Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ingen tilgang til onkels router.

Gjest Slettet-XHLacM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-XHLacM
Skrevet

Onkelen min har nettopp anskaffet seg bredbånd og satt opp et trådløst nettverk i huset. Etter som jeg er naboen hans og han ikke er så vanvittig datakyndig, falt det naturlig å spørre meg om hjelp.

Han kobler routeren, en Philips-sak fra elkjøp, mot en PC som står i etasjen rett under. Det som er problemet er at jeg ikke får kryptert det, jeg greier faktisk ikke komme inn på routeren i det hele tatt! :ohmy: Prøvde medfølgende programvare men da fikk jeg bare en feil-melding der det sto det feilmeldinger pleier å inneholde. Jeg fant gateway-adressen i CMD --> ipconfig, og skreiv den inn i internett browseren hans uten resultater.

Hva er galt? Finnes det andre måter å kryptere nettverket på? Greier ikke finne nettverket fra min PC så forsøk fra min PC er nytteløst.

Til dere WLAN-sniffere der ute, så finnes det altså et usikkret nettverk et stykke øst for Varodbrua utenfor Kristiansand. :tease:

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM
Skrevet (endret)

Nei, som sagt er routeren i en annen etasje en maskinen. Tror ærlig talt ikke at han vil "stresse" og gjøre noe så "drastisk" som å flytte routeren ned, for å så begynne med den "stressete" oppkoblinga der. Får ta en tur på utsiden og se om det funker med PSPen i morra.

Endret av Slettet-XHLacM
Skrevet

Det er ikke alle routere som lar seg konfigurere via wlan pr default, du bør også legge inn nyeste firmware på den skal den bli 100% bra.

Skrevet

Skal du inn på routeren for å konfigurere den må du normalt benytte kabel. Routere pleier å være satt opp (default) slik at de ikke kan konfigureres via trådløs oppkobling. Dette er selvfølgelig av sikkerhetsmessige hensyn.

Gjest Slettet-XHLacM
Skrevet
Det er ikke alle routere som lar seg konfigurere via wlan pr default, du bør også legge inn nyeste firmware på den skal den bli 100% bra.

6725635[/snapback]

Alt av data er litt skummelt for han. Så tror ikke jeg for lov til å sette meg ned for å "erstatte" noe som helst på routeren. Kanskje jeg greier å skremme han med hvor mange som "hacker" WLAN slik at han kommer på andre tanker.

Skrevet

Få ham til å lese denne tråden.

Uansett.. det er farligere å ikke konfigurere en router enn det er å bare la den stå på fabrikkinstillingene.

Hvis ting går gale, så sier du at det er en reset knapp på routeren som tilbakestiller alt.

Gjest Slettet-XHLacM
Skrevet
Unnskyld at jeg spør:

Har du mere peil en onkel??

6725722[/snapback]

Ja. Jeg spør i hverfall ikke om forskjell på Kbps og Mbps eller om hastigheten (54Mbps) fra routeren er den hastigheten han kan surfe på. :tease:

Gjest Slettet-XHLacM
Skrevet
Hvis ting går gale, så sier du at det er en reset knapp på routeren som tilbakestiller alt.

6725718[/snapback]

Vil det også tilbakestille eventuell oppgradert firmware?

Skrevet

6725718[/snapback]

Vil det også tilbakestille eventuell oppgradert firmware?

6725774[/snapback]

Tvilsomt, men det vil gi deg tilgang til standard oppsettet slik at du kan nedgradere firmware igjen om nødvendig.

Skrevet

Jeg regner selvfølgelig med at dere har tatt en grundig kikk i brukermanualen til routeren og eventuellt i papirene fra internett levrandøren ?? det kan jo være tips der .

Ser at du har vært med på forumet en stund og jeg mener ikke å fornærme noen med å nevne dette , men selv den beste kan glemme det enkle !!

Gjest Slettet-XHLacM
Skrevet
Jeg regner selvfølgelig med at dere har tatt en grundig kikk i brukermanualen til routeren og eventuellt i papirene fra internett levrandøren ?? det kan jo være tips der .

Ser at du har vært med på forumet en stund og jeg mener ikke å fornærme noen med å nevne dette , men selv den beste kan glemme det enkle !!

6726277[/snapback]

Ja, vi har sett i bruker-manualen. :thumbup: Kanskje det funker hvis jeg tar med routeren henn til meg og kobler den til min PC (m/kabel). Fant i hvertfall ut en ting han gjorde feil: Han hadde plugget internett-kabelen inn i PC1-porten ikke der det sto WAN.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...