Gå til innhold

Studielån - Avhenger det av innekt ?


Mauro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
så lenge man studerer har du fryst lånet, så vist jeg jobber og studerer så lite som ett fag på høyskolen så er stud. lånet fryst og jeg kan betale på det, uten å betale på renta. og et fag på siden av jobb det greier man. og så blir man litt smartere.

6762312[/snapback]

Men hvor mye kan man låne?

Lenke til kommentar
så lenge man studerer har du fryst lånet, så vist jeg jobber og studerer så lite som ett fag på høyskolen så er stud. lånet fryst og jeg kan betale på det, uten å betale på renta. og et fag på siden av jobb det greier man. og så blir man litt smartere.

6762312[/snapback]

Men hvor mye kan man låne?

6764198[/snapback]

 

Det står vel tidligere i tråden? 2400kr maks på lån i måneden og det blir sjekket om mot dine foreldres inntekt/formue. Studielån er ikke noe jalla forbrukslån du kan skaffe deg bare fordi du har lyst på en ny spillkonsoll eller en sykkel.

 

Når/hvis du begynner på universitet eller høyskole får du 80.000kr i året i lån (40% i stipend hvis du står på eksamen og ikke bor hjemme).

Lenke til kommentar
så lenge man studerer har du fryst lånet, så vist jeg jobber og studerer så lite som ett fag på høyskolen så er stud. lånet fryst og jeg kan betale på det, uten å betale på renta. og et fag på siden av jobb det greier man. og så blir man litt smartere.

6762312[/snapback]

Men hvor mye kan man låne?

6764198[/snapback]

Går du på høyskole får du dekket utgifter til eventuell privatskole, samt 80k ekstra, går du på VGS får du maks et par tusen i mnd, om noe i det hele.

Jeg fikk 2000 totalt (!) for hele VK2, mens jeg nå i år totalt får 130 000 i studielån, en liten forskjell..

Lenke til kommentar
vurderte å ta et studielån men jeg trenger pengene samlet og strax... er det mulig og fikse en sånn ordning?

6777943[/snapback]

 

Nei, du får en månedlig sum. Ved fullt lån (80K), får man 16k første måned og i januar og 6k de andre månedene.

 

Edit: Dette gjelder høyere utdanning, ikke VGS.

Lenke til kommentar
Herregud!! Hvis man har foreldre som tjener mer enn 390000kr, som er en dritt lønn, så får man ikke 5 flate øre! Latterlig! Hvem er det som får lån da?! Jeg kjenner hvertfall INGEN som kommer til å få noe da..

6785865[/snapback]

Husk at for barn av skilte foreldre så er grensen doblet, og husket på vgs så er det egentlig ikke så mange som skal få støtte

Lenke til kommentar
Herregud!! Hvis man har foreldre som tjener mer enn 390000kr, som er en dritt lønn, så får man ikke 5 flate øre! Latterlig! Hvem er det som får lån da?! Jeg kjenner hvertfall INGEN som kommer til å få noe da..

6785865[/snapback]

Det er forskjellige regler for høyere og videregående utdanning. Foreldres inntekt har ingenting å si for førstnevnte (dog spiller egen inntekt og formue en rolle), mens det er relevant i forhold til sistnevnte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...