espenhogbakk Skrevet 21. august 2006 Skrevet 21. august 2006 (endret) Hei, jeg er på jakt etter et skjermkort til min HTPC. Det skal være vifteløst, og det skal ha HDMI med HDCP støtte... Jeg har ikke klart å funnet noen. Er det for nytt og det kan ventes å komme mer utover høsten, eller er det bare jeg som er dårlig til å leite? Eventuelt da, hvis de ikke finnes med HDMI, så klarer jeg meg helt fint med et vifteløst skjermkort med DVI og HDCP støtte. Men hvilke er disse? Og hvilke skjermkort er best på HD materiale? ATI eller Nvidia? Det er vel litt omdiskutert. Nvidia gikk vel for å være best på SDTV signaler (påstår i hvertfall Mastiff i HTPC guiden). Finnes det er Nvidia (eller ATI) kort som inneholder: HDMI (eller DVI) med HDCP støtte Vifteløst Trenger ikke å være rå grafikkytelse, det blir ikke brukt til spilling Helst rimelig Håper noen har klart å funnet noen som jeg ikke har. På forhånd takk. Endret 21. august 2006 av espenc
Zeph Skrevet 21. august 2006 Skrevet 21. august 2006 HDMI er bilete og lyd kombinert i ein kabel, noko eg tvilar på du finn i eit skjermkort. Teknisk er det ingen forskjell på DVI og HDMI. HDMI finn du i f.eks. ein DVD-spelar sidan den er i stand til å sende lyd og bilete på samme kabel, noko eit skjermkort ikkje kan.
Gammon Skrevet 21. august 2006 Skrevet 21. august 2006 Jeg har bestilt dette kortet til min HTPC: https://prisguiden.no/product.php?p...47d8112a1769a63 Dette har ikke dog ikke HDMI på kortet (vet det begynner å komme skjermkort med dette nå), og det har dessuten uovertruffen 3D-ytelse, så det er vel kanskje ikke akkurat det du er ute etter
fredriku Skrevet 21. august 2006 Skrevet 21. august 2006 HDMI er bilete og lyd kombinert i ein kabel, noko eg tvilar på du finn i eit skjermkort. Teknisk er det ingen forskjell på DVI og HDMI. HDMI finn du i f.eks. ein DVD-spelar sidan den er i stand til å sende lyd og bilete på samme kabel, noko eit skjermkort ikkje kan. 6718922[/snapback] Vel, det kan vel tenkes at det går, gjennom at du også overfører lyd gjennom pci-express, i alle fall på de fleste nye hovedkort. Hvor godt det funker, eller om det i det hele tatt gjør det, vites ikke for min del, men vil nesten tro det..!
Apocalypse Skrevet 21. august 2006 Skrevet 21. august 2006 (endret) I følge Engadget og MSI finnes det kun et "HDMI certified" skjermkort. Det er ikke lydløst, men er vel mulig det finnes noen som selger lydløse kjølere til den? MSI announces world's first "HDMI certified" graphics card Endret 21. august 2006 av Apocalypse
Ashmantle Skrevet 21. august 2006 Skrevet 21. august 2006 De fleste skjermkort er så godt som lydløse med Accelero X1/X2 kjøler montert, dog den blåser ikke ut varmluften på baksiden av maskinen som andre kjølere gjør. Det finnes DVI-HDMI overgangs kabler, som gjør at du får bilde overført riktig, men den tar ikke med evt. lydkilder. (Ikke vet jeg om den offisielle HDMI støtten gjør det heller)
espenhogbakk Skrevet 21. august 2006 Forfatter Skrevet 21. august 2006 Jeg vet veldig godt hva HDMI er, og at det overfører lyd i tillegg til bilde. Jeg vet også at det finnes kort som har denne utgangen. Ja det finnes kort som har HDMI, og ja jeg vet at det ikke egentlig har noe å si om det er HDMI eller DVI, og jeg vet at det finnes DVI til HDMI kabler. Men jeg vil aller helst ha et skjermkort med HDMI utgang, nettopp fordi det er lettere å finne kabler, det at den kan sende digital lyd til en forsterker med HDMI inn/ut gjør det også lettere, så slipper man en dedikert kabel for lyd. (Hvis kvaliteten blir bra da) Her er et eksempel på et ATI kort som har HDMI utgang, finnes det noe liknende som er vifteløst? Eventuelt vet noen om en kjøleløsning jeg kan montere på denne så den blir vifteløst? Sapphire Radeon X1600 Pro HDMI 128MB
Ashmantle Skrevet 21. august 2006 Skrevet 21. august 2006 Du kan montere vifteløs kjøler selv. Ang. alt du vet, ikke godt for oss som prøver å hjelpe deg å vite det. Vi svarer generelt ut ifra den første posten din og prøver å være utfyllende slik at svarene våre gir mening.
espenhogbakk Skrevet 21. august 2006 Forfatter Skrevet 21. august 2006 Ja og tusen takk for hjelpen, men når jeg skriver dette: "Eventuelt da, hvis de ikke finnes med HDMI, så klarer jeg meg helt fint med et vifteløst skjermkort med DVI og HDCP støtte." Da trenger jeg ikke flere innlegg med at det enten ikke finnes skjermkort med HDMI (som det gjør) eller hva HDMI er for noe. Er ikke meningen å være sopp her men spørsmålet var ganske enkelt; finnes det skjermkort med HDMI (ev. DVI) med HDCP støtte som er vifteløst? Har lest noe om at Nvidia sine kort med støtte for Purevideo HD har HDCP, stemmer dette? og hvilke kort har eventuelt Purevideo HD? Takk for hjelpen hittil.
Gøran Skrevet 22. august 2006 Skrevet 22. august 2006 Ta en titt på http://avforum.no/forum/showthread.php?t=39816 G.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå