Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Struper Canal Digital for p2p/bittorrent bruk?


Anbefalte innlegg

Har dere vurdert om utstyret dere bruker (ruter) ikke takler trafikken? 10Mbit er veldig veldig mye trafikk på WAN. Ikke minst er Bittorrent noe herk da det lager et vanvittig antall tilkoblinger rundt omkring, noe som får mange rutere til å bli vrange.

 

Til sammenlikning døde min ruter allerede på 2Mbit (ADSL) ved mye nok nettrafikk, dog etter en firmware oppgradering ble det bedre.

6773275[/snapback]

 

 

sitter kun bak modemet til canal digital, pluss min 100mbit switch, men den har jeg gått utenom også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bor i Oslo og oppdaget dette for noen dager siden. Fikk latterlig dårlige hastigheter på torrents (40-50kb/s) som fra andre maskiner med andre linjer var veldig raske (Ubuntu Linux-ISO osv). Tenkte at dette var et midlertidig problem, helt til jeg leste på Slashdot at ISPer nå hadde fått muligheter for å strupe båndbredden på kryptert BitTorrent-trafikk.

 

Jeg tok strømmen ut av modemet mitt og lot det boote på nytt, og da ble jeg tydeligvis oppgradert fra 4 mbit til 5 mbit, men det hjalp ikke på BitTorrent-tregheten. Da jeg tunnellet all BitTorrent-trafikk gjennom en SSH-sesjon til en ekstern boks, fikk jeg de gode gamle hastighetene igjen (500-600kb/s ned)... så det er tydelig at Canal Digital har gjort et eller annet finurlig.

 

Akkurat nå er jeg veldig misfornøyd med Canal Digital, tidligere var de blant de bedre ISPene jeg har hatt med å gjøre, og om de ikke går tilbake på dette og gir meg uhemmet internett-tilgang igjen, er jeg enten nødt til å investere i en permanent VPN-løsning eller bytte ISP av rent prinsipp.

Endret av slusk
Lenke til kommentar

Jeg har i hvertfall ikke hatt noe problem med dette..

har Canal Digital 2500/500 og bruker azureus.. får alltid full fart.. så det er sannsynligvis feilkonfigurerte klienter, dårlig nettutsyr, noe tull mhp oppgraderingen eller noe annet lurt.. Dere for satse på at det ordner seg etter en stund da!

Lenke til kommentar

VPN-tunnel fra www.relakks.com ser ut til å fungere veldig bra for å omgå disse problemene, nå får jeg veldig fin hastighet igjen!

 

Edit: Bortsett fra at tunnelen ser ut til å dette ned nå og da.. vet ikke hvorfor. Prøv på egen risiko :p

Endret av slusk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5432143541

Hva betyr: "Tillag innkommende legacy koblinger" ?

 

Opplever også at når jeg laster ned flere torrenter samtidig og min bror bruker internetten som vi deler fra en vanlig kabel modem som er koblet til en linksys router. Det som skjer er at kabelmodemet restarter seg :(

Lenke til kommentar
Jeg tok strømmen ut av modemet mitt og lot det boote på nytt, og da ble jeg tydeligvis oppgradert fra 4 mbit til 5 mbit, men det hjalp ikke på BitTorrent-tregheten. Da jeg tunnellet all BitTorrent-trafikk gjennom en SSH-sesjon til en ekstern boks, fikk jeg de gode gamle hastighetene igjen (500-600kb/s ned)... så det er tydelig at Canal Digital har gjort et eller annet finurlig.

6786990[/snapback]

Hvordan tunneller man BT gjennom enn SSH sesjon? Må man ha noe utstyr eller er det software? Er det komplisert?

Lenke til kommentar
Hvordan tunneller man BT gjennom enn SSH sesjon? Må man ha noe utstyr eller er det software? Er det komplisert?

6794490[/snapback]

 

Du trenger først og fremst en login/shell-konto på en Linux/Unix-maskin som du vet at man kan kjøre BitTorrent på (med andre ord ikke lurt å gjøre dette gjennom f.eks skole/universitetsservere, jobben osv). SSH-serveren på den må være satt opp for å tillate tunneling, men jeg tror dette er default oppsett. Deretter bruker du SSH-klienten PuTTY til å opprette tunnelen gjennom denne maskinen.

 

Det gjøres slik: Starte PuTTY, gå på Connection->SSH->Tunnels. Under Source port, skriv inn f.eks 8080. Velg Dynamic, og trykk Add. Du vil nå se at det står D8080 under Forwarded ports. Gå tilbake til Session, skriv inn shell-serverens navn under Host Name, og trykk Open. Når du har logget deg inn på serveren, er det bare å sette opp IE, Firefox, uTorrent eller hvilket som helst annet program som støtter Socks-proxyer til å bruke socks-proxy med hostname localhost, på port 8080 (eller en annen port du selv valgte tidligere i PuTTY). Du kan sjekke om dette virker ved å la browseren din bruke tunnelen, og gå på f.eks www.minip.no. Om den siden viser IPen til serveren du tunneler gjennom istedet for din virkelige ISP-IP, fungerer tunnelen! Tunnelen vil være oppe helt til du logger deg ut fra shell-sesjonen.

 

Man vil ikke få innkommende connections ved å bruke BT gjennom Socks-proxy, men dette kan løses også, f.eks om man bruker et Linux-verktøy som heter prtunnel for å forwarde porten inn til seg via shellserveren.

Endret av slusk
Lenke til kommentar
Hvordan tunneller man BT gjennom enn SSH sesjon? Må man ha noe utstyr eller er det software? Er det komplisert?

6794490[/snapback]

 

Du trenger først og fremst en login/shell-konto på en Linux/Unix-maskin som du vet at man kan kjøre BitTorrent på (med andre ord ikke lurt å gjøre dette gjennom f.eks skole/universitetsservere, jobben osv). SSH-serveren på den må være satt opp for å tillate tunneling, men jeg tror dette er default oppsett. Deretter bruker du SSH-klienten PuTTY til å opprette tunnelen gjennom denne maskinen.

 

6794900[/snapback]

Dette hørtes overkommelig ut, men hvor kan jeg få tak i en shell-konto? Og hvordan vet jeg at den kan kjøre BitTorrent? Kjører jeg den via egen maskin?

Lenke til kommentar
Dette hørtes overkommelig ut, men hvor kan jeg få tak i en shell-konto? Og hvordan vet jeg at den kan kjøre BitTorrent? Kjører jeg den via egen maskin?

6795032[/snapback]

 

Vel, jeg vet ærlig talt ikke stort om det. Personlig kjører jeg tunnel gjennom en dedikert utplassert server jeg har tilgang på, og som jeg vet at dette er greit å gjøre gjennom. Jeg tviler sterkt på at vanlige shell-tilbydere tillater dette, for det kan jo ta en god del båndbredde, og om man laster ned noe ulovlig så risikerer de jo problemer selv. Antakeligvis er det beste om man vil bruke denne løsningen å leie/sette ut sin egen server hos et hostingfirma, men dette koster jo både tid og penger å få igang. Ubegrenset båndbredde er man sjelden garantert uten å måtte punge ut en god del. Om du har en kamerat med god hjemme-linje (10mbit begge veier eller mer) og som har en Linux-server stående på den, så er det et mye billigere alternativ. Bare husk at nedlastingshastigheten din blir begrenset til båndbredden som er i tunnel-serveren sin ende.

 

Jeg tror at for "vanlige brukere" som bare vil omgå ISPenes restriksjoner, er tunnel-løsningen fra relakks.com det enkleste. De tar 5 euro for en måned, så det koster ikke så mye å prøve det ut. Dette krever ingen nødvendige tekniske kunnskaper fra før av, og de har ingen begrensninger på hvor mye data man kan overføre.

Lenke til kommentar
Kan vi begynne en feilsøking?

 

1. hastighet dere betaler for (både opp og ned)

2. hastighet dere får (både opp og ned)

3. sentral dere er koplet til (eller f.eks oslo øst)

4. traceroute til www.google.no

5. p2p klient og evt. relevante instillinger

6808207[/snapback]

Heller slik

 

1. Hastighet dere betaler fpr

2. Hastighets målinger (Både opp og ned)

  • Torrents (kilobyte/s x 8= kilobit/s.
     
  • Måling HTTP/FTP:

(TP test)

3. Sentral dere er koblet til (Evt. postnummer eller f.eks. Oslo Øst)

4. Traceroute til www.google.no

5. Bitorrent klient og BitTorrent port(er) (Skriv på alle portene som er prøvd ut)

 

Dette skal fylles ut:

 

1. Betalt hastighet:

2. Motatt hastighet HTTP:

3. Mottat hastighet via BitTorrent:

4. Sentral:

5. Traceroute:

6. BitTorrent klient

7. Port(er)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...