Gå til innhold

Ubuntu: aMule-innstallasjon noe herk


Anbefalte innlegg

Hvorfor i alle dager må det være å irritérende vanskelig å legge inn programvare i Ubuntu hvis det ikke ligger i lista fra før?

 

Sist jeg la inn aMule på en pc så holdt jeg på i timesvis i Google for å lete opp alle de deb-filene som var nødvendige for å kjøre aMule. Så jeg tok selvsagt en kopi av disse slik at jeg skulle slippe det igjen, men nei da. Én av fem filer var ødelagt i dag, så nå måtte jeg lete igjen, men så var den eneste serveren som hadde filen nede. :thumbdown:

 

Pakken jeg trenger heter "WXU_2.6.3", og det jeg finner over alt er RPM. Og gjett hva jeg fant på hjemmesiden til produsenten? Kildekoden. Jeg trenger noe som fungérer, ikke kildekoden. :mad: (sint etter at jeg kastet bort mye tid)

 

Nå må de snart gjøre dette menneskelig så jeg slipper å bruke én dag på å legge inn et program. Jeg synest at installasjoner bør laste ned alle slike pakker automatisk, for ellers blir det umulig for store deler av befolkningen.

 

Det var akkurat samme styret da jeg skulle legge inn noe SMB-greier.

 

Er det noen som har noe kloke ord?

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noe av grunnen til at jeg bruker Slackware på linux-burken og FreeBSD på brannmuren. Finnes programmet kun som kildekode? Ikke noe problem, det kan enkelt fikses.

6726301[/snapback]

Men det er da et herk om en god del pakker må lastes ned og så kompiléres. Spesiellt for gjennomsnittlige nordmenn.

 

Men dette var faktisk ganske mye bedre på Ubuntu 5. Da gikk det smerefritt å legge inn aMule og lignende. Listen over program og pakker var mye lenger der. For det er ikke noe problem når programmene ligger i "pakkeadministrasjon", da ordner det seg selv. Men når jeg må lete over store deler av internett blir det tungvindt. Så enkelt og greit bør Ubuntu-utviklerene legge til mer i den listen og ha ferdige pakker på serverene.

Lenke til kommentar
Dette har vel ikke så veldig mye med Ubuntu å gjøre. Akkurat som at jeg lager en korrupt .exe-fil, kan man ikke skylde på Bill. Har lagt inn både Opera, Skype og aMSN gjennom .deb. Ikke noe problem, så lenge de gjør det ordentlig.

6726421[/snapback]

Det der var ikke skadede filer som var poenget, men at det er så tungvindt å lete opp installasjonsfilene.

 

Hvis du legger til universe i /etc/apt/sources.list, får du amule gjennom apt-get/synaptic.

6726460[/snapback]

Kan du forklare det der?
Lenke til kommentar
Hvis du legger til universe i /etc/apt/sources.list, får du amule gjennom apt-get/synaptic.

6726460[/snapback]

Kan du forklare det der?

6726561[/snapback]

Det står vel forklart i fila? Du må bare uncommente en linje eller to for å enable flere software repositories for apt-get (pakkebehandleren til debian/ubuntu).

 

Alternativt fins også et GUI program for dette.

 

Grunnen til at ikke alle repositories er skrudd på som default, kan vel ha med både lisenser og support å gjøre. Men jeg ville hvertfall skrudd på universe :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Noe av grunnen til at jeg bruker Slackware på linux-burken og FreeBSD på brannmuren. Finnes programmet kun som kildekode? Ikke noe problem, det kan enkelt fikses.

6726301[/snapback]

Går det ikke an å kompilere programmer i Ubuntu?

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Jo

Er det vanskeligere å kompilere i Ubuntu enn Slackware?

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Nei

poohspringtime.jpg

Ole Brum sier: "Ja takk, begge deler. Binære pakker og kildekode, side om side"

Lenke til kommentar

Et par kommentarer:

I Ubuntu må man gjøre noe aktivt for å få inn devs-pakkene. Disse følger alltid med Slackware og FreeBSD. Dessuten, pakkesystemet til FreeBSD er helt genialt på dette området. Man har valget mellom ferdigkompilerte pakker (packages) som enkelt kan installeres med kommadonen pkg_add -r *pakkenavn*. Eller man kan gå inn i /usr/ports for å finne det ønskede program hvis man VIL kompilere uansett eller hvis det aktuelle programmet ikke finnes som ferdigkompilert pakke. Velger man å kompilere fra ports, vil pakkesystemet automatisk samle de kompilerte filene i en pakke og så installere denne. Både ports og packages takler deps på en utrolig bra måte. Kan ikke huske å ha opplevd sirkulære deps-sykler med pakkesystemet til FreeBSD.

Lenke til kommentar

At FreeBSD er fint til kompilering er det vel ingen som betviler, men i forrige innlegget ditt skriver du bare at du bruker FreeBSD til firewall, og mitt innlegg var derfor rettet mot Slackware isteden.

 

Mulig Ubuntu-gjengen kunne slengt inn kompilatorer og slikt som default, men det er uansett ikke mer enn dette som skal til, og det står greit forklart i manualen:

sudo apt-get install build-essential

Lenke til kommentar

Har ikke Ubuntu en eller annen FTP Server da som man kan laste ned det man måtte ønske av software? Det har no iallefall Slackware, finnes mange sånne der, det er en haug av pakker til Slackware som man kan laste ned og klare til å installeres.

Selvfølgelig finner jeg ikke alle programmene jeg vil ha i Slackware i TGZ, men da finner jeg som regel RPM pakker av programmet og da kjører jeg en rpm2tgz filnavn.rpm, så er det problemet løst.

 

Rart at det ikke er så enkelt i Ubuntu.

Lenke til kommentar
Grunnen til at ikke alle repositories er skrudd på som default, kan vel ha med både lisenser og support å gjøre. Men jeg ville hvertfall skrudd på universe :)

6726697[/snapback]

Tror det har noe med stabilitet å gjøre. De andre pakkene i de andre repositoriene blir kastet litt tilbake til brukeren og deres eget ansvar. Jeg tror heller ikke det er noe fare å legge til alle repositoriene som er der

 

For en smørbrødliste:

- Åpne en terminal

- sudo gedit /etc/apt/sources.list

- ta bort # foran:

#deb http://no.archive.ubuntu.com/ubuntu dapper universe

#deb-src http://no.archive.ubuntu.com/ubuntu dapper universe

... og andre repos du måtte ønske

- lagre og lukke

- sudo apt-get update

 

Du kan forøvrig gjøre det samme i Synaptic, men det får du lete deg fram til selv hvis du ønsker det. Et lite tips for å få tilgang til properitær programvare som sun-java, flashplayer, acrobat reader o.s.v, er å legge til multiverse. Bare kopier universe-linjene og bytt ut ordet universe med multiverse.

Lenke til kommentar
Har ikke Ubuntu en eller annen FTP Server da som man kan laste ned det man måtte ønske av software? Det har no iallefall Slackware, finnes mange sånne der, det er en haug av pakker til Slackware som man kan laste ned og klare til å installeres.

Selvfølgelig finner jeg ikke alle programmene jeg vil ha i Slackware i TGZ, men da finner jeg som regel RPM pakker av programmet og da kjører jeg en rpm2tgz filnavn.rpm, så er det problemet løst.

 

Rart at det ikke er så enkelt i Ubuntu.

6727075[/snapback]

Tøysekoppen :p

 

Det er enkelt i Ubuntu, men enten uttaler du deg om en distro du ikke har prøvd, eller så har du ikke testet den skikkelig, og den føyer seg inn i den lange rekken av distroer du har hatt inne på PCen din opp gjennom årene uten å bli klok på.

 

Forøvrig følger det med en vanvittig mengde pakker til Ubuntu (og Debian), som langt overgår Slackware. Selv om du tyr til tredjeparts løsninger i Slack vil du trolig ikke engang komme i nærheten, og det er såklart mer styr å sette opp, og dermed faller argumentet ditt i grus.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har forstått det der med pakkene nå. Takk for hjelpen så langt.

 

Men jeg får fortsatt ikke til å starte aMule.

Se feilmeldingen her:Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

amule: Symbol `_ZTV11wxSpinEvent' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV14wxTextCtrlBase' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV16wxDatagramSocket' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV8wxSlider' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV14wxSocketServer' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV7wxTimer' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV14wxCommandEvent' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV18wxGenericValidator' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV20wxNavigationKeyEvent' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV12wxFocusEvent' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV6wxMenu' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV7wxImage' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV17wxGenericListCtrl' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV16wxScrolledWindow' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV13wxSocketEvent' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV10wxTreeCtrl' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV10wxListItem' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV12wxTimerEvent' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV7wxGauge' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV10wxListBase' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV10wxRadioBox' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV8wxChoice' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV11wxListEvent' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV11wxImageList' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV8wxObject' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV10wxClientDC' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV13wxNotifyEvent' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV15wxNotebookEvent' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV5wxPen' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV10wxMenuBase' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV14wxBitmapButton' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV16wxZipInputStream' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV7wxFrame' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV8wxButton' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV10wxTextCtrl' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV8wxBitmap' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV6wxFont' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV12wxCloseEvent' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV6wxIcon' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV10wxSpinCtrl' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV10wxCheckBox' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV18wxGenericImageList' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV16wxSplitterWindow' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV9wxControl' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV16wxTopLevelWindow' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV7wxBrush' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV12wxMouseEvent' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV7wxPanel' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV10wxListCtrl' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV8wxColour' has different size in shared object, consider re-linking

amule: Symbol `_ZTV17wxGenericTreeCtrl' has different size in shared object, consider re-linking

Fatal Error: Mismatch between the program and library build versions detected.

The library used 2.6 (no debug,Unicode,compiler with C++ ABI 1002,wx containers),

and your program used 2.6 (no debug,Unicode,compiler with C++ ABI 1002,wx containers,compatible with 2.4).

Avbrutt (SIGABRT)

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre med dette.
Lenke til kommentar
Men hvorfor kjører du ikke bare den versjonen av aMule som ligger i pakkesystemet til Ubuntu? Funker så det suser her i Dapper Drake :)

6762052[/snapback]

Det var nettopp deg jeg gjorde. Jeg fjernet det jeg hadde lagt inn og la inn med pakkesystemet. Da fikk jeg opp den feilmeldingen der.
Lenke til kommentar
Hvorfor i alle dager må det være å irritérende vanskelig å legge inn programvare i Ubuntu hvis det ikke ligger i lista fra før?

 

Sist jeg la inn aMule på en pc så holdt jeg på i timesvis i Google for å lete opp alle de deb-filene som var nødvendige for å kjøre aMule. Så jeg tok selvsagt en kopi av disse slik at jeg skulle slippe det igjen, men nei da. Én av fem filer var ødelagt i dag, så nå måtte jeg lete igjen, men så var den eneste serveren som hadde filen nede. :thumbdown:

 

Pakken jeg trenger heter "WXU_2.6.3", og det jeg finner over alt er RPM. Og gjett hva jeg fant på hjemmesiden til produsenten? Kildekoden. Jeg trenger noe som fungérer, ikke kildekoden. :mad: (sint etter at jeg kastet bort mye tid)

 

Nå må de snart gjøre dette menneskelig så jeg slipper å bruke én dag på å legge inn et program. Jeg synest at installasjoner bør laste ned alle slike pakker automatisk, for ellers blir det umulig for store deler av befolkningen.

 

Det var akkurat samme styret da jeg skulle legge inn noe SMB-greier.

 

Er det noen som har noe kloke ord?

 

Hilsen,

efikkan.

6726142[/snapback]

 

 

Heh. Rpm-hell på debian :p

 

Må huske å linke til denne tråden hver gang noen kommer trekkene med "apt er så bra, for da kan du ikke komme i rpm-hell" :)

 

Btw. Prøv å finne depsa med apt. Dersom du får beskjed "mangler fil ditt og datt" prøv noe ala "yum provides datt.so"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...