Gå til innhold

3G-Hvilket abbonement lønner seg?


Anbefalte innlegg

Prøver å finne ut hvilket abbonement som lønner seg når jeg skal kjøpe en 3G telefon. Så vidt jeg har skjønt koster det med NetCom maks 20,- dagen uansett hvor mye du laster ned, og med Telenor ca 50,- dagen maks. På Tele2 sine sider derimot skjønner jeg ikke hvor mye jeg blir nødt å betale (det er tele2 champion jeg har nå). Det eneste som står på sidene deres om pris (bortsett fra at de lover å være de billigste...) er:

GPRS/data:

Inntil 0,5 Mb - 19,00

0,5 til 20 Mb - 14,50

Over 20 Mb - 9,30

 

Det jeg ikke skjønner er om dette er per dag, per MB eller hva? Om det er priser per Mb vil det vel lønne seg for meg å bytte til Netcom? I tilfelle må jeg finne ut av dette før 1.september, for det er gratis etablering i hele august. Problemet er bare at både ringeminutter og sms er litt dyrere, pluss at jeg blir nødt å betale 20,- i måneden for telefonsvarer som er gratis hos Tele2. Noen som vet?

Endret av Vannjenta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

personsvar er gratis hos netcom?!

 

om du regner med å bruke 3g mye er nok ikke tele2 tingen. tror ikke de har none maxpris per dag, de regner kun per MB i nedlastet innhold. med mobil tv osv blir dette raskt dyrt. videotelefoni er heller ikke gratis hos dem. TN og NC har kampanjer hvor videotelefoni er gratis nå.

 

jeg har selv bytta fra T2 til NC. Er misfornøyd med ringeprisene i forhold til t2, men har trappa mye ned på ringinga bevisst grunnet netcoms skyhøye ringepriser. ellers er jeg fornøyd, gratis innmelding så.. :)

Lenke til kommentar

jeg har selv bytta fra T2 til NC. Er misfornøyd med ringeprisene i forhold til t2, men har trappa mye ned på ringinga bevisst grunnet netcoms skyhøye ringepriser. ellers er jeg fornøyd, gratis innmelding så.. :)

6754773[/snapback]

 

Skyhøye priser? Har du røyka sokker i det siste ;)

 

Sjekk SmartTalk i forhold til Champion. Hele 5 øre dyrere. Det betaler jeg glatt for å mulighet til å kontakte en forhandler uansett hvor i landet jeg er!

Lenke til kommentar

vel, sjekk YoungTalk o forhold til T2 Mobil plus da;) jeg sier ikke at de abbonementene kan sammenlignes, for de er vidt forskjellige. men det er de jeg sikter til; så for meg er YT prisene skyhøye :)

 

jeg hadde forresten et gammelt mobil pluss abbonement (kjøpt før 3.10.05) og prisene som gjalt for meg var

Månedspris 119 kr

Til Fasttelefon 0,59 kr

Til Tele2 Mobil 0,59 kr

Til Telenor Mobil 0,89 kr

Til NetCom Mobil 0,99 kr

Startpris 0,59 kr

SMS 0,67 kr

MMS 2,39 kr

 

abbonementet har blitt litt dyrere, men vi gamle kundene beholdt gamle priser :) Jeg ringte mest til fasttelefon, dvs at jeg betalte 0.59 per minutt, fremfor 1.99 eller hva det er netcom YT har. men disse abbonementa kan jo ikke sammenlignes. da t2 m. pluss har en dyr månedsavgift osv.. Men men..

Endret av shaaland
Lenke til kommentar

Benytter Telenor, det er billigst for meg + at det har best dekning.

Siden vi er flere i familien med mobil så forlater de andre Netcom pga pris/dårlig service og dermed får vi familiepake hos Telenor der vi kan ringe gratis til hverandre + til en fasttelefon.

Dette betyr enormt mye da vi er spredt rundt om fra lengst sør i landet og helt til svalbard :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig kun smart talk jeg vurderer, selv om det irriterer meg at de er noen øre dyrere på alt og at minsteprisen hver måned er høyere enn hos tele2. Men det som virker helt sprøtt er jo at det koster 100,- å etablere personsvar på smart talk og at det koster 20,- i måneden å ha det. Jeg bruker det jo nesten aldri, men om jeg blir oppringt av jobben eller en megler eller liknende så bruker jo disse telefonsvareren om jeg ikke svarer og sender ikke sms.

 

Videotelefoni kommer jeg ikke til å bruke, men mobiltv har jeg lyst å ha muligheten til. Trodde datamania var gratis jeg, men nå ser jeg det også koster 20,- i måneden. Summert sammen begynner jo dette å bli dyrt uansett om de har fri etablering nå. (I forhold til tele2-abbonementet mitt altså) Må jeg betale for å beholde nummeret mitt også, eller er dette med i den frie etableringen? Er jo vanskelig å si hvor mye jeg vil bruke 3G... men det er fristende å kunne se video på bussen på vei til jobb.

 

edit: På netcom sine sider om datapriser står det at: "Alle våre abonnement har en standard datapris for bruk av internett (WAP) og annen dataoverføring på mobilen. GPRS / EDGE / 3G (UMTS) Kr/Mb 20,- Maks. pris per dag 20,-" Hva skal man da med datamania? (Og så ser jeg fri etablering inkluderer overføring av abbonement)

Endret av Vannjenta
Lenke til kommentar
edit: På netcom sine sider om datapriser står det at: "Alle våre abonnement har en standard datapris for bruk av internett (WAP) og annen dataoverføring på mobilen. GPRS / EDGE / 3G (UMTS) Kr/Mb 20,- Maks. pris per dag 20,-" Hva skal man da med datamania? (Og så ser jeg fri etablering inkluderer overføring av abbonement)

6756118[/snapback]

 

Jøss, dette må de ha lagt inn veldig nylig, kanskje pga at de ruller ut mp3-nedlasting snart. Hørtes jo nesten for godt ut til å være sant!

Lenke til kommentar

Jeg er i akkurat den samme situasjonen som deg Vannjenta.

 

Jeg skal kjøpe meg 3G-telefon, og for meg står det mellom Telenor FriFiks og Netcom SmartTalk. Jeg vil jo også selvfølgelig rekke august-kampanjene med fri etablering :) Jeg går, akkurat som deg, over fra Tele2 Champion pga. at de ikke har noe makspris per dag på dataoverføring. Aktiv 3G-bruk vil jo da bli svindyrt med dem.

Det er tydelig at Telenor nå ligger endel etter Netcom om å konkurere på datapriser, siden maksprisen er 50,- mot Netcoms 20,- per dag (Netcoms datapriser)

Det ser nesten ut til at Netcoms DataMania er et utdatert produkt, da det tydelig står at alle Netcoms abb. nå har 20,- makspris per dag uansett.

 

Mine kriterier når jeg nå skal velge mellom dem er jo først og fremst dekning. Jeg bor desverre akkurat utenfor dekning for begge operatørenes 3G/UMTS-nett (i følge demmes deknings-kart), men mens Netcom også er uten EDGE-dekning hos meg, så ser det ut til at Telenor har full dekning over hele området på EDGE. Nå skal jeg uansett kjøpe en telefon med Wifi, så det er jo det som kommer til å bli brukt på telefonen når jeg er hjemme.

Men jeg vil også ha internett tilgjengelig på hytta, og der er begge operatørene også utenfor 3G-dekning. Men igjen så mangler Netcom EDGE-dekning fullstendig, mens Telenor dekker hele området med det. Så da blir det vel til at jeg går for Telenor, selv om dem er dyrere på data.

 

Ellers så er jo forskjellene mellom mine to alternativer at FriFiks er 29,- per mnd, mens SmartTalk er 0,- i abb. pris men har 99,- som minimums-fakturering per måned. Om det ville ha noe å si med mitt bruksmønster, er jeg ikke så sikker på. Gidder ikke regne det ut heller :p

Videre så tar Telenor nesten det dobbelte for samtaler til Netcoms nett (1.16,-), men på den andre siden så inkluderer dem 20 min gratis ringetid per mnd. Dette gjelder også til Netcoms nett.

 

I tillegg til alt dette så tar jeg med i min vurdering at med Telenors abb. så får jeg også automatisk tilgang til Telenors ca 400 Wifi-hotspots rundt omkring på hoteller, flyplasser, bensinstasjoner etc. :w00t: Som nevnt så skal jeg kjøpe en telefon med Wifi, så det spiller jo inn på mitt valg.

 

 

Om det er Telenor eller Netcom som passer best for deg, vil avhenge av dekning der du ferdes, og ditt bruks-mønster. Om din telefon har EDGE, så vil operatørens EDGE-dekning ha mye og si på opplevelsen, siden 3G-dekning fortsatt ikke er noe å rope hurra for på de fleste steder, i allefall ikke utenfor byer.

 

Her er linker med div. info om det jeg har babbla om :) :

Deknings-kart Telenor

Deknings-kart Netcom

Telenors priser

Netcoms priser

Telenors datapriser

Netcoms datapriser

Lenke til kommentar
Liten korrigering: netcoms datapriser gjelder desverre ikke om du bruker mobilen som modem, da må du foreløpig holde deg til datamania. I september skal det komme en ny tjeneste for datapriser fikk jeg høre.

6762759[/snapback]

Hvordan vet de forskjellen mellom bruk som modem eller surfing direkte på mobilen?

Lenke til kommentar
vel, sjekk YoungTalk o forhold til T2 Mobil plus da;) jeg sier ikke at de abbonementene kan sammenlignes, for de er vidt forskjellige. men det er de jeg sikter til; så for meg er YT prisene skyhøye :)

 

 

6755716[/snapback]

 

Unskyld meg... Men du kan da f**n ikke komme her å skylde på skyhøye priser hos NetCom når det er DU som har valgt et av de dyreste abonnementene. Du har faktisk bare deg selv å takke ;)

Lenke til kommentar

Siden jeg bor i Oslo blir det ikke noe problem med å få dekning iallfall. (Her er iallfall ingen bedre enn andre så vidt jeg vet, selv om det er problem med dekning i murbygninger og på t-banen og sånt)

 

Blir nok til at jeg velger NetCom, selv om jeg irriterer meg over at de alltid er nødt å være bittelitt dyrere på alt og at telefonsvarer skal være så dyrt. Kan såklart hende Tele2 kommer med et konkurransedyktig alternativ ettehvert, men da får jeg heller bytte tilbake når den tid kommer. Og så håper jeg jo jeg virkelig får glede av 3G da. (EDGE er det ikke på k610i, og jeg håper skjermen er god nok til å se mobiltv eks.) Noen som har begynt å benytte seg av gledene ved 3G. Noe dere kan friste med? Noen som har testet mobiltv eks?

Endret av Vannjenta
Lenke til kommentar
Liten korrigering: netcoms datapriser gjelder desverre ikke om du bruker mobilen som modem, da må du foreløpig holde deg til datamania. I september skal det komme en ny tjeneste for datapriser fikk jeg høre.

6762759[/snapback]

Hvordan vet de forskjellen mellom bruk som modem eller surfing direkte på mobilen?

6762764[/snapback]

 

Det lurer faktisk jeg og på, ikke vet jeg, men tør ikke prøve det ut ;)

Lenke til kommentar
vel, sjekk YoungTalk o forhold til T2 Mobil plus da;) jeg sier ikke at de abbonementene kan sammenlignes, for de er vidt forskjellige. men det er de jeg sikter til; så for meg er YT prisene skyhøye :)

 

 

6755716[/snapback]

 

Unskyld meg... Men du kan da f**n ikke komme her å skylde på skyhøye priser hos NetCom når det er DU som har valgt et av de dyreste abonnementene. Du har faktisk bare deg selv å takke ;)

6762818[/snapback]

ja, jeg har meg selv å takke. å ja jeg vet at jeg kunne valgt ett billigere. men faktum er att det i 2006 er skammelig dyrt med 1.99 øre /minuttet. så uansett hva jeg har valgt synes jeg ikke det burde finnes så dyre ringepriser.

Endret av shaaland
Lenke til kommentar
Liten korrigering: netcoms datapriser gjelder desverre ikke om du bruker mobilen som modem, da må du foreløpig holde deg til datamania. I september skal det komme en ny tjeneste for datapriser fikk jeg høre.

6762759[/snapback]

Hvordan vet de forskjellen mellom bruk som modem eller surfing direkte på mobilen?

6762764[/snapback]

 

Det lurer faktisk jeg og på, ikke vet jeg, men tør ikke prøve det ut ;)

6763083[/snapback]

Nå har jeg hørt med NetCom og datamania og slikt går ikke hvis du skal bruek mobilen som et modem. Grunn: du må taste inn en kode på telefonen, noe som man ikke får gjort hvis den koples til som et modem.

 

Maks 20 kr. pr. dag gjelder kun wap... hvis du skal bruke mobilen som modem en del i løpet av en dag tror jeg NetCom Connect eller et Telenor-kontantkort (med maks 50 kr. pr. dag uansett type internett). er et ok valg.

Endret av datating
Lenke til kommentar

Mange forslag/løsninger her, men jeg tror det enkleste er å sette seg ned å vurdere hva bruker jeg tlf til og hvor mye bruker jeg den til de foskjellige ting og så sette dette sånn omtrentilg opp, med ca ringeminutter,antall mms, ca nedlastning osv osv.

Ta så disse tallene og sett inn prisene hos de forskjellige levrandørene og se hva en kommer ut med.

Lenke til kommentar
Nå har jeg hørt med NetCom og datamania og slikt går ikke hvis du skal bruek mobilen som et modem. Grunn: du må taste inn en kode på telefonen, noe som man ikke får gjort hvis den koples til som et modem.

 

Maks 20 kr. pr. dag gjelder kun wap... hvis du skal bruke mobilen som modem en del i løpet av en dag tror jeg NetCom Connect eller et Telenor-kontantkort (med maks 50 kr. pr. dag uansett type internett). er et ok valg.

6767755[/snapback]

 

Jeg har fått bekreftet fra netcom at du med datamania kan bruke mobilen som modem. Har også fått bekreftet dette fra flere som har prøvd det. Mitt problem er da at jeg har et bedriftsabonnement og der gjelder ikke datamania. Dessuten trenger jeg bare nett ca 10 dager i måneden og da blir connect fryktelig dyrt.

 

Maksprisen om dagen på 20,- gjelder tjenester som opera mini også, fikk dette bekreftet fra netcom. Det står både wap og annen datatrafikk til mobilen er inkludert i maxgrensa.

Endret av Bamsemoms
Lenke til kommentar
Nå har jeg hørt med NetCom og datamania og slikt går ikke hvis du skal bruek mobilen som et modem. Grunn: du må taste inn en kode på telefonen, noe som man ikke får gjort hvis den koples til som et modem.

 

Maks 20 kr. pr. dag gjelder kun wap... hvis du skal bruke mobilen som modem en del i løpet av en dag tror jeg NetCom Connect eller et Telenor-kontantkort (med maks 50 kr. pr. dag uansett type internett). er et ok valg.

6767755[/snapback]

 

Jeg har fått bekreftet fra netcom at du med datamania kan bruke mobilen som modem. Har også fått bekreftet dette fra flere som har prøvd det. Mitt problem er da at jeg har et bedriftsabonnement og der gjelder ikke datamania. Dessuten trenger jeg bare nett ca 10 dager i måneden og da blir connect fryktelig dyrt.

 

Maksprisen om dagen på 20,- gjelder tjenester som opera mini også, fikk dette bekreftet fra netcom. Det står både wap og annen datatrafikk til mobilen er inkludert i maxgrensa.

6768674[/snapback]

Det er jo bra hvis det fungerer, men rart at forhandlerservice sa: Vent litt så skal jeg sjekke opp her... og litt senere: "Du trenger en kode for å få brukt den og det vil ikke fungere". :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...