektet. Responsen førte da til at vi må hive inn høygiret og få ting på plass mange måneder før den planlagte "lanseringen" som uansett skulle være i mindre skala i starten. Den langsiktige planen var å bygge ut sentraler der Telenor ikke hadde "råd" eller lyst og så selge disse linjene som wholesale til eksisterende ISPer. Dette for å vise at IP DSLAMer hadde livets rett og vel så det. Når det gjelder denne 20 interessenter/bestillinger delen, så kunne vi ikke gjøre mye her. Erfaringsmessig var det 10-30% av de interesert som bestilte. Det er også juridisk vanskelig for oss å ta imot bindende bestillinger før vi bygger ut for så lenge de ikke har mottat noe produkt, kan de fritt avbestille/heve bestillingen. Vi kunne derfor ikke gå kun på det. Vi hadde noe sånt som 3-400 sentraler som oppfyllte kravene om samtlige interessenter bestilte, men det var jo utopisk. Dette var noe vi måtte forholde oss til under utbyggingen i starten. Senere tok vi enkeltsentraler (f.eks. Gansdalen) og fortsatte med det, istedet for områder (f.eks. Nes Kommune) som i starten. Firstmile har en rekke sentraler hvor potensialet er 3-600 kunder. Disse skydde Telenor som pesten tidligere.

 

Nå er det mange som sier at vi kun bygget ut der Telenor var, men dette er helt feil. Jeg kan bl.a. nevne at sentralene vi bygget ut i f.eks. Nes ikke sto på planene til Telenor som da gjaldt ut 2005. Telenor hadde mao, ingen planer om å bygge ut disse stedene. De ble da bygget ut rett etter at vi hadde kommet der i starten av 2004 tror jeg. Videre var det aldri snakk om at vi skulle bygge ut *alle* sentraler som ikke hadde bredbånd, men vi sa vi kunne bygge ut enhver sentral som ikke hadde det pga den plattformen vi benyttet. Gimmick'et vårt var altså at vi kunne det, men det var aldri intensjonen om å gjøre det og det fremstillte vi det heller ikke som. Vår utbygging var først og fremst interesse-rettet, men vi kunne ikke bygge ut alle som ikke bredbånd da. Det sier seg jo selv når selv Telenor sliter med det, med sin pengesekk. Videre var ikke bredbånds-interessen så stor da som den er nå.

 

(Jeg skal ikke gå inn på problemene vi hadde med Telenor for da blir det en lang post, men de var helt klart delaktig i treneringen og forsinkelsene vi har møtt på, spesielt kapasitet biten.)

 

Etter hvert som FM vokste ble det klart at vi i ZyXEL ikke kunne fortsette med det *og* ZyXEL så Firstmile AS ble etablert, med eget styre og egne ansatte. Wholesale ideen var ikke død, tvert imot så snakket vi og FM AS med flere ISPer om dette, men problemet var bl.a. manglende dekning i Oslo (den var det ikke mange av dere som regnet med tenker jeg). Målet var fortsatt uutbyggde områder, men å leie en 34Mbit/s til en bygd i Troms med 20 kunder er ikke økonomisk ansvarlig. Videre ble det vanskelig for Firstmile AS når Telenor økte til 90% dekningsgrad og en rekke lokale kraftlag tok initiativ og bygget ut sitt nærmiljø (også med ZyXEL DSLAMer).

 

"Målet" vårt, altså vi som startet FM var å vise at bredbånd ikke skulle være forbeholdt storbyer, men det var fullt mulig å bygge ut grisegrendt strøk for bredbånd. Nå er det riktignok 3 år siden vi begynte på dette, og vi skal ikke prøve å klore til oss noe ære for at det nå er massiv dekning for dette for det er det først og fremst Telenor som står for, men markedet har endret seg radikalt siden vi startet og det måtte vi (og senere Firstmile AS) forholde oss/seg til. Videre tok utbygging langt lengere tid enn vi planla slik at vi ikke rakk mange av disse sentralene før Telenor var der.

 

Firstmile fikk ikke så stort nedslagsfelt som vi håpte og har vel fått ufortjent mye presse men det tjente uansett sin funksjon. Nå kom ikke vi frem til en del av sentralene vi hadde på kartet men de endte nå likevel opp med bredbånd, selv om det ikke ble vi som sørget for det. Videre er prisene blitt vesentlig lavere. FM var for små til at vi kan få noen ære for det, men de som bor der vi har dekning har tilgang til en av de rimeligste bredbåndsabonnement som er (var?) tilgjengelig. (Med unntak av BBB.)

 

Firsmile AS eksisterer fortsatt men nå er det NGT som eier alle aksjene. Jeg har ikke noe med FM eller NGT å gjøre så jeg vet ikke hva NGT har planer om, men jeg vet at NGT tar med seg folk fra bl.a. kundeservice så denne endringen bør nødvendigvis ikke ha noe å si for FM kundene bortsett fra at de nå får tilbud om e-post adresse, NextPhone, Video-on-Demand osv som NGT har på sin portal. Det blir litt feil å klage nå. De som ikke synes FM er noe pga dette oppkjøpet, bør vente litt for det er godt mulig at FM vil fortsette i sin nåværende form. Dere som er FM kunder har vel uansett ikke merket noen endringer ennå?

 

Avsluttningsvis vil jeg nok en gang si at denne posten er mine uttalelser og meninger og ikke på vegne av ZyXEL, Firstmile eller NextGenTel. Dette blir også min siste post, så jeg vil ikke svare på evt. spørsmål som kommer. Først og fremst fordi jeg antagelig ikke kan svare på det da jeg ikke lenger har noe med FM å gjøre eller har hatt det på en stund. Er det spørsmål rundt FM, så henvend dere til de. Jeg ville bare klargjøre noen punkter her.

 

 

Mvh,

 

Geir Rimala

Lenke til kommentar
hallo

 

selv er jeg så langt bitte litt missfornøyd med FM, her i uken som var byttet jeg fra tiscali til FM, fordi de var ganske mye billigere på sin 704 linje. jeg fikk montr dato ganske fort og alt virket lovede. montøren dukker opp til rett tid, men det er noe ADSL ruteren ikke har gjordt. den kom først på kvelden.. når jeg endelig får montert ruteren så viser det seg at linja ikke funker, får å være på sikre siden så bruker jeg to forskjellige kabler mellom telefon uttak i veggen og ruter, og med og uten splitter. ingen ting funket. jeg ringer FM neste dag og klager og montøren kommer dagen etter igjen og begynner å feilsøke. han løper ca. 3 - 4 - 5 ganger mellom min data og sentralen oppi veien, det er nå torsdag. enden på visa er at det er noe feil med selve utstyret til FM. noe han ikke kan rette opp i. neste dag ringer jeg FM og de sier at de enten kommer før 1600 eller på mandag .. de kom ikke før 1600. så nå er det mandag imorgen, og jeg venter i spenning.

 

Epz.

weeeh !

 

sentralen fikses mest sansynlig løpt av denne uka. fredag eller mandag my ass....

 

Epz.

nå begynner jeg å bli riktig oppgitt på FM, ringte de i dag og hørte hva som skjer med linja mi. i dag sa de at de mest trolig ville få en dato på når de skulle fikse sentralen. altså de ville få datoen neste uke og da vil jeg tippe at det hele blir fikset neste uke der igjen, altså to uker ifra nå.

 

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!!

 

Epz.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har 320kbit jeg, men betaler ikke for det. Firstmile ble aldri ferdig med sentralen. De fikk ingen til å levere fiber, radiomast eller noen annen løsning for å få mer kapasitet til sentralen.

 

Slik har det stått siden 16. Jan 2004. Med litt opp og ned i hastighet, vi har vært oppe i 832kbit men dette var kun en kort periode. Ellers har vi en stund hatt 512kbit.

 

Dem sa i sin tid at vi burde være fornøyde med at linja er gratis... (who the fuck cares, skal jeg ha noe betaler jeg for det..)

 

Men that aside, nå som Firstmile er oppkjøpt av NGT så spørs det om ikke KAM sentralen (Fenstad) blir glemt i NGT systemet, siden det ikke er noen kunder som skal faktureres. Eneste forrandringen er trolig at linja bare plutselig blir borte tipper jeg. I form av den avtalen Firstmile hadde med Telenor om leie av kapasitet går ut på dato.

 

Så det er vel bare å bite i det sure eplet, håpe på at linja holder seg til etter 1. juni og bestille Telenor 4mbit

 

2mmy

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ADSL Tera 8000/640 for 549,-. Oi oi. Tok en husadressesøk og min sentral var klargjort. Noen som faktiskt har klart å få levert en linje fra firstmile? Hvordan er den og hvor lang tid bruker de når sentralen er klar?

Har hatt standard adsl fra firstmile i de to siste år, og hadde sdsl fra dem ett år før det igjen. Ingen problemer med linje eller levering, annet enn at ventetiden på å få installatør for å legge inn egen linje var på omlag 2-3 uker.

 

Personlig vil jeg anbefale dem videre - er storfornøyd!

Lenke til kommentar
ADSL Tera 8000/640 for 549,-. Oi oi. Tok en husadressesøk og min sentral var klargjort. Noen som faktiskt har klart å få levert en linje fra firstmile? Hvordan er den og hvor lang tid bruker de når sentralen er klar?

Fikk Tera fra Firstmile i april.

Har ikke hatt noen problemer i det hele tatt, ligger på ca 7300 kb/s.

Kjempefornøyd med andre ord.

Lenke til kommentar
ADSL Tera 8000/640 for 549,-. Oi oi. Tok en husadressesøk og min sentral var klargjort. Noen som faktiskt har klart å få levert en linje fra firstmile? Hvordan er den og hvor lang tid bruker de når sentralen er klar?

Fikk Tera fra Firstmile i april.

Har ikke hatt noen problemer i det hele tatt, ligger på ca 7300 kb/s.

Kjempefornøyd med andre ord.

7300 kb/s. *sikle* Jeg kan ikke vente på å få slippe Catch sine usle 255 kb.sek :D

 

hehe, tror nok 7300 kb/sek er i drøyeste laget gett. Regnestykket blir vel 8000/8=1000 kb.sek ;)

 

Så i praksis blir det vel i overkant av 900 kb.sek?

Endret av jasco
Lenke til kommentar
ADSL Tera 8000/640 for 549,-. Oi oi. Tok en husadressesøk og min sentral var klargjort. Noen som faktiskt har klart å få levert en linje fra firstmile? Hvordan er den og hvor lang tid bruker de når sentralen er klar?

Fikk Tera fra Firstmile i april.

Har ikke hatt noen problemer i det hele tatt, ligger på ca 7300 kb/s.

Kjempefornøyd med andre ord.

7300 kb/s. *sikle* Jeg kan ikke vente på å få slippe Catch sine usle 255 kb.sek :D

 

hehe, tror nok 7300 kb/sek er i drøyeste laget gett. Regnestykket blir vel 8000/8=1000 kb.sek ;)

 

Så i praksis blir det vel i overkant av 900 kb.sek?

Du burde virkelig skaffe deg litt peil før du prøver å gjøre narr av noen.

Vanlig terminologi er at:

1. kiloBIT: forkortes til kb.

2. kiloBYTE: forkortes til KB eller kB.

(referanse)

 

Står derfor fast ved at jeg har 7300kb/s fra Firstmile. Eller da ca 912 KB/s.

Lenke til kommentar
ADSL Tera 8000/640 for 549,-. Oi oi. Tok en husadressesøk og min sentral var klargjort. Noen som faktiskt har klart å få levert en linje fra firstmile? Hvordan er den og hvor lang tid bruker de når sentralen er klar?

Fikk Tera fra Firstmile i april.

Har ikke hatt noen problemer i det hele tatt, ligger på ca 7300 kb/s.

Kjempefornøyd med andre ord.

7300 kb/s. *sikle* Jeg kan ikke vente på å få slippe Catch sine usle 255 kb.sek :D

 

hehe, tror nok 7300 kb/sek er i drøyeste laget gett. Regnestykket blir vel 8000/8=1000 kb.sek ;)

 

Så i praksis blir det vel i overkant av 900 kb.sek?

Du burde virkelig skaffe deg litt peil før du prøver å gjøre narr av noen.

Vanlig terminologi er at:

1. kiloBIT: forkortes til kb.

2. kiloBYTE: forkortes til KB eller kB.

(referanse)

 

Står derfor fast ved at jeg har 7300kb/s fra Firstmile. Eller da ca 912 KB/s.

Tror du misforstår krille...

 

Han gjør ikke narr selv om han surrer med betegnelsene. Han prøver å si at det er digg med overkant av 900kB/s, i forhold til Catch's 255kB/s....

 

Han sitter vel på 2mbit linja til Catch tenker jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...