Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Struper Canal Digital for p2p/bittorrent bruk?


Anbefalte innlegg

Da er det offisielt, Canal Digital struper P2P trafikk på kveldstid.

 

http://www.nettavisen.no/it/article746970.ece

 

Overfor Nettavisen bekrefter systemansvarlig Thomas André Larsen i Canal Digital at de nå jobber med å begrense fildelingstrafikken.

 

- Det er for så vidt delvis korrekt. Vi har gjort en del forsøk på å nedprioritere P2P-trafikk i peak-tiden på kvelden. På denne tiden er det veldig mange som har lyst til å gjøre andre ting, som å se på nett-tv, og vi vil ikke at disse skal hindres av fildelingen, forteller Larsen.

 

P2P-trafikken, hvorav mesteparten unektelig er piratkopiering, står ifølge Larsen for rundt 80 prosent av trafikken i deres nett. Av denne andelen står igjen BitTorrent for 80 prosent av dette igjen.

Endret av FooKer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaja, da blir det enten permanent SSH-proxy/VPN på meg så jeg faktisk får hastigheten jeg betaler for uavhengig av trafikktype, ellers så bytter jeg ISP eller i det minste nedgraderer meg til en lavere hastighet for å spare litt penger hver måned. Å betale for hastighet jeg ikke får er uaktuelt. Dette er veldig synd, for Canal Digital har hatt veldig gode priser per megabit i forhold til DSL-alternativene.

 

Skulle da tro de kunne greie å ha kapasitet nok til å klare denne trafikken, hva med svenskene? Der har jo folk 10-100mbit-linjer i fleng, og fildeler antakeligvis mye mer enn man gjør i Norge, og man hører ikke om at sånt som dette skjer der.

 

:no:

Lenke til kommentar

Hvis CD kommer unna med dette her, så kommer nok andre ISP'er etter ganske snart. Nå vet vi heller ikke hvor mye av tiden i løpet av et døgn som begrenses. Er det mellom 1600-2300 så har det liten betydning i praksis. Jeg sitter i alle fall sjelden med løpende torrentnedlasting når jeg ønsker å bruke pc'n til andre ting.

Lenke til kommentar

så, de øker hastigheten men setter fartssperre.

 

"vi ser at 80% av trafikken er torrent, så vi setter en sperre"

 

så betyr det at alt untatt surfing på vg.no vil bli sperret?

 

Når en leier en linje, så brukes den. En betaler ikke 500kr i mnd etc for å lese email.

 

Så betyr dette at ISP vil ha "forbud" på all bruk av teknologi som utnytter hva en betaler for? en kan ikke bruke det en betaler for

 

Hvis 80 % av trafikken var f.eks "hddvd" streaming, ville dette bli begrenset?

 

Så, lurer på hvorfor ikke CD skriver at 80% av trafikken vil bli sperret på deres nye og oppgraderte abb?

 

"nye, oppgraderte 10000/1000 linjer"..kun brukes ved vg.no, email og nettbank.

 

De pusher dyre abb. vel vitende hva 80% av trafikken vil være, samtidig som de i det stille setter en stopper for det. En kan lese at ISP vil alltid sette en stopper for populær teknologi som utnytter hva en betaler for.

 

Så lenge ISP ikke skriver begrensingene når de reklamerer for hastighetene, er det ikke langt unna svindel.

Lenke til kommentar

Høres ut som det samme som BKK driver med på fiberlinjene sine. Dette er problemet med de ISP'ene som tilbyr høy upload. Plutselig en dag oppdager de at noen bruker linjene sine, og at dette faktisk koster de penger. Så angriper de fildelerne med enten packet shaping eller generell struping. Har skjedd før og vil skje igjen.

Lenke til kommentar

Har BKK, og de har ikke stupt Torrent i de 2 måndene jeg har hatt dem. Men de struper ftp til 120-130kbs pr connection mot ngt klienter, ikke til andre.

 

Men med tanke på alle som spiller online ol. på kveldstid, så vil vel de får litt bedre ping når linjene ikke kveles av Torrent aktivitet. Jeg han ha full fart på ftp og spille med 10 i ping på tv2 sine BF2 server, kjører jeg opp torrenten til 80+% av linjekapasiteten får jeg elending ping. Torrent bruker masse connections og maser konstant på linjen når den jobber.

Endret av FooKer
Lenke til kommentar

Takk for meg Canal Digital! Det at de kun struper linjen på visse tider av døgnet er ren løgn. Dette foregår 24 timer i døgnet. Ingen i denne diskusjonen har opplevd at dette bare gjelder mellom 17-23. Hastighetsoppgradering til 10Mbit men kjære kunde, du kan kun bruke den til å sende epost eller lese nyheter!!(litt satt på spissen:)

 

Noen som kan anbefale en god ISP i Oslo utenom NGT?

Endret av cimande01
Lenke til kommentar
Skulle da tro de kunne greie å ha kapasitet nok til å klare denne trafikken, hva med svenskene? Der har jo folk 10-100mbit-linjer i fleng, og fildeler antakeligvis mye mer enn man gjør i Norge, og man hører ikke om at sånt som dette skjer der.

 

:no:

6914375[/snapback]

Så sant, så sant... Bare se her:

 

nixtd9.th.png

stockholmyc0.th.png

 

Edit:La opp på nettavisen at man kan laste ned for full guffe hvis man bruker relakks.com, tror dere ikke det ble slettet da? :angry:

Endret av tommy_89
Lenke til kommentar
Internett-tjenesten er en begrenset ressurs. CD forbeholder seg rett

til å fordele ressursene ved overforbruk hos enkeltkunder innenfor

samme område. (fra CD avtalevilkår)

 

Det er det eneste jeg finner i avtalen som gir CD mulighet til å regulere trafikk. Her står det da overforbruk. Jeg ser ikke hvordan dette kan gi de rett til å strupe all p2p trafikk fra første byte. Det er jo helt klart et overtramp. :thumbdown:

 

Restriksjoner kan forsvares hvis linja har blitt maxet en hel måned, men må det da settes opp klare kjøreregler i form av månedlig trafikk kvote e.l.

Lenke til kommentar

Er noe som heter at "tjenesten skal ikke misbrukes..." og det er vel her CD prøver seg .Men, å laste ned en Linux ISO er ikke missbruk av linja. Når du ikke får hastigheten du betaler for på den (forutsett at det er nok seeds og tilgjengelig hastighet) så leverer ikke Canal Digital det du betaler for. Altså du _skal_ kunne si opp avtalen selv om du har binding, uten å betale noe for det. Hvis ikke kontakter du forbrukerombudet

 

Og hvis du bare laster ned en Linux ISO på en hel måned (det er det eneste forbruke ditt) så vil fremdeles begrenses. Og jeg vil ikke si at 700MB er overforbruk...

 

Canal Digital kommer nok til å få problemer med det her....

Lenke til kommentar
Kan se ut til at de faktisk har satt et tidsområde på strupingen. Jeg fikk iallfall de gode gamle raske hastighetene i dag morges, og har dem fortsatt. Skal bli spennende å se om de faktisk går rett ned om noen timer.

6915906[/snapback]

Okei =) Er jo bedre enn hva det var tidligere, men alikevell, dere behøver virkelig ikke å finne dere i dette!

Lenke til kommentar
Denne tråden kommer til å eksplodere etterhvert som folk begynner å merke strupinga og ser uttalelsen fra CD. Får håpe det er CD som gir seg og at ikke andre tilbydere setter igang samme type tiltak, det er h***e løs..

6915993[/snapback]

Tviler på at Lyse o.l. kommer til å sette begrensning på sine nett. For da hopper folk fort tilbake på megabillige ADSL tilbud... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...