Gå til innhold

Norge på vei mot avgrunnen.


Anbefalte innlegg

Jeg spøkte ikke med innlegget mitt.

Å lure litt ekstra penger ut av staten er noe de fleste av oss gjør. Ta opp fult lån og stipend når vi ikke trenger det og setter det på høyrente konto. Kjøre "gratisveien" inn til sentrum for å unngå bompenge. Gå på fancy og dyr restaurant når du er i statens erende og du leverer bilag for "nødvendige utgifter". Å overdrive skader for å få litt ekstra økonomisk kompensasjon er bare neste skritt. Det er utrolig mange idioter og folk som ikke kan oppføre seg i Norge. Da er det vanskelig å få dårlig samvittighet når eg utnytter systemet og tar skattepengene deres..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Jeg spøkte ikke med innlegget mitt.

Å lure litt ekstra penger ut av staten er noe de fleste av oss gjør. Ta opp fult lån og stipend når vi ikke trenger det og setter det på høyrente konto. Kjøre "gratisveien" inn til sentrum for å unngå bompenge. Gå på fancy og dyr restaurant når du er i statens erende og du leverer bilag for "nødvendige utgifter". Å overdrive skader for å få litt ekstra økonomisk kompensasjon er bare neste skritt. Det er utrolig mange idioter og folk som ikke kan oppføre seg i Norge. Da er det vanskelig å få dårlig samvittighet når eg utnytter systemet og tar skattepengene deres..

6746588[/snapback]

 

Setter pris på ærligheten din, og jeg kjenner meg igjen i tankegangen din. Samtidig mener jeg ikke at dette landet har utrolig mange idioter, heller utrolig mange fine mennesker, kan være at de er snille/naive, men jeg vil ikke bytte dem ut mot noen andre.

Lenke til kommentar
Jeg spøkte ikke med innlegget mitt.

Å lure litt ekstra penger ut av staten er noe de fleste av oss gjør. Ta opp fult lån og stipend når vi ikke trenger det og setter det på høyrente konto. Kjøre "gratisveien" inn til sentrum for å unngå bompenge.

6746588[/snapback]

Dette er helt lovlig.

 

Gå på fancy og dyr restaurant når du er i statens erende og du leverer bilag for "nødvendige utgifter".

6746588[/snapback]

Det er grovt tillitsbrudd, og noe helt annet.

 

Det er ikke noen glidende overgang her.

Å overdrive skader for å få litt ekstra økonomisk kompensasjon er bare neste skritt. Det er utrolig mange idioter og folk som ikke kan oppføre seg i Norge. Da er det vanskelig å få dårlig samvittighet når eg utnytter systemet og tar skattepengene deres..

6746588[/snapback]

Det er et et nytt skritt, javel. Men det betyr ikke at det skrittet ikke er av en helt annen karakter enn tidligere skritt.

 

Jeg ble frastjålet en sykkel en gang. Den var ulåst. Mange ville snytt forsikringsselskapet og påstått at den var låst. Jeg vurderte det, men valgte å ikke gjøre det. Å snyte noen er en helt annen holdning og type handling enn å sette inn studielån på høyrekonto.

Lenke til kommentar

Grovt tillitsbrudd å gjøre max ut av offentlige ordninger?

Husker gode gamle tiden eg var kompani assistent i gode gamle forsvaret...

Fenrikene kom inn på kontoret med luen mellom beina og dumpet en bunke med kvitteringen på pulten min der de søkte om å få kompensert deres matutgifter på en liten øvelse/eksursjon på andre siden av landet.. Var mange 1000kr i utgifter bare på mat for en 3 dagers periode..

Det er ikke grovt tillitsbrudd, det er bare å utnytte systemet. Temmelig sikkert de fikk tilbake disse pengene.. De var jo gode kompiser med sjefen min, personal befalet.

 

Eg dimmet militæret så fort eg kunne, men i dag når eg er innkalt til meddommer tjeneste så sitter pengene løs når eg skal ha meg noe mat, og transport utgifter blir overdrevet, dessverre så bor eg i bergen der som rettsalen er så eg får ikke dekket hotel, men hvis eg ikke hadde bodd her hadde eg sjekket inn på det største sossestedet eg kunne finne... Hvorfor? fordi eg kan! Og fordi staten betaler! Takk Uncle Sam.

 

Å overdrive litt for å oppnå uføretrygd ser eg ingenting gale i. Systemet er ikke godt nok utviklet for å ivareta behovene til arbeidstakere, da må en gjerne bruke litt kraftigere ord og overdrive litt skal en få det en har krav på i helse Norge..

Og de som ikke gjøre dette? De er taperne i velferdsstaten. Det er nemlig de ressurssterke som vinner. Den som har mest skal få enda mer, mens den som lite har skal miste det lille en har...

Kjemp for retten din!

Endret av magicus
Lenke til kommentar
Grovt tillitsbrudd å gjøre max ut av offentlige ordninger?

Husker gode gamle tiden eg var kompani assistent i gode gamle forsvaret...

Fenrikene kom inn på kontoret med luen mellom beina og dumpet en bunke med kvitteringen på pulten min der de søkte om å få kompensert deres matutgifter på en liten øvelse/eksursjon på andre siden av landet.. Var mange 1000kr i utgifter bare på mat for en 3 dagers periode..

Det er ikke grovt tillitsbrudd, det er bare å utnytte systemet. Temmelig sikkert de fikk tilbake disse pengene.. De var jo gode kompiser med sjefen min, personal befalet.

6749826[/snapback]

 

Og i stedet for å rapportere denn grove(?) utnyttingen av systemet følte du at beste reaksjon var å lære av deres eksempel...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Grovt tillitsbrudd å gjøre max ut av offentlige ordninger?

Husker gode gamle tiden eg var kompani assistent i gode gamle forsvaret...

Fenrikene kom inn på kontoret med luen mellom beina og dumpet en bunke med kvitteringen på pulten min der de søkte om å få kompensert deres matutgifter på en liten øvelse/eksursjon på andre siden av landet.. Var mange 1000kr i utgifter bare på mat for en 3 dagers periode..

Det er ikke grovt tillitsbrudd, det er bare å utnytte systemet. Temmelig sikkert de fikk tilbake disse pengene.. De var jo gode kompiser med sjefen min, personal befalet.

6749826[/snapback]

 

Og i stedet for å rapportere denn grove(?) utnyttingen av systemet følte du at beste reaksjon var å lære av deres eksempel...

6750071[/snapback]

 

Ikke for å frata magicus evnt. svar, men det er kanskje ikke så lett å rapportere slikt, kan jo hende at systemet ikke ønsker rapporter, og så går det ut over den som rapporterer.

 

Det som er interessant med hans ærlige fremstilling er at den samsvarer med det jeg selv skrev tidligere om en generell aksept i vår kultur for uærlighet, og beundring av "vinnere", selv om de bruker juks som metode. Det er lettvint å si at du selv aldri ville gjort det samme, hvis du sitter i en posisjon hvor det ikke er mulig uten negative følger.

Lenke til kommentar
Ikke for å frata magicus evnt. svar, men det er kanskje ikke så lett å rapportere slikt, kan jo hende at systemet ikke ønsker rapporter, og så går det ut over den som rapporterer.

 

Det som er interessant med hans ærlige fremstilling er at den samsvarer med det jeg selv skrev tidligere om en generell aksept i vår kultur for uærlighet, og beundring av "vinnere", selv om de bruker juks som metode. Det er lettvint å si at du selv aldri ville gjort det samme, hvis du sitter i en posisjon hvor det ikke er mulig uten negative følger.

6750250[/snapback]

 

Jeg synes dette høres ut som en falitt-erklæring.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Ikke for å frata magicus evnt. svar, men det er kanskje ikke så lett å rapportere slikt, kan jo hende at systemet ikke ønsker rapporter, og så går det ut over den som rapporterer.

 

Det som er interessant med hans ærlige fremstilling er at den samsvarer med det jeg selv skrev tidligere om en generell aksept i vår kultur for uærlighet, og beundring av "vinnere", selv om de bruker juks som metode. Det er lettvint å si at du selv aldri ville gjort det samme, hvis du sitter i en posisjon hvor det ikke er mulig uten negative følger.

6750250[/snapback]

 

Jeg synes dette høres ut som en falitt-erklæring.

6751139[/snapback]

 

Hva er falitterklæringen? :dontgetit:

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Ikke for å frata magicus evnt. svar, men det er kanskje ikke så lett å rapportere slikt, kan jo hende at systemet ikke ønsker rapporter, og så går det ut over den som rapporterer.

 

Det som er interessant med hans ærlige fremstilling er at den samsvarer med det jeg selv skrev tidligere om en generell aksept i vår kultur for uærlighet, og beundring av "vinnere", selv om de bruker juks som metode. Det er lettvint å si at du selv aldri ville gjort det samme, hvis du sitter i en posisjon hvor det ikke er mulig uten negative følger.

6750250[/snapback]

 

Jeg synes dette høres ut som en falitt-erklæring.

6751139[/snapback]

 

Hva er falitterklæringen? :dontgetit:

6751362[/snapback]

 

At vi har en generell aksept for slik oppførsel, og at det er 'lettvint' å argumentere mot. Var i hvertfall slik jeg tolket inlegget ditt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Ikke for å frata magicus evnt. svar, men det er kanskje ikke så lett å rapportere slikt, kan jo hende at systemet ikke ønsker rapporter, og så går det ut over den som rapporterer.

 

Det som er interessant med hans ærlige fremstilling er at den samsvarer med det jeg selv skrev tidligere om en generell aksept i vår kultur for uærlighet, og beundring av "vinnere", selv om de bruker juks som metode. Det er lettvint å si at du selv aldri ville gjort det samme, hvis du sitter i en posisjon hvor det ikke er mulig uten negative følger.

6750250[/snapback]

 

Jeg synes dette høres ut som en falitt-erklæring.

6751139[/snapback]

 

Hva er falitterklæringen? :dontgetit:

6751362[/snapback]

 

At vi har en generell aksept for slik oppførsel, og at det er 'lettvint' å argumentere mot. Var i hvertfall slik jeg tolket inlegget ditt.

6751388[/snapback]

 

Ja, jeg mener vi har en generell aksept for å tillate juks, og hvis man vil argumentere imot så venter jeg på motargumenter ... :hrm:

Lenke til kommentar

Ok, uttrykte meg dårlig og prøver igjen. Er enig i at vi har den omtalte aksepten i samfunnet. Det jeg så på som en falitterklæring var"Det er lettvint å si at du selv aldri ville gjort det samme, hvis du sitter i en posisjon hvor det ikke er mulig uten negative følger."

 

Det du i praksis sier da er at alle er like ille, og du avvepner på forhånd alle normative svar med at det blir for lettvint.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Ok, uttrykte meg dårlig og prøver igjen. Er enig i at vi har den omtalte aksepten i samfunnet. Det jeg så på som en falitterklæring var"Det er lettvint å si at du selv aldri ville gjort det samme, hvis du sitter i en posisjon hvor det ikke er mulig uten negative følger."

 

Det du i praksis sier da er at alle er like ille, og du avvepner på forhånd alle normative svar med at det blir for lettvint.

6751833[/snapback]

 

 

"lettvintheten" er myntet på alle som moraliserer, men kanskje aldri har vært i slike situasjoner, og derfor kan de heller ikke garantere for hvordan de kommer til å handle. Den er ikke tilsiktet noen spesielle.

 

Jeg håper virkelig ikke at det ble oppfattet slik, om noen gjør det så beklager jeg dette. Det jeg sier er at alle kan bli like ille.

Lenke til kommentar
Min samboers tante snublet over et innlegg gjort på internet angående ting som trygd og Norge som land og så videre.
Ja, da er endelig min uføretrygd iorden... Thailand here I come.

Faen meg drittlei dette kalde og ufølsomme landet, på tide å komme seg nedover hvor man kan leve som en konge på uføretrygden, men masse pene damer og billig mat og drikke.

Har nå en trygd på 19000,- netto i mnd. noe som tilsvarer at man må ha en mnd. lønn her hjemme på 110.000,- hvis man skal ha tilsvarende livskvalitet som jeg får i Thailand. Har aldri likt å jobbe, synes det er ett helvete å komme seg opp om morningen. Ut i allslags drittvær, ha en feit og ekkel sjef som står å passer på deg dagen lang.

Nei folkens, kav til dere en uføretryg, da helst en som du kan få godkjent som en yrkesskade for den gir best uttelling.

Skal tenke på dere når jeg sitter under en palme og skuer ut over hvite strender og pene damer som oppvarter meg mens jeg nuter noen kalde lokale pils.

Stakkars jævler som er slaver i sitt eget land, men egentlig fortjener dere ikke bedre.

 

Jeg føler at dette innlegget virkelig representerer alt det som jeg virkelig misliker i dette landet.

Dette er den verste formen for snylting jeg vet om.

Jeg har ingenting i mot å betale skatt, jeg vet hva jeg får tilbake, men skjønner ikke folk som dette at dette er hvorfor man betaler så mye skatt, man må jo betale for dette gildet denne mannen skal ha i Thailand.

 

Jeg blir så frustrert.

 

Jeg beklager dårlig tittel, jeg er gjerne ute etter tips til forandring av denne, men ta det på PM.

6738587[/snapback]

 

Hvis denne person virkelig har 19.000 netto pr mnd i uføretrygd har han/hun arbeidet som en gal den tid han/hun var i arbeide.

 

De aller fleste ligger mellom 7.000 - 12.000 kr pr mnd dette varierer med alder og antall år i arbeide.

 

Har så meget mere tro på at dette er en blei som prøver å diskreditere de uføretrygdede.

 

Får håpe at han/hun hvis så er tilfelle ikke noen gang kommer til skade slik at en uføretrygd blir nødvendig.

Lenke til kommentar
Føler bare at jeg må si noe i denne sammenheng. Min kone går på trygd p.g.a. kronisk sykdom som gjør henne arbeidsufør. Merker jeg blir noe provosert over holdningene til en del her inne. Det er ikke så lett å få trygd som en del virker som de tror. Dessuten er det en situasjon de færreste av oss vil komme i; det er for de aller fleste kun av nødvendighet at man går på trygd, og å lese at man er en snylter gjør ikke den følelsen noe bedre. Tenk på at det er folk som faktisk ikke KAN jobbe, og at det ikke er allverden man mottar. Vi har ikke for mye penger, siden lønnen min ikke er stor nok til oss begge. De pengene hun får utbetalt er ca 9000 kroner i mnd. Og det er jaggu ikke mer ann det som trengs for å leve. Få hue ut av rævva og tenk dere litt om før dere rakker ned på de som har minst.

6740368[/snapback]

 

Jeg er enig i det du sier, har selv uføretrygdede i familien og det er ingen dans på roser.

 

Unge mennesker som blir uføretrygdede av psykiske/fysiske skader har ingen lett oppgave med og få endene til og møtes, her er jaggu ingen feriepenger og få.

 

Å få uføretrygd er ikke lett, det er faktisk meget vanskelig, dertil kommer store utgifter til lege, medisiner etc og alt fåes ikke på frikort mye må betales selv.

 

Har ingen sympati for disse ulver som herjer med de syke nå, det er og blir råttent.

 

Får endelig håpe at ingen av de selv en dag trenger uføretrygd med halve ræva fjernet eller amputerte lemmer.

Lenke til kommentar
Grovt tillitsbrudd å gjøre max ut av offentlige ordninger?

6749826[/snapback]

Nei. Det var ikke det jeg skrev. Du unnlater å forholde deg til selve poenget, men forenkler det bort. Hvorfor det? Fordi hvis du forholdt deg til hva jeg faktisk skrev, så ville poenget ditt blitt borte?

 

Å ha mulighet til å bruke en viss sum penger på formål A, også bruker man i stedet en større sum penger (fordi man har fått tillit til å styre pengebruken selv) til et formål B, det er et grovt tillitsbrudd. Og det er akkurat dette man gjør når formålet er å gjøre et ærend for staten (A), mens man i stedet bruker masse penger på å kse seg på fancy restaturant (B). Man gjør ikke max ut av en offentlig ordning. Man er en snik og en kjeltring og utnytter andres tillitt.

 

Var mange 1000kr i utgifter bare på mat for en 3 dagers periode..

Det er ikke grovt tillitsbrudd, det er bare å utnytte systemet. Temmelig sikkert de fikk tilbake disse pengene.. De var jo gode kompiser med sjefen min, personal befalet.

6749826[/snapback]

Jeg har ingen forutsetninger for å uttale meg om den konkrete situasjonen. Hva er satt av i budsjettet? Leverte de kvitteringer? Var det fast sum per dag?

 

Mange bedrifter har gjerne litt ekstra slack i slike situasjoner for å sikre fornøyde ansatte, når de ansatte er på oppdrag. Og da er det selvsagt opp til den enkelte i hvilken grad han/henne benytter seg av det.

 

Men dette er en annen situasjon enn den du beskrev tidligere. Og det er noe helt annet enn å lyve på seg ekstra utgifter man ikke hadde, eller å overdrive skader for å snyte noen for ekstra penger.

 

 

Eg dimmet militæret så fort eg kunne, men i dag når eg er innkalt til  meddommer tjeneste så sitter pengene løs når eg skal ha meg noe mat, og transport utgifter blir overdrevet, dessverre så bor eg i bergen der som rettsalen er så eg får ikke dekket hotel, men hvis eg ikke hadde bodd her hadde eg sjekket inn på det største sossestedet eg kunne finne... Hvorfor? fordi eg kan! Og fordi staten betaler! Takk Uncle Sam.

6749826[/snapback]

:thumbdown:

 

Å overdrive litt for å oppnå uføretrygd ser eg ingenting gale i. Systemet er ikke godt nok utviklet for å ivareta behovene til arbeidstakere, da må en gjerne bruke litt kraftigere ord og overdrive litt skal en få det en har krav på i helse Norge..

Og de som ikke gjøre dette? De er taperne i velferdsstaten. Det er nemlig de ressurssterke som vinner. Den som har mest skal få enda mer, mens den som lite har skal miste det lille en har...

Kjemp for retten din!

6749826[/snapback]

Det er ikke retten til noen å snylte på andres arbeid og innsats.

 

Et ballespark er det du skulle hatt. ;)

Lenke til kommentar
Ikke for å frata magicus evnt. svar, men det er kanskje ikke så lett å rapportere slikt, kan jo hende at systemet ikke ønsker rapporter, og så går det ut over den som rapporterer.

 

Det som er interessant med hans ærlige fremstilling er at den samsvarer med det jeg selv skrev tidligere om en generell aksept i vår kultur for uærlighet, og beundring av "vinnere", selv om de bruker juks som metode. Det er lettvint å si at du selv aldri ville gjort det samme, hvis du sitter i en posisjon hvor det ikke er mulig uten negative følger.

6750250[/snapback]

Den setningen der, og magicus bortforklaring ovenfor, tjener kun til en ting: Dere forsøker å rettferdiggjøre deres egen snylting ved å forsøke å tillegge (alle) andre samme uredelige holdning.

 

Du snakker om ærlighet, men det er ikke noe ærlig ved en slik holdning. Det er uærlighet både ovenfor andre og en selv. En selv fordi man ikke tør å innrømme for seg selv at det man gjør gjør en til en uhederlig snylter, men i stedet forsøker å trekke andre ned på samme måte for på den måten alminneliggjøre sin egen uærlighet. "Alle andre er jo uærlige, det er jo bare et lite skritt videre fra å ta opp fullt lån og sette pengene inn på konto." Nei, det er ikke slik. Det er mange ærlige ikke-snyltende mennesker. Og det er forskjell på å forvalte penger man har fått tildelt på en måte som gagner en selv, og på å bryte tillitt ved å snylte ekstra penger til unødvendige ting man ellers ikke hadde fått penger til.

 

Og hvis dere virkelig vil være ærlige, så innrømmer dere det. Både ovenfor dere selv og andre. Og slutter å opptre som snyltere.

Lenke til kommentar

Sykepenger og uføretrygd

I 2005 anmeldte trygdeetaten på landsbasis 366 personer for bedrageri av til sammen 70 millioner kroner. Misbruk av sykepenger og uførepensjon utgjorde 55 % av alle anmeldelsene.

- I Oslo er denne andelen enda høyere. Sykepengesaker utgjør alene 52 % og uførepensjon 27 %, sier Jørgen.

 

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?str...mrtrygdemisbruk

 

I oslo har de også fått et eget "trygdemisbruksteam" som jobber med å avdekke sytematisk og organisert misbruk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Ikke for å frata magicus evnt. svar, men det er kanskje ikke så lett å rapportere slikt, kan jo hende at systemet ikke ønsker rapporter, og så går det ut over den som rapporterer.

 

Det som er interessant med hans ærlige fremstilling er at den samsvarer med det jeg selv skrev tidligere om en generell aksept i vår kultur for uærlighet, og beundring av "vinnere", selv om de bruker juks som metode. Det er lettvint å si at du selv aldri ville gjort det samme, hvis du sitter i en posisjon hvor det ikke er mulig uten negative følger.

6750250[/snapback]

Den setningen der, og magicus bortforklaring ovenfor, tjener kun til en ting: Dere forsøker å rettferdiggjøre deres egen snylting ved å forsøke å tillegge (alle) andre samme uredelige holdning.

 

Du snakker om ærlighet, men det er ikke noe ærlig ved en slik holdning. Det er uærlighet både ovenfor andre og en selv. En selv fordi man ikke tør å innrømme for seg selv at det man gjør gjør en til en uhederlig snylter, men i stedet forsøker å trekke andre ned på samme måte for på den måten alminneliggjøre sin egen uærlighet. "Alle andre er jo uærlige, det er jo bare et lite skritt videre fra å ta opp fullt lån og sette pengene inn på konto." Nei, det er ikke slik. Det er mange ærlige ikke-snyltende mennesker. Og det er forskjell på å forvalte penger man har fått tildelt på en måte som gagner en selv, og på å bryte tillitt ved å snylte ekstra penger til unødvendige ting man ellers ikke hadde fått penger til.

 

Og hvis dere virkelig vil være ærlige, så innrømmer dere det. Både ovenfor dere selv og andre. Og slutter å opptre som snyltere.

6756016[/snapback]

 

Jøss, du får virkelig mye "skjult" frem av setningen. Hvor i den setningen kommer det frem at jeg er en snylter?

 

Jeg snakker om holdninger i samfunnet, ikke nødvendigvis mine egne. Hvor altfor mange av de som sitter i posisjon, direkte stjeler eller beveger seg i gråsoner for å berike seg selv. Poenget mitt er at det kreves mye av en hederlig person i et uhederlig miljø, fordi hvis man velger å bli en "whistleblower" så kan kulturen slå hardt tilbake for å beskytte seg selv.

 

Nei, jeg innrømmer ikke at jeg er en uærlig person, men jeg kan innrømme at jeg selv har jobbet i en større organisasjon som hadde klare elementer av snylting. Jeg valgte å si ifra, hva tror du skjedde da?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Jeg snakker om holdninger i samfunnet, ikke nødvendigvis mine egne. Hvor altfor mange av de som sitter i posisjon, direkte stjeler eller beveger seg i gråsoner for å berike seg selv. Poenget mitt er at det kreves mye av en hederlig person i et uhederlig miljø, fordi hvis man velger å bli en "whitleblower" så kan kulturen slå hardt tilbake for å beskytte seg selv.

Noeyaktig hva jeg tenkte da jeg saa denne traaden, tankelesing? Det er et mye stoerre problem i samfunnet i dag, forutsett at man ser paa velstand for alle som et maal (nei jeg forsvarer ikke snyltere!).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...