Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva kan det være?

post-89498-1156611575_thumb.jpg

 

Et nytt Pentax DSLR!

post-89498-1156611598_thumb.jpg

 

Bildekvaliteten er meget god - Her er et utklipp av en billedfil på 3008x2000 pixler. (trykk på bildet for 100% oppløsning)

post-89498-1156611614_thumb.jpg

 

Kommer tilbake med mer når jeg har fått prøvd det in real life :thumbup:

Endret av Nerd007
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*sikle* Jeg vil også ha stabilisering i kamera! :p

 

Er det søkeren fra DS eller DL som er i K100D? :)

6747597[/snapback]

Det vet jeg faktisk ikke. Søkeren er ihvertfall klar og tydelig, men akkurat det kom ikke som noen overraskelse for å si det sånn.

 

Jeg har forresten lagt inn en omfattende erfaring i produktguiden som dukker opp straks den har blitt godkjent.

Lenke til kommentar
*sikle* Jeg vil også ha stabilisering i kamera! :p

 

Er det søkeren fra DS eller DL som er i K100D? :)

6747597[/snapback]

Det vet jeg faktisk ikke. Søkeren er ihvertfall klar og tydelig, men akkurat det kom ikke som noen overraskelse for å si det sånn.

 

Jeg har forresten lagt inn en omfattende erfaring i produktguiden som dukker opp straks den har blitt godkjent.

6751562[/snapback]

 

 

Omfattende erfaring etter et døgn bruk?

Lenke til kommentar
Omfattende erfaring etter et døgn bruk?

6751612[/snapback]

Har tatt 140 bilder, og tror dermed jeg har fått testet kameraet nok til å poste en erfaring i produktguiden. Jeg kunne selvsagt ventet et par uker, men tror førsteinntrykket etter noen få dager sier like mye som om jeg skulle ventet. I og med at det hittil bare ligger en eneste erfaring i produktguiden tror jeg det er mer hensiktsmessig at det dukker opp en erfaring til, fremfor at jeg og alle andre som har kjøpt kameraet venter. Viktige momenter om for eksempel hvilke deler som slites osv. vil jeg uansett først vite noe om om noen år tipper jeg. Endret av Nerd007
Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt kamera!

 

Har bestemt meg for å kjøpe dette kameraet jeg også.

Nå aner jeg ikke hvor erfaren du er i dette gamet, men det hadde vært fint om du kunne skrevet kanskje litt av dine erfaringer +/-.

 

Har sett etter brukererfaringer på nettet men det er så nytt at det ikke er så mye som er skrevet om det enda, så please fortell litt om dine brukererfaringer enten her, eller på en PM.

 

Har selv lurt på om jeg skulle kjøpt Pentax K100D Kit w/18-55 & 50-200mm ser at objektivene i kittet er 18-55mm F3.5-F5.6 - 50-200mm F4-5.6.

Har også sett på Tamron 28-300mm f/3.5-6.3 XR Lens og lurer på og heller kjøpe hus + denne linsen, så hvis det er noen som har synspunkter på dette så vennligst del dem med meg.

 

Min erfaring med Speilrefleks, er et Pentax Me super som jeg la på hyllen i 85, så den er nærnest helt fraværende.

 

Takker for alle svar!

 

Linker til dette kameraet: Link Galleri review

Lenke til kommentar
Gratulerer med nytt kamera!

Takker! Dette er mitt første speilrefleks etter mange år med ultrazooms, og jeg ser nå hvor mye mer kontroll man får med et DSLR.

 

En av de største styrkene ved dette kameraet er hvor praktisk og funksjonelt alt er, og det gjelder for eksempel menysystemet. Dette kameraet er faktisk på mange måter enklere å bruke enn en del kompaktkameraer jeg har prøvd. Gjennom Fn-knappen på baksiden av kameraet har man for eksempel umiddelbar tilgang til ISO-verdier, hvitbalanse og styring av blitz. Dette gjelder kanskje andre speilreflekskameraer også, men mitt Fujifilm S5500 er ihvertfall ikke i nærheten av å være like brukervennlig.

 

En av de tingene du bør være klar over er at kameraet av en eller annen grunn bruker svært glorete farger som default, omtrent som de fleste Kodak-kameraer. Dette er imidlertid svært enkelt å endre, det eneste man trenger å gjøre er å endre fargegjengivelsen fra "bright" til neutral. I likhet med andre digitalkameraer jeg har prøvd bør hvitbalansen styres manuelt når du er inne, og dette er fordi kameraet oppfatter lyspærelys som mye gulere enn det det ser ut som for oss organiske vesner. Forteller man kameraet hva lyskilden er blir bildene mye mer korrekte mhp fargegjengivelse. Er man utendørs fungerer automatisk hvitbalanse perfekt ut i fra hva kan se.

 

Kameraet har et hjul på toppen for å velge program, men jeg fant veldig raskt ut at programmet for manuell styring av F-verdier og automatisk utregning av eksponeringstid passer til minst 99% av alle situasjoner. Dette er merket med "Av" på hjulet, hvorav A'en står for aperture, og da styres F-verdien av hjulet på baksiden av kameraet.

 

Med dette kameraet kan man bruke svært gamle objektiver. Dette gjelder alle K mount objektiver fra helt tilbake til 1976, og alle M42 screw mount objektiver fra helt tilbake til 1949. Jeg regner med at du har skapet fullt i og med at du hadde Pentax speilrefleks i 1985. Det går visstnok også an å bruke gamle Nikon-objektiver som ikke er merket med AI og AIS, men hvor godt de faktisk sitter varierer. Dette er noe jeg snappet opp da jeg browset gjennom diskusjonsforumet til Pentax på Dpreview.

 

Det eneste objektivitet av de du nevner som jeg har brukt er kitobjektivet på 18-55mm. Dette er et meget skarpt objektiv, og vidvinkelen er mer enn god nok til de aller fleste formål. Hvis du liker å ta portretter av folk kan den bli litt kort på 55mm på tele, men det er avhengig av hvor lang avstand du liker å ha mellom de seg selv og den du tar bilder. Med 55mm må du nemlig bli ganske nærgående (dvs. under 1,5 meter). Nå regner jeg forsåvidt med at de som liker å ta portrettbilder uansett anskaffer et eget objektiv til dette formål, gjerne F1.4, F1.2 e.l. De andre objektivene du nevner har jeg ikke prøvd, men jeg vil anta at et objektiv med 10x zoom gir dårligere bildekvalitet enn et objektiv på 4x zoom. Det finnes imidlertid sikkert unntak til denne reglen. Det er jo dessuten kanskje greit å ha et alt-mulig-objektiv til å rusle rundt med.

Lenke til kommentar
Gratulerer med nytt kamera!

Med dette kameraet kan man bruke svært gamle objektiver. Dette gjelder alle K mount objektiver fra helt tilbake til 1976, og alle M42 screw mount objektiver fra helt tilbake til 1949. Jeg regner med at du har skapet fullt i og med at du hadde Pentax speilrefleks i 1985. Det går visstnok også an å bruke gamle Nikon-objektiver som ikke er merket med AI og AIS, men hvor godt de faktisk sitter varierer. Dette er noe jeg snappet opp da jeg browset gjennom diskusjonsforumet til Pentax på Dpreview.

 

6752896[/snapback]

 

Skal du bruke m42 eller Nikon objektiver (nikon fungerer vel neppe uansett er ikke noe særlig forskjell i mellom Pentax og Nikon i avstand til fokusplan) trenger du en adapter, for all del ikke prøv å skru et m42 objektiv fast på kameraet ditt. Når det kommer til bruk av m42 på nye kameraer fungerer dette med en adapter på nesten alle merker siden M42 hadde veldig lang avstand fra fatning til filmplanet. Best egnet til bruk av slik adaptere er Canon EOS kameraer som har den største fatningen (i diameter) og den korteste avstanden fra fatning til filmplan.

Lenke til kommentar

Takker for et godt utfyllende svar, blir nok et nytt Pentax på meg nå.

 

Jo da, jeg har noen objektiver som jeg kunne tenke meg og bruke, riktignok er de uten AF men det betyr ikke noe når man skal ta et bilde hvor man har litt tid på seg.

 

Lykke til med kameraet ditt, skal bli kjekt og lese din brukererfaring i produktguiden, det er nok mange andre som vurderer dette kameraet.

Lenke til kommentar
Skal du bruke m42 eller Nikon objektiver (nikon fungerer vel neppe uansett er ikke noe særlig forskjell i mellom Pentax og Nikon i avstand til fokusplan) trenger du en adapter, for all del ikke prøv å skru et m42 objektiv fast på kameraet ditt. Når det kommer til bruk av m42 på nye kameraer fungerer dette med en adapter på nesten alle merker siden M42 hadde veldig lang avstand fra fatning til filmplanet. Best egnet til bruk av slik adaptere er Canon EOS kameraer som har den største fatningen (i diameter) og den korteste avstanden fra fatning til filmplan.

6753509[/snapback]

Bruk av Nikon objektiver er visstnok langt ifra umulig. Se bare her:

 

http://forums.dpreview.com/forums/readflat...thread=19738793

 

Når det gjelder M42 så er det helt riktig at det trengs adapter, og at det er fullt mulig å bruke M42 på andre kameraer også. M42 til K mount adapteren ser slik ut:

 

PXAB.jpg

Lenke til kommentar
Takker for et godt utfyllende svar, blir nok et nytt Pentax på meg nå.

 

Jo da, jeg har noen objektiver som jeg kunne tenke meg og bruke, riktignok er de uten AF men det betyr ikke noe når man skal ta et bilde hvor man har litt tid på seg.

 

Lykke til med kameraet ditt, skal bli kjekt og lese din brukererfaring i produktguiden, det er nok mange andre som vurderer dette kameraet.

6753692[/snapback]

Bare hyggelig. Det dukker nok snart opp reviews rundt omkring også.
Lenke til kommentar

Det er mye rart folk prøver på som nok ikke er like aktuelt i virkeligheten. Feks la du merke til at alle bildene postet i den tråden er nærbilder, det er fordi Nikon og Pentax ikke har samme avstand til fokusplanet. Nikon objetiver på et pentax kamera derfor ikke vil fokusere til uendelig. I det hele tatt skremmende at fyren vurdererte å konvertere orginale Nikon objektiver kjøpt sammen med en F2 til pentax fatning. F2 er et nydelig kamera, har man en F2 med et komplett sett av objektiver til bør man helt klart ta vare på disse, og skal man selge dem bør man selge dem som et sett, og i hvertfall ikke file på dem slik at de passer til Pentax men bare kan brukes til nærbilder.

 

Kort sagt dette er slik eksprimentering som dukker oppe på forum en gang blant. Er ikke helt ukjent med dette selv da jeg har festet en industar 61ld ltm mount på en EOS350d. Når jeg tok objektivet fra hverandre klarte jeg faktisk også å få det til å fokusere til uendelig, men det er ikke dermed sagt at LTM (Leica Threaded Mount) er kompatibel med EOS kameraer hvis noen skulle tro det. Det er foresten ikke så mange måter å lage en bajonett på så det overasker meg ikke at noen har greid å lirke på et objektiv av et annet merke, men så lenge ikke fokusdistansen er det samme er det stort sett ubrukelig til praktisk bruk. Desuten er det en fin måte å få ødelagt kameraet sitt, hva gjør man når Nikon objektivet henger seg fast i Pentax kameraet?

Endret av modin
Lenke til kommentar

K100D + 18-55 + 50-200 er et suverent kit! Kitobjektivene (spesielt telen) er mye bedre enn konkurrentene (bortsett fra 18-70 til Nikon), og koster ikke mye. Liker du fastobjektiver er også Pentax veien å gå. Hvis K100D har den samme søkeren som DSen (er ikke sikker nemlig, og for lat til å finne ut :p), finnes det utrolige mengder gamle primes som gruser så godt som alt annet på 35mm-markedet, som ikke koster mange ganger så mye. Disse er selvfølgelig MF, men hvis søkeren er god så gjør det ikke så mye.

 

Et dobbelkit + en 50mm f/1.4 (jeg har en mf, men af-versjonen er like god) gir deg alt du kommer til å trenge i lang tid framover.

Lenke til kommentar

Jeg hentet også mitt nye K100 D like før helgen.

Dette er mitt første digitale speilrefleks, og spenningen var derfor stor.

Tidligere har det vært et par Pentax analogkameraer i hus, og det var virkelig hyggelig å finne igjen mye av logikken og brukervennligheten fra "gamledager".

Jeg fryktet inviklede menyer og tykke manualer. Men her var det stort sett bare å gå igang. Ekstra greit var det å finne hurtigvalg av de mest brukte eksponeringsfunksjoner lett tilgjengelig, med edblendingskontroll, eksponeringskorreksjon osv der man kunne forvente dette.

Når i tillegg de gamle fine Pentax - objektiver som er blitt liggende i skapet noen år nå, kommer til heder og verdighet igjen - ser dette ut til å kunne bli morro.

Prisen var heller ikke avskrekkende, selv ved kjøp hos den lokale pusheren.

 

Det er spurt tidligere i tråden om søkeren.

Denne er såvidt jeg vet speilbasert, og ikke prismebasert slik DS'en var. Desverre.

Når jeg sammenligner søkerbildet med mitt gamle MZ5, er det selvsagt forskjell. Men likevel ikke på langt nær så trangt/mørkt som fryktet. Ikke brilliant, men fullt brukelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...