Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ISDN linje på steroider!


Anbefalte innlegg

Midt inne i denne tiden med vill hetsing av telenor så opplever jeg noe som må sies å vere positivt!

jeg har i den siste tiden hatt en utrolig ustabil ISDN-linje. kobler fra internett hele tiden.

Men når den virker er det ikke måte på tempo. akkurat nå laster jeg ned en .exe fil på 10MB. da står det i opera for øyeblikket at nedlasningshastigheten er 8.3KB/s. jeg trodde maks teoretisk hastighet var 8KB/s.. og de første 20% av fila lastet jeg ned på mellom 16 og 18KB/s!

 

Noen som har en forklaring på dette? Det er èn ISDN linje, kompresjon er på, men burde ikke ha så store utslag på en .exe fil..

 

(får vel ikke samme imponerende resultat når jeg skaffer bredbånd.. 2MB utav en 1MB linje..:smile:

 

http://home.online.no/~erlhau/ISDN/

 

Edit: la til link med bilder

 

[ Denne Melding var redigert av: Ritz på 2002-10-25 14:33 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til dette er (kan være) at filen begynner å lastes ned med en gang du trykker på linken, og den laster ned mens du velger sted du skal legge den på disken, så når download-vinduet åpnes så virker det som hastigheten er større (altså info som står blir feil). Dette retter seg opp etterhvert og hastigheten vil syke til det "vanlige".

 

Vil tro dette er løsningen. Du er ikke den eneste, de fleste av oss opplever det.

Lenke til kommentar

8,3kbs er vel vel ikke så enormt mye på isdn, jeg har isdn selv fra tiscali og opplever stort sett linjekapasitet fra 9kbs til 12 og da mener jeg stabil nedlastingshastighet.

 

jeg er overbevist om at isdn linjene har mye mer potensiale enn det telenor lar oss få, i tyskland f.eks er en enkel isdn linje på 128kb, skjønner liksom ikke hvorfor linja her ikke skulle klare det samme.

Lenke til kommentar

Har selv opplevd noe av det samme for en stund siden (stabilt 12-16KB i 5-10 minutter).

 

Har ingen fornuftig forklaring på dette siden det i teorien ikke skal være mulig.

 

Det at grensen for dataoverføringen er på 64Kbit/s kommer av at utstyret er laget for denne hastigheten. Dette pga. at denne hastigheten skal kunne garanteres til alle som har ISDN. Linjene har selfølgelig en langt høyere mulig kapasitet, men dette er med andre overføringsteknikker (annet utstyr) enn ISDN. (ADSL, HDSL, VDSL osv.)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-25 14:53, skrev TettSpaden:

8,3kbs er vel vel ikke så enormt mye på isdn, jeg har isdn selv fra tiscali og opplever stort sett linjekapasitet fra 9kbs til 12 og da mener jeg stabil nedlastingshastighet.


Får å finne ut hvor mye man kan laste (i kilobit), tar man linjehastigheten / 8. I dette tilfellet 64kb/8, som jo blir 8kb med litt basic grunnskole deling.


jeg er overbevist om at isdn linjene har mye mer potensiale enn det telenor lar oss få, i tyskland f.eks er en enkel isdn linje på 128kb, skjønner liksom ikke hvorfor linja her ikke skulle klare det samme.



 

Det er ikke teknisk mulig at en enkel ISDN linje kan laste ned med mer enn 8kb/s. Enkelt og greit. :smile:

Jeg gidder ikke forklare det nøye, tildels fordi jeg ikke husker det, og tildels fordi det er aaalt for mye ting å nevne. Men de som har gått på Elektronikk burde vite det hvis de har fulgt sånn nogenlunde med i timene. :smile:

 

Det at man opplever at man laster med 12 kb etc. i blant er bare en "grafisk" bug kan man jo si. PC'n tror bare at man laster med mer enn det man gjør.

 

_________________

"Get away from me.

Take heed to Thyself and see my face no more. For in the day Thou see my face, Thou shalt DIE!"

 

[ Denne Melding var redigert av: [bL]NiTro på 2002-10-25 15:40 ]

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke det teoritisk mulig?

 

hvor ligger begrensingen?

 

tviler på at det er linja som er flaskehalsen, greit nok at det kan være telenors sentraler, men uansett kan jeg liksom ikke se at det ikke skulle gå ann å tappe linja for litt mer enn akkurat 64kb.

 

og som sagt, hvor er det da mulig i tyskland? jeg har bodd der og vet at de kjører 128 på kun en linje, altså dobbel hastighet av her, mulig de har ett helt annet isdn system, det vet jeg lite om.

 

dessuten at linja er garantert 64kb er vel egentlig bare tull, kjenner mange som har utrolig treig isdn og de har målt linja si nedi 40kb

Lenke til kommentar

Telenor har noe som heter for støtte for "isdn turbo" som viss man går i egenskaper på oppkoblingen sin og går så på skille ark "servertyper" så vill man sannsynlig vis se en knapp som heter for programvarekomprimering, som går ut på at det som leverandør (f.eks telenor nextgentel etc) sender til deg blir da pakket ned, for så å bli pakket opp igjenn når det kommer frem til deg.

 

ERGO . Viss man da, skal sende f.eks et bilde i noe så tunkt et format som pga. på 1mb så ville det bli pakket ned til betydelig mindre, og da ville den fine windowsen trodd at ting gikk fortere enn det egentlig gjorde

 

Edit -

Såg akkurat det "rask ISDN!.JPG", viss acdsee hadde vert zippa ned, før det ble sendt hadde farten gått som normalt.. der lengre nede på bildet, så står det "Compression %" det ville jeg tro var hvor mye av det du sendte fra deg, og lasta ned som ble komprimert.

 

Oppsumering - du laster max ned i 64kbit, men indikatoren tror at det går fortere pga du får ned 6kb zippa, og så blir det til 12kb unzippa.

Har selv sendt et tga screenshot i 60kbps til en fyr med kabel, og ca 30/40 til en annen med isdn.

vell å merke, så går ting kjappere om man pakker fila FØRST, for den komprimerings måten som blir brukt er ikke den mest effektive, men den virker da :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: troyel på 2002-10-25 16:09 ]

Lenke til kommentar

det kan ka med komperimeringen å gjøre, hvis det er kraftig komperimert, får du jo flere u-komperimerte kb. inn på maskinen pr. sec enn uten komperimering? Jeg regner med at pakkene blir pakket opp før de når "telleverket" til Opera/IE/Netscape?

 

Jeg tror ikke det er mulig å "overklokke" en ISDN linje på den måten dere snakker om. Det har med at det er begrensninger i ISDN boksen og ISDN kortet på 64 kbps. Du kan jo alltid koble opp to linjer og på 128 kbps, men ikke med en linje...

Lenke til kommentar

ISDN teknikken har en begrensning på 64Kbit/s.

 

ADSL teknikken som er nyere har høyere begrensning. Er ikke sikker på topphastigheten.

 

VDSL og HDSL som er noen av de nyeste teknikkene som brukes på norges telenett har muligheten for enda høyere hastighet.

 

Det er idag kun teknikkene (overføringsmetode og komprimering) som er en begrensning på topphastighetene.

 

Selve kobberparet (telefonledningen)har jo ingen fysisk hastighetsbegrensning. Det er jo bare en passiv signalleder.

Lenke til kommentar

Quote:


i tyskland f.eks er en enkel isdn linje på 128kb, skjønner liksom ikke hvorfor linja her ikke skulle klare det samme.


Vi har jo samme ISDN her, en linje klarer 128Kb. En linje har to kanaler på 64Kb. Ingen som hindrer deg i å bruke begge kanalene slik at du får 128Kb, men det koster jo dobbelt.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-26 17:33, skrev John_^:

ISDN teknikken har en begrensning på 64Kbit/s.


ADSL teknikken som er nyere har høyere begrensning. Er ikke sikker på topphastigheten.


VDSL og HDSL som er noen av de nyeste teknikkene som brukes på norges telenett har muligheten for enda høyere hastighet.


Det er idag kun teknikkene (overføringsmetode og komprimering) som er en begrensning på topphastighetene.


Selve kobberparet (telefonledningen)har jo ingen fysisk hastighetsbegrensning. Det er jo bare en passiv signalleder.


 

Å kalle xDSL for ny teknologi er jo å ta litt kraftig i...

Man kunne lagt fiberlinjer lenge før internett ble en realitet og bredbånd var nødvendig. Selv om det er et useriøst fakta så er det hvertfall sant at all teknologi som blir brukt i dag er forlengst foreldet!

Telefonteknologien har ligget så langt tilbake i utviklingen at det er skremmende. Mens de fleste områder utvikler seg ganske rask så henger telenor og gjengen igjen med teknologi fra krigens dager.

 

På mobilsiden så har utviklingen gått mye raskere enn på linje-telefoni. Selv om man har hatt G3 i asia i lang tid så er det hvertfall på vei hit sakte men sikkert.

 

Og jeg gidder ikke høre noe tull om at ISDN/ADSL er egentlig utrolig bra, de fleste av oss vet bedre!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-26 01:31, skrev dark^dog:

Gjelder det samme for modem tro? Har selv lasta ned en fil på 1,02 MB ca 1 minutt på et vanlig 56 K modem fra en norsk ftp server. Grei nok hastighet det. (Til modem å være) Tilsvarer en linje på 550 kbit sec.



Nei, det tilsvarer dobbel isdn. Med 550kbit/s hadde det tatt ca. 15 sekunder....

 

[ Denne Melding var redigert av: JSS på 2002-10-27 10:52 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...