Gå til innhold

Trenger tips til å lage lyrics!


ZenCo

Anbefalte innlegg

Morn!

 

Jeg og bandet hadde vår første badøving igår etter lang sommerfeire... Bassisten kom med ny 5-strengers bass og gitaristen kom med ny gitar fra England. Vi snikra sammen en godlåt, og nå skal vi snart begynne å lage tekst.

 

Noen som har noen tips om hvordan å lage en tekst?

Hvordan begynner man, og hvordan driver man på? Noen spesiell framgangsmåte?

Skal man først lage grovteksten, også finpusse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg selv får ofte en idè om hva sangen skal handle om under lagingen av sangen. Så etterpå lager jeg en versjon av sangen i gp. Deretter spiller jeg den av mens jeg synger til den, deretter blir det utformet vers og refreng på en eller annen rar måte. Kan ikke forklare hvordan det skjer, de bare kommer plutselig i hodet. Får jeg problemer med å finne ut av en setning eller noe sånt tar sangen på repeat til det faller på plass. Alltid finpussing etterpå.

Lenke til kommentar
Morn!

 

Jeg og bandet hadde vår første badøving igår etter lang sommerfeire... Bassisten kom med ny 5-strengers bass og gitaristen kom med ny gitar fra England. Vi snikra sammen en godlåt, og nå skal vi snart begynne å lage tekst.

 

Noen som har noen tips om hvordan å lage en tekst?

Hvordan begynner man, og hvordan driver man på? Noen spesiell framgangsmåte?

Skal man først lage grovteksten, også finpusse?

6746392[/snapback]

 

har mange sang tekster jeg har laget som dere kan få hvis dere er interesert. lager sang tekster av og til når jeg kjeder meg. gi meg emne eller noe så kan jeg lage en hvis dere vil :) :)

Lenke til kommentar

Det første du må gjøre er å finne et emne, en historie som du vil at sangen skal fortelle. Deretter kan du legge til et budskap, moralen i sangen. Dette er dette budskapet som skal formidles gjennom historien. Du kan begynne med å skrive en historie, velge ut de delene du synes er viktigst å ha med og forsøke å skape rim rundt dem. Skriver du på engelsk, så kan du ta i bruk rhymezone.com, sammen med thesaurus.com for å finne synonymer.

 

Hvis du vil ha kritikk til tekstene, så er det bare å legge ut. Det er alltid interessant å se hva folk skriver, og konstruktiv kritikk er det alltid nok av.

Lenke til kommentar

Selv føler jeg som regel at jeg må ha et tema jeg tenker på fra før av før jeg får skrevet noe, og inspirasjonen kommer som regel tilfeldig (og alltid på upassende tidspunkt og/eller midt på natta). Men sånt dukker også ofte opp mens man lager en låt, særlig hvis musikken gir fra seg en spesiell stemning.

Ut fra at du "har en låt, trenger tekst" går jeg ut ifra at du ikke har tenkt å legge så veldig stor mening i teksten bortsett fra å ha noe å synge. Da bør du kanskje prøve først å bare skrive ned det første som detter ned i hodet ditt. Men pass på å ha en rød tråd gjennom hele teksten!

Lenke til kommentar

Tror ikke det finnes noe mer personlig enn å skrive tekster, både hvordan og hva de inneholder. Du må nesten prøve deg frem. Noe som pleier å funke for meg er f.eks. en liten spliff og la det flyte, eller sette meg med gitar, klimpre og prøve meg frem, eller bare sette meg og skrive for så å skrive tekst. Veldig vanskelig å skrive en tekst i felleskap, fordi man så lett begrenser seg i felleskap, men er lett å gå over den felles etterpå om det er noe å endre på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...